[1.4] Fiat nie odpala zimą przy temperaturze już 0 stopni
- Kuzyn_z_Sosnowca
- klubowicz
- Posty: 6774
- Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
- Przebieg: 144000
- Silnik: T-Jet z gazem
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Podziękował: 219 razy
- Otrzymał podziękowań: 375 razy
- sylwek
- klubowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 29 maja 2012, 21:56
- Przebieg: 48000
- Silnik: 1.4 8V + LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: ELC
- Podziękował: 25 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
Re: [1.4] Fiat nie odpala zimą przy temperaturze już 0 stopn
Mobil 0W40 - na Selenii było gorzej... Raczej styl jazdy (miasto, krótkie odcinki) trzeba zmienić, ale się nie zanosi...
-- 25 sty 2014, o 12:20 --
Dokończę temat z samodzielnej naprawy czujnika temperatury - może komuś się przyda.
Samochód nie palił na mrozie, diagnoza wykazała "kosmiczne" odczyty temperatury powietrza - u mnie np. było +101 St.C. (przy -12 St.C. na zewnątrz). Problem już u nas znany - uszkodzony termistor w czujniku T-MAP (dla 1,4 8v to Bosch 0261230030).
Normalnie przy dużym mrozie nie da rady odpalić samochodu - można zajechać akumulator.
Ja poradziłem sobie tak - odłączyłem wtyczkę od czujnika, body komp zasypał mnie błędami "skontroluj silnik" i zapalił się "check" na desce. Ale silnik odpalił od razu - komputer ustawił temperaturę w trybie awaryjnym. Fakt, po nagrzaniu potrafił zgasnąć na wolnych obrotach - ale dojechało się
U mnie autko musiało działać "na już". Wykręciłem czujnik i zgodnie z radą ED11 wymieniłem sam termistor (typ NTC 2,2 kOhm) - koszt to zawrotne 1,5 zł i trochę precyzyjnej dłubaniny. Po naprawie czujnika silnik uruchamia się "od strzała", wskazania temperatury w MES prawidłowe. Docelowo wymienię na nowy czujnik, bo z używkami to loteria.
------------------------
EDIT:
Pogrzebałem trochę po katalogach i jestem niemal pewien że oryginalnie siedzi tam termistor nie 2,2 kohm, tylko 2,06 kohm - NTCLE305E4202SB. Wskazują na to zarówno parametry porównywalne z danymi katalogowymi T-MAP sensora:
-- 25 sty 2014, o 12:20 --
Dokończę temat z samodzielnej naprawy czujnika temperatury - może komuś się przyda.
Samochód nie palił na mrozie, diagnoza wykazała "kosmiczne" odczyty temperatury powietrza - u mnie np. było +101 St.C. (przy -12 St.C. na zewnątrz). Problem już u nas znany - uszkodzony termistor w czujniku T-MAP (dla 1,4 8v to Bosch 0261230030).
Normalnie przy dużym mrozie nie da rady odpalić samochodu - można zajechać akumulator.
Ja poradziłem sobie tak - odłączyłem wtyczkę od czujnika, body komp zasypał mnie błędami "skontroluj silnik" i zapalił się "check" na desce. Ale silnik odpalił od razu - komputer ustawił temperaturę w trybie awaryjnym. Fakt, po nagrzaniu potrafił zgasnąć na wolnych obrotach - ale dojechało się

U mnie autko musiało działać "na już". Wykręciłem czujnik i zgodnie z radą ED11 wymieniłem sam termistor (typ NTC 2,2 kOhm) - koszt to zawrotne 1,5 zł i trochę precyzyjnej dłubaniny. Po naprawie czujnika silnik uruchamia się "od strzała", wskazania temperatury w MES prawidłowe. Docelowo wymienię na nowy czujnik, bo z używkami to loteria.
------------------------
EDIT:
Pogrzebałem trochę po katalogach i jestem niemal pewien że oryginalnie siedzi tam termistor nie 2,2 kohm, tylko 2,06 kohm - NTCLE305E4202SB. Wskazują na to zarówno parametry porównywalne z danymi katalogowymi T-MAP sensora:
- 20 St.C - 2,50 kohm
25 St.C - 2,06 kohm

Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 29 sty 2014, 16:55 przez sylwek, łącznie zmieniany 1 raz.
*Powered by LPG*
-
Onlinesmak56
- klubowicz
- Posty: 5233
- Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
- Przebieg: 285000
- Silnik: 1.3 multijet
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Podziękował: 368 razy
- Otrzymał podziękowań: 621 razy
Re: [1.4] Fiat nie odpala zimą przy temperaturze już 0 stopn
sylwek; jako elektroniczny laik (lutować umiem) zapytam; skąd (w przyszłości) będę wiedział, którą nogę nowego termistora, do której starej przylutować 

smak56
* * * *

* * * *
- sylwek
- klubowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 29 maja 2012, 21:56
- Przebieg: 48000
- Silnik: 1.4 8V + LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: ELC
- Podziękował: 25 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
Re: [1.4] Fiat nie odpala zimą przy temperaturze już 0 stopn
Wcale nie musisz się tym przejmować - termistor to tak naprawdę rezystor liniowy (którego rezystancja zależna jest od temperatury materiału oporowego) - nie ma polaryzacji biegunówsmak56 pisze:sylwek; jako elektroniczny laik (lutować umiem) zapytam; skąd (w przyszłości) będę wiedział, którą nogę nowego termistora, do której starej przylutować

*Powered by LPG*
-
Onlinesmak56
- klubowicz
- Posty: 5233
- Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
- Przebieg: 285000
- Silnik: 1.3 multijet
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Podziękował: 368 razy
- Otrzymał podziękowań: 621 razy
Re: [1.4] Fiat nie odpala zimą przy temperaturze już 0 stopn
Za tę odpowiedź 
rezystor = opornik

rezystor = opornik
smak56
* * * *

* * * *
-
- Moderator
- Posty: 2715
- Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
- Podziękował: 453 razy
- Otrzymał podziękowań: 329 razy
Re: [1.4] Fiat nie odpala zimą przy temperaturze już 0 stopn
Chyba i u mnie to dziadostwo wysiadło
...wczoraj wykończyłem akumulator i musiałem się ratować "pożyczaniem prądu". Lina odpaliła chyba za 50 razem i pracowała strasznie nierówno. Żadnych błędów ani dziwnych wskazań na pulpicie. Bez MES się nie obędzie
. Sylwek, godna robota

-- środa, 29 stycznia 2014, 16:54 --
Dziś znów nie chciała kuna odpalić...ale już jestem pewny na 100%, że to wysiadł termistor! Po chyba trzeciej nieudanej próbie odpalenia, zauważyłem "kątem" oka, że rusza się wskazówka od temperatury. Kolejna próba i widzę jak wskazówka wędruje na połowę skali
! -7 st.C na dworze a ta mi tu temp. optymalną pokazuje
! W sumie to się ucieszyłem, bo już wiem na czym stoję
! Odpiąłem przewód od czujnika
oczywiście miałem to samo z tymi błędami. Po nagrzaniu się silnika zgasiłem go, odpiąłem klemę "-" z akumulatora na jakąś szybką kawę i ćmika, po czym odpaliłem już no problema i bez błędów
W sobotę planowana wymiana termistora.
-- sobota, 1 lutego 2014, 16:22 --
No i termistor wymieniony
! Nie mogłem dostać tego typowego 2,06 kΩ, więc zastosowałem taki, który równie dobrze działa, czyli 2,2 kΩ
.

Taka mała podpowiedź jak zdemontować cały czujnik, by dostać się do termistora. Podnosimy żółtą zawleczkę do góry, po tej czynności odpinamy wtyczkę

Następnie torx 25 odkręcamy jeden wkręt i wyciągamy cały czujnik ku prawej stronie auta

Wyginamy śmiało termistor, by nie siedział już w "koszyku" i zgniatamy obcążkami. Pozostaną nam dwie nóżki (które należy ocynować), do których przylutujemy nowy termistor

Po przylutowaniu nowego termistora i zaizolowaniu izolacją termokurczliwą (uważać, by nie przegrzać termistora!), chciałem bez niszczenia "koszyka" wsunąć termistor na swoje miejsce. Naciąłem w tym celu plastik, jednak po lekkim nagięciu - pękło i wyglądało podobnie jak u sylwka
.

Ułożyłem termistor i zmierzyłem miernikiem, czy jego oporność się czasami nie zmieniła (przez np. przegrzanie). Na szczęście wykazywał te same parametry, co termistory nie przylutowane (kupiłem 3, by mieć zapas w razie W
)

I tu ciekawostka: całkowicie ustały objawy o których pisałem tutaj
http://www.lineaklubpolska.pl/viewtopic ... pieszaniem" onclick="window.open(this.href);return false;





-- środa, 29 stycznia 2014, 16:54 --
Dziś znów nie chciała kuna odpalić...ale już jestem pewny na 100%, że to wysiadł termistor! Po chyba trzeciej nieudanej próbie odpalenia, zauważyłem "kątem" oka, że rusza się wskazówka od temperatury. Kolejna próba i widzę jak wskazówka wędruje na połowę skali



dzięki za radęsylwek pisze:odłączyłem wtyczkę od czujnika, body komp zasypał mnie błędami "skontroluj silnik" i zapalił się "check" na desce. Ale silnik odpalił od razu - komputer ustawił temperaturę w trybie awaryjnym

oczywiście miałem to samo z tymi błędami. Po nagrzaniu się silnika zgasiłem go, odpiąłem klemę "-" z akumulatora na jakąś szybką kawę i ćmika, po czym odpaliłem już no problema i bez błędów

W sobotę planowana wymiana termistora.
-- sobota, 1 lutego 2014, 16:22 --
No i termistor wymieniony



Taka mała podpowiedź jak zdemontować cały czujnik, by dostać się do termistora. Podnosimy żółtą zawleczkę do góry, po tej czynności odpinamy wtyczkę

Następnie torx 25 odkręcamy jeden wkręt i wyciągamy cały czujnik ku prawej stronie auta

Wyginamy śmiało termistor, by nie siedział już w "koszyku" i zgniatamy obcążkami. Pozostaną nam dwie nóżki (które należy ocynować), do których przylutujemy nowy termistor

Po przylutowaniu nowego termistora i zaizolowaniu izolacją termokurczliwą (uważać, by nie przegrzać termistora!), chciałem bez niszczenia "koszyka" wsunąć termistor na swoje miejsce. Naciąłem w tym celu plastik, jednak po lekkim nagięciu - pękło i wyglądało podobnie jak u sylwka


Ułożyłem termistor i zmierzyłem miernikiem, czy jego oporność się czasami nie zmieniła (przez np. przegrzanie). Na szczęście wykazywał te same parametry, co termistory nie przylutowane (kupiłem 3, by mieć zapas w razie W


I tu ciekawostka: całkowicie ustały objawy o których pisałem tutaj



http://www.lineaklubpolska.pl/viewtopic ... pieszaniem" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kuzyn_z_Sosnowca
- klubowicz
- Posty: 6774
- Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
- Przebieg: 144000
- Silnik: T-Jet z gazem
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Podziękował: 219 razy
- Otrzymał podziękowań: 375 razy
Re: [1.4] Fiat nie odpala zimą przy temperaturze już 0 stopn
No to super. Skąd wiadomo, że ori ma 2,06? Pisze coś na odbudowie?
-
- Moderator
- Posty: 2715
- Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
- Podziękował: 453 razy
- Otrzymał podziękowań: 329 razy
Re: [1.4] Fiat nie odpala zimą przy temperaturze już 0 stopn
Nie widziałem żadnych opisów na "starym" termistorze.sylwek pisze:Pogrzebałem trochę po katalogach i jestem niemal pewien że oryginalnie siedzi tam termistor nie 2,2 kohm, tylko 2,06 kohm - NTCLE305E4202SB. Wskazują na to zarówno parametry porównywalne z danymi katalogowymi T-MAP sensora:jak i wygląd - identyczny jak oryginalny
- 20 St.C - 2,50 kohm
25 St.C - 2,06 kohm

- Tomek
- Moderator
- Posty: 6684
- Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
- Przebieg: 131000
- Silnik: 1.4 V8 + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: Radom
- Podziękował: 287 razy
- Otrzymał podziękowań: 304 razy
Re: [1.4] Fiat nie odpala zimą przy temperaturze już 0 stopn
helletic dopiero po Twojej relacji wiem na 100% gdzie ten czujnik siedzi w silniku. Wcześniej tylko podejrzewałem, o który chodzi.
Bardzo się cieszę że Twój bolid wrócił do formy
Bardzo się cieszę że Twój bolid wrócił do formy

-
- Moderator
- Posty: 2715
- Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
- Podziękował: 453 razy
- Otrzymał podziękowań: 329 razy
Re: [1.4] Fiat nie odpala zimą przy temperaturze już 0 stopn
Bardzo się cieszę, że pomogłem rozjaśnić wątpliwości
! Na tym czujniku jest opis:
BOSCH 0261 230 030
to tak by mieć pewność na 1000%


BOSCH 0261 230 030
to tak by mieć pewność na 1000%

-
- Moderator
- Posty: 3423
- Rejestracja: 04 gru 2009, 20:04
- Przebieg: 120000
- Silnik: 1.4 8v
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Markotów Duży
- Podziękował: 127 razy
- Otrzymał podziękowań: 61 razy
Re: [1.4] Fiat nie odpala zimą przy temperaturze już 0 stopn
helletic dobra robota naprawiłeś sobie auto i możemy szybko to zdiagnozować (wskazówka temperatury w pozycji nagrzanej
)

LINEA 1.4 8V DYNAMIC
Astra K 1.4
Astra K 1.4
-
Onlinesmak56
- klubowicz
- Posty: 5233
- Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
- Przebieg: 285000
- Silnik: 1.3 multijet
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Podziękował: 368 razy
- Otrzymał podziękowań: 621 razy
Re: [1.4] Fiat nie odpala zimą przy temperaturze już 0 stopn
Do specjalistów od termistora.
Czy do 1.3 multijeta będzie taki sam termistor jak do 1.4? Czy inny - jaki?
Czujnik ciśnienia doładowania w 1.3 to Bosch 0 281 002 845.
Czy do 1.3 multijeta będzie taki sam termistor jak do 1.4? Czy inny - jaki?
Czujnik ciśnienia doładowania w 1.3 to Bosch 0 281 002 845.
smak56
* * * *

* * * *
- marcin24
- klubowicz
- Posty: 1032
- Rejestracja: 30 mar 2011, 19:34
- Przebieg: 175000
- Silnik: 1.3 multijet
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Bielsko-Biała/Skoczów
- Podziękował: 44 razy
- Otrzymał podziękowań: 46 razy
Re: [1.4] Fiat nie odpala zimą przy temperaturze już 0 stopn
Wydaje mi się że to czujnik ciśnienia doładowania a nie temperatury
Pozdrawiam wszystkich
- sylwek
- klubowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 29 maja 2012, 21:56
- Przebieg: 48000
- Silnik: 1.4 8V + LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: ELC
- Podziękował: 25 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
Re: [1.4] Fiat nie odpala zimą przy temperaturze już 0 stopn
A konkretniej to T-MAP sensor, czyli czujnik ciśnienia doładowania ze zintegrowanym czujnikiem temperatury powietrza.marcin24 pisze:Wydaje mi się że to czujnik ciśnienia doładowania a nie temperatury
@smak56, termistor będzie taki sam. Różnica w naszych czujnikach to zakres pomiaru ciśnienia. Zresztą, możesz się upewnić - wystarczy zmierzyć rezystancję pomiędzy końcówkami 1 i 2.
*Powered by LPG*