[1.3] Termostat
- Messonline
- klubowicz
- Posty: 138
- Rejestracja: 18 kwie 2011, 23:20
- Przebieg: 197000
- Silnik: 1,3 16v MJ 90KM
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 2 razy
- Otrzymał podziękowań: 8 razy
[1.3] Termostat
Niekończące się pasmo nieszczęść i awarii. Ledwo drzwi zaczęły się zamykać to teraz chyba wysiadł termostat. Na postoju na wolnych obrotach (-6st C) w ciągu 2 min wskazówka tem. opadła o 3/4. W czasie postoju na skrzyżowaniu opada nieznacznie...ale opada. Chyba popłuczyny po mrozie i problemach z chłodnicą.
- Tomek
- Moderator
- Posty: 6684
- Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
- Przebieg: 131000
- Silnik: 1.4 V8 + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: Radom
- Podziękował: 287 razy
- Otrzymał podziękowań: 304 razy
Ja bym się na razie skupił tylko na obserwowaniu tego "problemu"
Tak już jest że silniki wysokoprężne stygną na wolnych obrotach, a tym bardziej te o małej pojemności. Do tego zakładam że ogrzewanie miałeś na full, więc raczej nie ma się co dziwić.
Najważniejsze żeby wskazówka temperatury potem w trakcie jazdy wracała na swoją optymalną pozycję.
Tak już jest że silniki wysokoprężne stygną na wolnych obrotach, a tym bardziej te o małej pojemności. Do tego zakładam że ogrzewanie miałeś na full, więc raczej nie ma się co dziwić.
Najważniejsze żeby wskazówka temperatury potem w trakcie jazdy wracała na swoją optymalną pozycję.
- mireks
- klubowicz
- Posty: 971
- Rejestracja: 15 lut 2010, 10:04
- Przebieg: 159000
- Silnik: 2.0 Multijet
- Rocznik: 2012
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 7 razy
- Otrzymał podziękowań: 26 razy
- Kontakt:
Re: Termostat
Coś jest nie tak, bo przy tak niewielkim mrozie takich efektów nie powienienś mieć. Przy mrozach powyżej -13 silnik w korku faktycznie stygnie i wskazówka potrafi szybko opaść. Tylko, że nie aż 3/4 (ale może to skutek tego, że przy jeździe po zakorkowanych ulicach silnik nie dobija do 90 stopni więc relatywnie to spadek o 1/4 lub 1/2 lecz rzadko). Gdy jest cieplej, "dyszel" sam ze sobą sobie radzi.Messonline pisze:Niekończące się pasmo nieszczęść i awarii. Ledwo drzwi zaczęły się zamykać to teraz chyba wysiadł termostat. Na postoju na wolnych obrotach (-6st C) w ciągu 2 min wskazówka tem. opadła o 3/4. W czasie postoju na skrzyżowaniu opada nieznacznie...ale opada. Chyba popłuczyny po mrozie i problemach z chłodnicą.
Jest jeszcze jedna opcja. Jeśli wskaźnik temperatury tak dramatycznie szybko opada, to może masz zapowietrzony układ chłodzenia i ten bąbel powietrzny się przemieszcza w okolicę termostatu i tam zostaje dopóki ten nie przepuści zimną ciecz z chłodnicy do silnika? Gdy masz silnik dobrze nagrzany, spróbuj delikatnie poluzować zakrętkę w zbiorniku wyrównaczym, ale tylko odorobinę (jakbyś otwierał colę) aby Ci gorąca ciecz nie trysnęła na dłoń. Może masz dolany płyn do pełnego stan lub więcej i z powodu podwyższonego ciśnienia ten bąbel nie może się przemieścić do miejsca, gdzie zostanie wypchnięty do zbiornika wyrównawczego?
- Messonline
- klubowicz
- Posty: 138
- Rejestracja: 18 kwie 2011, 23:20
- Przebieg: 197000
- Silnik: 1,3 16v MJ 90KM
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 2 razy
- Otrzymał podziękowań: 8 razy
- smak56
- klubowicz
- Posty: 5237
- Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
- Przebieg: 285000
- Silnik: 1.3 multijet
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Podziękował: 368 razy
- Otrzymał podziękowań: 621 razy
Messonline, mam dokładnie to samo. Wcześniej kontaktowałem się w tej sprawie z mireks-em , ale nie dawało mi to spokoju i pojechałem do ASO. Przyszedł mistrz i po otwarciu maski dotykał chłodnicę, wszystkie przewody i zawyrokował, że jest OK. Chłodnica zimna, węże które trzeba zimne, znaczy termostat zamknięty czyli .... działa. Do ASO przejechałem około 6 km, temperatura na dworze około 0 C, strzałka wskaźnika ledwo dochodziła do pierwszej kreski. Dałem sobie z tym spokój. Wracając temperatura wyraźnie podskoczyła i chyba TTTM. Mistrz mówi, "że przy tych /nowoczesnych/ dieslach energia idzie w moc a nie temperaturę".
[ Dodano: |17 Lut 2012|, o 13:16 ]
Teraz dopiero zauważyłem, że masz emotiona. To trochę wyjaśnia sprawę. Temperatura płynu się podnosi < automat zwiększa moc nadmuchu< to z kolei obniża temperaturę płynu itd. Wyłącz nadmuch i wtedy sprawdź! Powodzenia.

[ Dodano: |17 Lut 2012|, o 13:16 ]
Teraz dopiero zauważyłem, że masz emotiona. To trochę wyjaśnia sprawę. Temperatura płynu się podnosi < automat zwiększa moc nadmuchu< to z kolei obniża temperaturę płynu itd. Wyłącz nadmuch i wtedy sprawdź! Powodzenia.
smak56
* * * *

* * * *
-
- klubowicz
- Posty: 1818
- Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
- Przebieg: 113000
- Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
- Podziękował: 4 razy
- Otrzymał podziękowań: 27 razy
Mój ojciec ma GP z silnikiem 1,3 M-Jet i ma dokładnie to samo, więc TTTM ale dzięki temu mało pali (wysoka sprawność silnika).mireks pisze:Jest jeszcze jedna opcja. Jeśli wskaźnik temperatury tak dramatycznie szybko opada, to może masz zapowietrzony układ chłodzenia i ten bąbel powietrzny się przemieszcza w okolicę termostatu i tam zostaje dopóki ten nie przepuści zimną ciecz z chłodnicy do silnika? Gdy masz silnik dobrze nagrzany, spróbuj delikatnie poluzować zakrętkę w zbiorniku wyrównaczym, ale tylko odorobinę (jakbyś otwierał colę) aby Ci gorąca ciecz nie trysnęła na dłoń. Może masz dolany płyn do pełnego stan lub więcej i z powodu podwyższonego ciśnienia ten bąbel nie może się przemieścić do miejsca, gdzie zostanie wypchnięty do zbiornika wyrównawczego?
To raz. Po drugie nie musi nic otwierać zakrętki (korka) zbiornika wyrównawczego. Nasz układ sam się odpowietrza. Owszem przy napełnianiu chłodnicy trzeba mieć otwarty odpowietrznik (nakrętka taka) ale jak coś powietrza zostanie to później samo się odpowietrzy właśnie przez korek ciśnieniowy zbiornika wyrównawczego.
Pytałem trochę mechaników w tym tygodniu o to bo chcę właśnie zmienić płyn na nowy gdyż ASO przy wymianie chłodnicy zalało stary płyn i tylko uzupełnili do maxa (z tego co zrozumiałem z ich wypowiedzi).
- Messonline
- klubowicz
- Posty: 138
- Rejestracja: 18 kwie 2011, 23:20
- Przebieg: 197000
- Silnik: 1,3 16v MJ 90KM
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 2 razy
- Otrzymał podziękowań: 8 razy
Re: Termostat
Tak też uczyniłem i coś zareagowało tj. płyn sie wzburzył i ustabilizował ale na poziomie sporo ponad max. Na zimym był lekko poniżej połowy pomiędz max i min. Czy to zdrowy objaw ? Silnik był prosto z trasy na pełnej temperaturze.mireks pisze:Gdy masz silnik dobrze nagrzany, spróbuj delikatnie poluzować zakrętkę w zbiorniku wyrównaczym, ale tylko odorobinę (jakbyś otwierał colę) aby Ci gorąca ciecz nie trysnęła na dłoń. Może masz dolany płyn do pełnego stan lub więcej i z powodu podwyższonego ciśnienia ten bąbel nie może się przemieścić do miejsca, gdzie zostanie wypchnięty do zbiornika wyrównawczego?Messonline pisze:Niekończące się pasmo nieszczęść i awarii. Ledwo drzwi zaczęły się zamykać to teraz chyba wysiadł termostat. Na postoju na wolnych obrotach (-6st C) w ciągu 2 min wskazówka tem. opadła o 3/4. W czasie postoju na skrzyżowaniu opada nieznacznie...ale opada. Chyba popłuczyny po mrozie i problemach z chłodnicą.
- Messonline
- klubowicz
- Posty: 138
- Rejestracja: 18 kwie 2011, 23:20
- Przebieg: 197000
- Silnik: 1,3 16v MJ 90KM
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 2 razy
- Otrzymał podziękowań: 8 razy
-
- klubowicz
- Posty: 1818
- Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
- Przebieg: 113000
- Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
- Podziękował: 4 razy
- Otrzymał podziękowań: 27 razy
Odpowietrznik można użyć tylko przy zalewaniu pustego układu (z tego co mi mechanik powiedział). Od Covala dostałem fajny "rozkład jazdy" wymiany płynu chłodniczego. Odkręcamy tę zaślepkę do odpowietrzania, zalewamy Paraflu aż zacznie przelewać się przez ten otwór. Wtedy zakręcamy i wlewamy dalej płynu do poziomu max. Reszta odpowietrza się sama przez korek.