Dodatkowe łączniki elektryczne w Linei

Bez pomocy warsztatu
Q
klubowicz
klubowicz
Posty: 647
Rejestracja: 30 lis 2010, 20:21
Przebieg: 0
Silnik: 1.4 8v 77KM
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Stolica podziemnych pomarańczy
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Dodatkowe łączniki elektryczne w Linei

Post autor: Q »

Jak już zapowiadałem w tym temacie http://www.lineaklubpolska.pl/viewtopic.php?t=1916" onclick="window.open(this.href);return false; miałem zamiar wykorzystać zaślepki przycisków w panelu środkowym jako włączniki i jak widać poniżej udało się to chyba dość dobrze
Do tego celu wykorzystałem pojemnościowe czujniki dotykowe opisane szczegółowo na tej stronie http://pcbheaven.com/circuitpages/PIC_F ... ch_Button/" onclick="window.open(this.href);return false;
do których dorobiłem zasilanie na 5V i przekaźniki (oddzielają one instalację 12V od 5V i pozwalają załączać urządzenia większej mocy)
Nie jest to forum elektroniczne więc nie będę się tutaj zagłębiał w sprawę od strony elektroniki - jeśli ktoś wykona czujniki ze strony którą podałem to dorobienie zasilania i przekaźnika nie będzie dla niego problemem :)

1. Czujniki oraz niedokończona jeszcze płytka z przekaźnikami i stabilizatorem zasilania na 5V (jak się potem okazało prowizoryczny radiatorek z blaszki był za mały)
Obrazek
Obrazek
2. Zmontowany układ w trakcie testów poza samochodem (3 taśmy led podłączone do 3 przekaźników - docelowo będą pod jednym z przycisków jako podświetlenie kabiny i schowka) jak widać tu już użyty duży radiator.
Obrazek
[youtube][/youtube]
3. Montaż sterownika z przekaźnikami w samochodzie (całość jest podpięta pod zasilanie z pod gniazda zapalniczki które opisałem tutaj: http://www.lineaklubpolska.pl/viewtopic.php?t=1307" onclick="window.open(this.href);return false; )
Obrazek
Obrazek
4. Guziczek reset umieszczony tak aby był do niego dostęp przez wnękę w osłonie bezpieczników w kabinie.
Czujniki kalibrują się podczas startu i śmiesznie byłoby wyłączać silnik w przypadku niezadziałania lub zawieszenia się czujnika :)
Obrazek
5. Teraz najciekawsza część - montaż czujników pod zaślepkami przycisków konsoli środkowej:
-wyjmujemy radio - drut miedziany 2,5mm2 w izolacji świetnie się sprawdza w roli klucza :)
Obrazek
-odkręcamy 4 śruby kieszeni radia (trox 20 lub 25 - ważne aby był długi i miał magnetyczną końcówkę - lepiej nie zgubić śrubek )
Obrazek
-aby wyjąć metalową kieszeń należy poluzować po jednej śrubie górnej konsoli z każdej strony
Obrazek
-odkręcamy 2 wcześniej poluzowane śruby i trzecią bardziej w głębi i już można wyszarpywać konsolę z zatrzasków (należy jeszcze odłączyć kabel od przycisków)
Obrazek
Obrazek
Obrazek
6. W domowym zaciszu rozbieramy konsolę i montujemy czujniki:
-listwa z przyciskami po zdjęciu szarej osłony
Obrazek
-przyciski (jak się okazuje płytka z elektroniką jest przygotowana pod pełen zestaw przycisków)
Obrazek
- po wydłubaniu zaślepek można do nich wkleić czujniki
Obrazek
- podekscytowany postępem prac zapomniałem na chwilę o aparacie - to już widok (od tyłu) złożonej konsoli z wklejoną dodatkową elektroniką:
Obrazek
7. Efekt końcowy czyli bez zmian zewnętrznych w konsoli środkowej oraz zamontowane podświetlenie kabiny i schowka sterowane z jednego z przycisków
Obrazek

8. A tak działa całość - niestety na filmiku słabo widać bursztynowe podświetlenie (efekt rzeczywisty lepiej oddaje foto powyżej)
Czerwone i niebieskie ledy są zamontowane tylko chwilowo w celu wizualizacji działania pozostałych dwóch przycisków, które obecnie nie mają jeszcze zastosowania
[youtube][/youtube]
Odrzucam Waszą rzeczywistość i tworzę sobie własną :ink
Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
klubowicz
klubowicz
Posty: 6774
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 144000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 219 razy
Otrzymał podziękowań: 375 razy

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca »

Świetna praca :brawo :brawo :jazda
Awatar użytkownika
Tomek
Moderator
Moderator
Posty: 6684
Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
Przebieg: 131000
Silnik: 1.4 V8 + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Radom
Podziękował: 287 razy
Otrzymał podziękowań: 304 razy

Post autor: Tomek »

Q bravo :brawo Jestem pod ogromnym wrażeniem Twojej pracy.
Awatar użytkownika
emmer
klubowicz
klubowicz
Posty: 6032
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
Przebieg: 32000
Silnik: 1.5
Rocznik: 2017
Lokalizacja: Białobrzegi
Podziękował: 39 razy
Otrzymał podziękowań: 101 razy

Post autor: emmer »

dobra robota. dla mnie czarna magia :)
Awatar użytkownika
ślimak
Administrator
Administrator
Posty: 3838
Rejestracja: 03 gru 2009, 21:39
Przebieg: 7000
Silnik: 2.0 HYBRID
Rocznik: 2022
Lokalizacja: Bytom
Podziękował: 553 razy
Otrzymał podziękowań: 441 razy
Kontakt:

Post autor: ślimak »

Super sprawa. Zastosowanie tych przycisków może mieć szerokie zastosowanie.
Toyota sie je..e !!
Q
klubowicz
klubowicz
Posty: 647
Rejestracja: 30 lis 2010, 20:21
Przebieg: 0
Silnik: 1.4 8v 77KM
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Stolica podziemnych pomarańczy
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Post autor: Q »

W końcu ksywa Q zobowiązuje - ten co wyposażał Bonda w różne gadżety :luzak

Pod pozostałymi dwoma przyciskami zrobię katapultę fotela pasażera i wyrzutnię rakiet...



... taki żart :devil

Na serio to pod jeden z przycisków chciałbym podłączyć tylną lampkę sufitową (dodatkowe załączenie gdy jest w pozycji off), a na trzeci nie mam pomysłu (jeszcze).

Przy okazji jak miałem konsolę wyjętą udało mi się skleić pękniętą kratkę nawiewu, swoją drogą to pic na wodę fotomontaż i wyciąganie kasy że wymieniają całą konsolę przy pękniętej kratce - z tego co się przyglądałem to kratki są wepchnięte na zatrzaskach niema problemu aby tylko je wymienić - chyba że są tak delikatne że tylko fabryka potrafi je włożyć w konsolę bez pęknięcia/uszkodzenia..
Odrzucam Waszą rzeczywistość i tworzę sobie własną :ink
Awatar użytkownika
cichy
klubowicz
klubowicz
Posty: 3701
Rejestracja: 12 sie 2010, 23:49
Przebieg: 217000
Silnik: 2.0 110KM HDi
Lokalizacja: LBN
Podziękował: 104 razy
Otrzymał podziękowań: 70 razy
Kontakt:

Post autor: cichy »

Świetna robota , fajnie sobie obmyśliłeś włącznik tych światełek. W moim przypadku światełka włączam, gniazdo w tyczkę od zapalniczki ale jak by nie było działa :) http://www.lineaklubpolska.pl/viewtopic ... 0131#30131" onclick="window.open(this.href);return false; Będę musiał ulepszyć włączanie i pójść Twoim tropem :pivo
Sympatyk forum :-)
Q
klubowicz
klubowicz
Posty: 647
Rejestracja: 30 lis 2010, 20:21
Przebieg: 0
Silnik: 1.4 8v 77KM
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Stolica podziemnych pomarańczy
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Post autor: Q »

Jeśli także chcesz zrobić włącznik dotykowy to za przysłowiowe piwo mogę podesłać zaprogramowany układzik, bo kupiłem kilka kostek więcej na wszelki wypadek, a jak nie masz programatora dla układów PIC to to jest największy problem..
Jak będzie zainteresowanie to postaram się dokładniej opisać część elektroniczną :pomysli
Odrzucam Waszą rzeczywistość i tworzę sobie własną :ink
Awatar użytkownika
cichy
klubowicz
klubowicz
Posty: 3701
Rejestracja: 12 sie 2010, 23:49
Przebieg: 217000
Silnik: 2.0 110KM HDi
Lokalizacja: LBN
Podziękował: 104 razy
Otrzymał podziękowań: 70 razy
Kontakt:

Post autor: cichy »

Q, to ja bym poprosił, nie mam programatora ale myślę że w sklepie elektronicznym można bez problemu go kupić a do samego korzystania z programatora to ja już sobie znajdę odpowiedni program np. IC-Prog :)
Sympatyk forum :-)
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 7110
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 98000
Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 344 razy
Otrzymał podziękowań: 957 razy
Kontakt:

Post autor: mwas »

pawe1_c pisze:nie mam programatora ale myślę że w sklepie elektronicznym można bez problemu go kupić
pawe1_c, jak najbardziej, pytanie czy jest warto wydawać tyle kasy tylko po to, żeby zaprogramować jeden układ :ink
Q - gratuluję, świetna robota :brawo Na zdjęciach wygląda to ciut przerażająco, bo robi się mała pajęczynka, ale efekt jest super :luzak
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
Q
klubowicz
klubowicz
Posty: 647
Rejestracja: 30 lis 2010, 20:21
Przebieg: 0
Silnik: 1.4 8v 77KM
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Stolica podziemnych pomarańczy
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Post autor: Q »

pawe1_c ja sobie sprawiłem pickit3 który kosztuje około 130zł ale mam zamiar pobawić się trochę z różnymi PICami a ten programator obsługuje wszystkie mikro-kontrolery typu PIC - dla zaprogramowania 2 kostek po 3zł sztuka nie opłaca się inwestować jeśli nie masz zamiaru się bawić w tematyce..
Trzeba też sprawdzić czy dany programator obsługuje kostkę którą chcesz zaprogramować, co do programu do obsługi programatora to niektóre działają tylko ze swoim dedykowanym a inne pod różnymi programami..

Puść mi namiary na PW to Ci wyślę ze 2 kostki zaprogramowane i sprawdzone czy działają.

mwas, fakt jest trochę pajęczynka bo przewody robiłem z zapasem - nie wiedziałem którędy dokładnie uda się puścić połączenia bo nie rozbierałem wcześniej konsoli i długości przewodów dobierałem na czuja.. teraz bogatszy o doświadczenia kilka rzeczy zrobiłbym odrobinę inaczej.
Odrzucam Waszą rzeczywistość i tworzę sobie własną :ink
Awatar użytkownika
Rafcio
Moderator
Moderator
Posty: 3759
Rejestracja: 08 gru 2009, 12:07
Przebieg: 130000
Silnik: 1.4 Turbo 120KM
Rocznik: 2013
Lokalizacja: Cieszyn
Podziękował: 332 razy
Otrzymał podziękowań: 164 razy

Post autor: Rafcio »

Q, :brawo , dla mnie to czarna magia
OPEL ZAFIRA TOURER
1.4 Turbo 120KM Benzyna :jazda
will
Moderator
Moderator
Posty: 3423
Rejestracja: 04 gru 2009, 20:04
Przebieg: 120000
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Markotów Duży
Podziękował: 127 razy
Otrzymał podziękowań: 61 razy

Post autor: will »

Q profesjonalne wykonanie zastosowanie i opis brawo ode mnie dostajesz pomógł :brawo
LINEA 1.4 8V DYNAMIC
Astra K 1.4
Q
klubowicz
klubowicz
Posty: 647
Rejestracja: 30 lis 2010, 20:21
Przebieg: 0
Silnik: 1.4 8v 77KM
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Stolica podziemnych pomarańczy
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Post autor: Q »

DZIĘKUJĘ WSZYSTKIM ZA SŁOWA UZNANIA

Jeśli ktoś ma jakieś pytania to walcie śmiało :luzak

Dla idących w moje ślady - po 3 dniach testów (pół Poznania rozkopane to mam czym się zająć stojąc w korku :) ) kilka refleksji:
-środkowy przycisk jest bardzo czuły - czasem załącza się gdy włączam jeden ze skrajnych przycisków - mogłoby pomóc wsunięcie cienkich blaszek pomiędzy zaślepki lub oklejenie np folią aluminiową wewnętrznych ścian bocznych zaślepek.
-generalnie przewody od czujnika do elektroniki powinny być możliwie jak najkrótsze - moje mają ok 6-10cm i szczególnie w środkowym przycisku jest to chyba zbyt duża odległość bo potrafi się włączyć sam z siebie - układ wykrywa bardzo małe zmiany pojemności wywołane zbliżeniem palca i 10cm przewodu działa jak antena łapiąca różne zakłócenia..
-wewnątrz maskownic przycisków jest dość miejsca aby zastosować zmniejszony zintegrowany z czujnikiem układ który dziś w ramach testów zlutowałem - dzięki bardzo krótkim odcinkom łączącym czujnik z elektroniką jest o wiele mniej podatny na zakłócenia a podwójne piny + i - pozwalaną łatwo zasilać równolegle kilka czujników obok siebie (znika część pajęczynki z przewodów co także wpływa pozytywnie na redukcję zakłóceń)
[youtube][/youtube]
Nowy układ został zlutowany "na pająka" a następnie przylutowany do płytki czujnika, w stosunku do oryginalnego schematu dodałem diodę zabezpieczającą przed odwrotnym podłączeniem zasilania. Dodałem także opornik 100 Ohm na wyjściu sygnału dzięki czemu nie trzeba go już lutować na płytce przekaźników.

Po przemyśleniach zmieniłbym także płytkę z przekaźnikami - w tej chwili każdy z przekaźników może przenieść prąd o natężeniu 1,5A (czyli prawie 20W), jednak czałość zasilania idzie przez mostek Graetza o łącznej wydajności 1,5A który ogranicza cały układ do 20W - rozwiązaniem byłoby wlutowanie mostka o większej wydajności lub rezygnacja z niego dla przekaźników i wlutowanie tylko diod zabezpieczających elektronikę przed odwrotnym podłączeniem zasilania. Jednak puki podłącza się LEDy to wydajność wystarczy łącznie na 4 metry taśmy ledowej co pozwala podświetlić cały samochód :)
Trochę inaczej rozmieściłbym elementy na płytce uwzględniając większy niż początkowo zakładałem radiator dla stabilizatora napięcia.

Jak mnie najdzie na dłubanie to kto wie czy nie "wybebeszę jeszcze raz konsoli i nie poprawię tych rzeczy..

Zastanawiam się także nad diodkami sygnalizującymi włączenie przy przyciskach ale to już znowu tworzenie nowej pajęczynki, ewentualnie sygnalizacja byłaby podłączona już do płytki przekaźników i diodki umieszczone gdzieś w dyskretnym miejscu w szereg z dużymi opornikami tak aby się tylko tliły.

W załączeniu mini fotki mini układu.

Skoro jest zainteresowanie wykonaniem czegoś takiego to daję schemat sterownika z zasilaniem, 1 czujnikiem i jednym przekaźnikiem.
Elementy:
G - Mostek Greatza
C1 - kondensator 330nF
C2 - kondensator 100nf
S1 - łączniki mono-stabilny rozwierający obwód przy naciśnięciu (reset :) - nie wolno o nim zapomnieć przy robieniu układu do samochodu :ink )
LM7805 - stabilizator napięcia na 5V LM7805
IC - układ "myślący" PIC12F615 - TRZEBA GO ZAPROGRAMOWAĆ
R1 - opornik 1k Ohm
R2 - opornik 47k Ohm
R3 - opornik 100 Ohm
T - tranzystor BC547
P - przekaźnik sterowany cewką na 5V
CP - czujnik - wycięty kawałek laminatu miedzianego dwustronnego
D1,D2 - diody Schott'kiego BAT85

Oporniki R1 i R3 mogą mieć inne wartości - R1 w zasadzie dowolną (mogłoby go nawet nie być) R3 ogranicza prąd na linii sygnałowej i 100-470 Ohm praktycznie nic nie zmienia.
Natomiast wartość opornika R2 = 47kOhm jest dość ważna - ponieważ oporniki mają tolerancję +/-5% w wartości oporu odchyłki mogą mieć znaczący wpływ na działanie układu.
Dioda D1 może być dowolną diodą (nie LED) zabezpiecza ona układ przed odwrotnym podłączeniem zasilania co mogłoby odesłać naszego scalaka do krainy wiecznych mikro-kontrolerów - można z niej zrezygnować jeśli mamy pewność że zawsze dobrze podłączymy zasilanie, ale nie polecam rezygnacji bo podczas testów sam omyłkowo podłączyłem zasilanie odwrotnie i gdyby nie ta dioda to scalak poszedłby z dymem..

Koszt budowy układu z zasilaniem ze schematu to około 25 zł koszt dodania każdego dodatkowego przełącznika do istniejącego układu to około 15zł
Przy założeniu że mamy programator i zaplecze techniczne do wycinania lutowania klejenia itd..
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Odrzucam Waszą rzeczywistość i tworzę sobie własną :ink
ODPOWIEDZ