[1.3] Termostat

Awatar użytkownika
Messonline
klubowicz
klubowicz
Posty: 138
Rejestracja: 18 kwie 2011, 23:20
Przebieg: 197000
Silnik: 1,3 16v MJ 90KM
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 8 razy

[1.3] Termostat

Post autor: Messonline »

Niekończące się pasmo nieszczęść i awarii. Ledwo drzwi zaczęły się zamykać to teraz chyba wysiadł termostat. Na postoju na wolnych obrotach (-6st C) w ciągu 2 min wskazówka tem. opadła o 3/4. W czasie postoju na skrzyżowaniu opada nieznacznie...ale opada. Chyba popłuczyny po mrozie i problemach z chłodnicą.
Awatar użytkownika
Tomek
Moderator
Moderator
Posty: 6684
Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
Przebieg: 131000
Silnik: 1.4 V8 + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Radom
Podziękował: 287 razy
Otrzymał podziękowań: 304 razy

Post autor: Tomek »

Ja bym się na razie skupił tylko na obserwowaniu tego "problemu"
Tak już jest że silniki wysokoprężne stygną na wolnych obrotach, a tym bardziej te o małej pojemności. Do tego zakładam że ogrzewanie miałeś na full, więc raczej nie ma się co dziwić.
Najważniejsze żeby wskazówka temperatury potem w trakcie jazdy wracała na swoją optymalną pozycję.
deer67
klubowicz
klubowicz
Posty: 36
Rejestracja: 08 lut 2012, 23:03
Przebieg: 138
Silnik: 1.3 mjet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gliwice
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Post autor: deer67 »

U mnie jest to samo, ale nie przejmuję się tym bo to chyba normalne.
Awatar użytkownika
mireks
klubowicz
klubowicz
Posty: 971
Rejestracja: 15 lut 2010, 10:04
Przebieg: 159000
Silnik: 2.0 Multijet
Rocznik: 2012
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 26 razy
Kontakt:

Re: Termostat

Post autor: mireks »

Messonline pisze:Niekończące się pasmo nieszczęść i awarii. Ledwo drzwi zaczęły się zamykać to teraz chyba wysiadł termostat. Na postoju na wolnych obrotach (-6st C) w ciągu 2 min wskazówka tem. opadła o 3/4. W czasie postoju na skrzyżowaniu opada nieznacznie...ale opada. Chyba popłuczyny po mrozie i problemach z chłodnicą.
Coś jest nie tak, bo przy tak niewielkim mrozie takich efektów nie powienienś mieć. Przy mrozach powyżej -13 silnik w korku faktycznie stygnie i wskazówka potrafi szybko opaść. Tylko, że nie aż 3/4 (ale może to skutek tego, że przy jeździe po zakorkowanych ulicach silnik nie dobija do 90 stopni więc relatywnie to spadek o 1/4 lub 1/2 lecz rzadko). Gdy jest cieplej, "dyszel" sam ze sobą sobie radzi.
Jest jeszcze jedna opcja. Jeśli wskaźnik temperatury tak dramatycznie szybko opada, to może masz zapowietrzony układ chłodzenia i ten bąbel powietrzny się przemieszcza w okolicę termostatu i tam zostaje dopóki ten nie przepuści zimną ciecz z chłodnicy do silnika? Gdy masz silnik dobrze nagrzany, spróbuj delikatnie poluzować zakrętkę w zbiorniku wyrównaczym, ale tylko odorobinę (jakbyś otwierał colę) aby Ci gorąca ciecz nie trysnęła na dłoń. Może masz dolany płyn do pełnego stan lub więcej i z powodu podwyższonego ciśnienia ten bąbel nie może się przemieścić do miejsca, gdzie zostanie wypchnięty do zbiornika wyrównawczego?
Awatar użytkownika
Tomek
Moderator
Moderator
Posty: 6684
Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
Przebieg: 131000
Silnik: 1.4 V8 + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Radom
Podziękował: 287 razy
Otrzymał podziękowań: 304 razy

Post autor: Tomek »

mireks pisze:to może masz zapowietrzony układ chłodzenia
Po przygodach z chłodnicą.. bardzo prawdopodobne.
Awatar użytkownika
Messonline
klubowicz
klubowicz
Posty: 138
Rejestracja: 18 kwie 2011, 23:20
Przebieg: 197000
Silnik: 1,3 16v MJ 90KM
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 8 razy

Post autor: Messonline »

Tomek pisze:
mireks pisze:to może masz zapowietrzony układ chłodzenia
Po przygodach z chłodnicą.. bardzo prawdopodobne.
Po wymianie chłodnicy mam nowy płyn i teoretycznie odpowietrzony układ.
Awatar użytkownika
emmer
klubowicz
klubowicz
Posty: 6032
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
Przebieg: 32000
Silnik: 1.5
Rocznik: 2017
Lokalizacja: Białobrzegi
Podziękował: 39 razy
Otrzymał podziękowań: 101 razy

Post autor: emmer »

ale podejrzewam że jest ok. po prostu układ się nagrzewa, termostat otwiera i otwiera się obieg - temperatuta spada.
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5237
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 285000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 368 razy
Otrzymał podziękowań: 621 razy

Post autor: smak56 »

Messonline, mam dokładnie to samo. Wcześniej kontaktowałem się w tej sprawie z mireks-em , ale nie dawało mi to spokoju i pojechałem do ASO. Przyszedł mistrz i po otwarciu maski dotykał chłodnicę, wszystkie przewody i zawyrokował, że jest OK. Chłodnica zimna, węże które trzeba zimne, znaczy termostat zamknięty czyli .... działa. Do ASO przejechałem około 6 km, temperatura na dworze około 0 C, strzałka wskaźnika ledwo dochodziła do pierwszej kreski. Dałem sobie z tym spokój. Wracając temperatura wyraźnie podskoczyła i chyba TTTM. Mistrz mówi, "że przy tych /nowoczesnych/ dieslach energia idzie w moc a nie temperaturę". :pomysli

[ Dodano: |17 Lut 2012|, o 13:16 ]
Teraz dopiero zauważyłem, że masz emotiona. To trochę wyjaśnia sprawę. Temperatura płynu się podnosi < automat zwiększa moc nadmuchu< to z kolei obniża temperaturę płynu itd. Wyłącz nadmuch i wtedy sprawdź! Powodzenia.
smak56
* * * *
Obrazek
KILLHIM
klubowicz
klubowicz
Posty: 1013
Rejestracja: 03 mar 2010, 7:55
Przebieg: 85
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Knurów
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Post autor: KILLHIM »

smak56 pisze:To trochę wyjaśnia sprawę. Temperatura płynu się podnosi < automat zwiększa moc nadmuchu< to z kolei obniża temperaturę płynu itd. Wyłącz nadmuch i wtedy sprawdź! Powodzenia
Tak to właśnie jest z naszymi mjet-ami 1.3 nie przejmój się "TTTM"
duskap
klubowicz
klubowicz
Posty: 1818
Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
Przebieg: 113000
Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 27 razy

Post autor: duskap »

mireks pisze:Jest jeszcze jedna opcja. Jeśli wskaźnik temperatury tak dramatycznie szybko opada, to może masz zapowietrzony układ chłodzenia i ten bąbel powietrzny się przemieszcza w okolicę termostatu i tam zostaje dopóki ten nie przepuści zimną ciecz z chłodnicy do silnika? Gdy masz silnik dobrze nagrzany, spróbuj delikatnie poluzować zakrętkę w zbiorniku wyrównaczym, ale tylko odorobinę (jakbyś otwierał colę) aby Ci gorąca ciecz nie trysnęła na dłoń. Może masz dolany płyn do pełnego stan lub więcej i z powodu podwyższonego ciśnienia ten bąbel nie może się przemieścić do miejsca, gdzie zostanie wypchnięty do zbiornika wyrównawczego?
Mój ojciec ma GP z silnikiem 1,3 M-Jet i ma dokładnie to samo, więc TTTM ale dzięki temu mało pali (wysoka sprawność silnika).
To raz. Po drugie nie musi nic otwierać zakrętki (korka) zbiornika wyrównawczego. Nasz układ sam się odpowietrza. Owszem przy napełnianiu chłodnicy trzeba mieć otwarty odpowietrznik (nakrętka taka) ale jak coś powietrza zostanie to później samo się odpowietrzy właśnie przez korek ciśnieniowy zbiornika wyrównawczego.
Pytałem trochę mechaników w tym tygodniu o to bo chcę właśnie zmienić płyn na nowy gdyż ASO przy wymianie chłodnicy zalało stary płyn i tylko uzupełnili do maxa (z tego co zrozumiałem z ich wypowiedzi).
Awatar użytkownika
Messonline
klubowicz
klubowicz
Posty: 138
Rejestracja: 18 kwie 2011, 23:20
Przebieg: 197000
Silnik: 1,3 16v MJ 90KM
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 8 razy

Re: Termostat

Post autor: Messonline »

mireks pisze:
Messonline pisze:Niekończące się pasmo nieszczęść i awarii. Ledwo drzwi zaczęły się zamykać to teraz chyba wysiadł termostat. Na postoju na wolnych obrotach (-6st C) w ciągu 2 min wskazówka tem. opadła o 3/4. W czasie postoju na skrzyżowaniu opada nieznacznie...ale opada. Chyba popłuczyny po mrozie i problemach z chłodnicą.
Gdy masz silnik dobrze nagrzany, spróbuj delikatnie poluzować zakrętkę w zbiorniku wyrównaczym, ale tylko odorobinę (jakbyś otwierał colę) aby Ci gorąca ciecz nie trysnęła na dłoń. Może masz dolany płyn do pełnego stan lub więcej i z powodu podwyższonego ciśnienia ten bąbel nie może się przemieścić do miejsca, gdzie zostanie wypchnięty do zbiornika wyrównawczego?
Tak też uczyniłem i coś zareagowało tj. płyn sie wzburzył i ustabilizował ale na poziomie sporo ponad max. Na zimym był lekko poniżej połowy pomiędz max i min. Czy to zdrowy objaw ? Silnik był prosto z trasy na pełnej temperaturze.
will
Moderator
Moderator
Posty: 3423
Rejestracja: 04 gru 2009, 20:04
Przebieg: 120000
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Markotów Duży
Podziękował: 127 razy
Otrzymał podziękowań: 61 razy

Post autor: will »

Zdrowym objawem będzie jak powietrze wyjdzie przy odkręcaniu odpowietrznika. Jak się wzburzyło to dobrze.
LINEA 1.4 8V DYNAMIC
Astra K 1.4
Awatar użytkownika
Messonline
klubowicz
klubowicz
Posty: 138
Rejestracja: 18 kwie 2011, 23:20
Przebieg: 197000
Silnik: 1,3 16v MJ 90KM
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 8 razy

Post autor: Messonline »

will pisze:Zdrowym objawem będzie jak powietrze wyjdzie przy odkręcaniu odpowietrznika. Jak się wzburzyło to dobrze.
Nie ruszałem jeszcze odpowietrznika. Gdzie go szukać i na jakiej zasadzie działa. Ktoś wyżej pisał że działa automatycznie. Mechanik mówił że miał spory problem z odkręceniem go.
duskap
klubowicz
klubowicz
Posty: 1818
Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
Przebieg: 113000
Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 27 razy

Post autor: duskap »

Odpowietrznik można użyć tylko przy zalewaniu pustego układu (z tego co mi mechanik powiedział). Od Covala dostałem fajny "rozkład jazdy" wymiany płynu chłodniczego. Odkręcamy tę zaślepkę do odpowietrzania, zalewamy Paraflu aż zacznie przelewać się przez ten otwór. Wtedy zakręcamy i wlewamy dalej płynu do poziomu max. Reszta odpowietrza się sama przez korek.
lynyrd
klubowicz
klubowicz
Posty: 154
Rejestracja: 06 kwie 2011, 13:18
Przebieg: 85000
Silnik: 1,3 mjet emotion
Rocznik: 2007
Lokalizacja: wielkopolska
Podziękował: 1 raz

Post autor: lynyrd »

dobry diesel wolno sie grzeje, to dobrze
ODPOWIEDZ