Strona 1 z 2
Mijania zamiast dziennych
: 14 maja 2013, 20:15
autor: pbielsko
Może ktoś wie czy w Lineji da się tak ustawić komputer, żeby po włączeniu
zapłony zapalały się tylko przednie mijania, a cała reszta byłą zgaszona?
Wyłącznik świateł uruchamiał całą resztę.
Tak jest na przykład w Mondeo.
Re: Mijania zamiast dziennych
: 14 maja 2013, 21:43
autor: mwas
Ale jaka cała reszta ma być zgaszona ? Mijania to mijania, czyli świeci i przód, i tył, no chyba że chodzi Ci o pozycyjne z przodu, to niestety nie da się ich wyłączyć, świecą razem z mijania z przodu, tylko nie rozumiem po co je wyłączać ? Przeszkadzają komuś ?
Re: Mijania zamiast dziennych
: 14 maja 2013, 22:30
autor: leszek1234
mwas -o ile zrozumiałem, to chodzi o to , żeby mieć w prosty sposób "światła dzienne"

Re: Mijania zamiast dziennych
: 14 maja 2013, 22:31
autor: emmer
o moje uciekło. Zapytałem: czemu to ma służyć?
-- 14 maja 2013, o 22:32 --
nie ma takiej możliwości. zresztą to chyba niezgodne z prawem
Re: Mijania zamiast dziennych
: 14 maja 2013, 22:57
autor: mwas
leszek1234 pisze:mwas -o ile zrozumiałem, to chodzi o to , żeby mieć w prosty sposób "światła dzienne"

A jak tak, to to tak nie działa i tak się nie da

Z resztą światła mijania a dzienne to dwie zupełnie różne sprawy

Kolego
pbielsko, na forum jest na prawdę sporo informacji poświęconych światłom do jazdy dziennej, proponuję zapoznać się z wątkami.
Re: Mijania zamiast dziennych
: 15 maja 2013, 7:08
autor: pbielsko
Forum przejrzałem dość dokładnie, na taki sposób rozwiązania problemu się nie natknołem.
Działa to bardzo prosto, po przekręceniu kluczyka świecą tylko światła mijania z przodu.
Reszta nie tzn, pozycyjne, podświetlenia tablicy i wskaźników.
Szczególnie zależny mi na wyłączeniu podświetlania wskaźników w ciągu dnia.
Czyli mamy taki efekt jak światła dzienne bez instalowania dziennych co w lineji jest dość kłopotliwe.
W taki sposób jest to rozwiązanie np. w Fordzie Mondeo MK5, więc raczej jest zgodne z prawem.
Re: Mijania zamiast dziennych
: 15 maja 2013, 9:08
autor: emmer
ale po co? skoro i tak żarówy żrą prąd, wypalają sie klosze lamp, itp
Re: Mijania zamiast dziennych
: 15 maja 2013, 9:16
autor: pbielsko
Ciężko jakieś ledy dobrać, szukam i nie znajduje nic sensownego.
Umieszczenie za atrapą, jakoś do mnie nie przemawia.
Koło przeciwmgielnych mało miejsca i duży skos, a dziurawienie zderzaka w ogóle nie wchodzi w rachubę.
Ostatnio znalazłem coś takiego
http://allegro.pl/swiatla-do-jazdy-dzie ... 76441.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dlatego taki pomysł z wykorzystaniem przednich świateł.
Re: Mijania zamiast dziennych
: 15 maja 2013, 9:23
autor: emmer
ale napisz czego oczekujesz od takich dziennych ze świateł mijania?
mniejszego zużycia prądu? - nieznaczne
oszczędzić akumulator i alternator? - j/w
wypalanie kloszy? - takie samo
mniejsze zużycie paliwa - nieznaczne
jak dla mnie mija się to z celem, ale oczywiście zrobisz jak uważasz. juz bym wolał żeby świeciło się wszystko i nic nie dłubać
Re: Mijania zamiast dziennych
: 15 maja 2013, 9:30
autor: pbielsko
Pozbycia się oświetlenia wskaźników w ciągu dnia, a w związku z tym maksymalne podświetlenie LCD.
Re: Mijania zamiast dziennych
: 15 maja 2013, 10:16
autor: CrazyKetchup
pbielsko pisze:Pozbycia się oświetlenia wskaźników w ciągu dnia, a w związku z tym maksymalne podświetlenie LCD.
A nie ma fabrycznej regulacji podświetlania LCD ?
Re: Mijania zamiast dziennych
: 15 maja 2013, 10:16
autor: Tomek
Takie rozwiązanie o którym piszesz miałem bardzo dawno temu w Skodzie 130, rocznik 1988.
Auto było sprowadzone z Finlandii, i jako światła dzienne świeciły właśnie przednie reflektory, ale bez postojówek przednich i tylnych, oraz bez podświetlenia zegarów i rejestracji.
Te "dzienne" włączało się przełącznikiem niezależnym od zwykłych świateł, i można było ten przełącznik tak zostawić, bo światła dzienne gasły po wyłączeniu auta.
Było też jeszcze jedno śmieszne rozwiązanie, bo gdy dzienne były aktywne, a do tego włączone również światła zwykłe, to można było przekręcić stacyjkę w pozycję zero, wyjąć kluczyk, a silnik dalej pracował. Jak się wyłączyło światła, to silnik gasł. To chyba takie zabezpieczenie czarodziejskie żeby nie zapomnieć zwykłych świateł wyłączyć było.
W tamtych czasach to się zastanawiałem po co to to takie w ogóle jest, a to były po prostu dzienne.
To tak gwoli takiej ciekawostki.
Re: Mijania zamiast dziennych
: 15 maja 2013, 12:37
autor: smak56
CrazyKetchup pisze:
A nie ma fabrycznej regulacji podświetlania LCD ?
Jest - do "0"
Re: Mijania zamiast dziennych
: 15 maja 2013, 13:29
autor: kk25
Montuje się tzw. moduł skandynawski, można jeszcze znaleźć na aukcjach takie moduły. Wpina się go w układ żarówek mijania na przekaźnikach i śmiga. Tyle tylko, że w dobie dziennych LED według mnie mija się to celem. Oszczędzamy kilkanaście watów i tyle. H7 dalej się przepalają, klosze dalej żółkną, altek dalej prądu daje w cholerę. Pbielsko, kilku z nas wymontowało światła przeciwmgłowe i tam mamy okrągłe ledy. Dodatkowo ja mam tak układ na przekaźnikach zrobiony, że wykorzystuję instalację fabryczną do lamp ( moduł jest wpięty w skrzynce bezpiecznikowej w ten sposób, że po włączeniu postojówek wyłącza się moduł, przekaźniki zwierają instalację fabryczną i dzienne są obsługiwane przez włącznik świateł przeciwmgłowych)
P.S. Nasze przeciwmgłowe i tak prawie nic nie dają, więc nie było ich żal zdemontować.
Re: Mijania zamiast dziennych
: 15 maja 2013, 15:46
autor: helletic
Tomek pisze:Te "dzienne" włączało się przełącznikiem niezależnym od zwykłych świateł, i można było ten przełącznik tak zostawić, bo światła dzienne gasły po wyłączeniu auta.
Takie samo rozwiązanie jest w jednym z autobusów na zajezdni w której pracuję (Mercedes 2002 r. więc nie taki stary śrup

). Są osobne klawisze do mijania i osobny do postojówek, które zapala też całą resztę oświetlenia (obrysówki, postój przód/tył, rejestracja). Klawisz od mijania, zapala tylko mijania (żeby mieć komplet oświetlenia w nocy wciska się te dwa klawisze na raz). Więc chyba takie coś jest legalne

...
W moim autobusie MAN z 2004 r. jest znów tak, że po odpaleniu silnika automatycznie zapala się komplet świateł (mijania, postoje, obrysy), nie jest podświetlony tylko kokpit, zegary, klawisze. Po przełączeniu włącznika świateł w pozycję już choćby postojówek, przyciemnia się multi-wyświetlacz, zapalają się klawisze i podśw. zegarów. Jest to opcja zaprogramowana w sofcie body kompa autobusu.
Więc...być może istnieje taka możliwość w Linach, a o tym nie wiemy? Nic na tym świecie nie można brać za pewnik
