[Inne] Olej

Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
klubowicz
klubowicz
Posty: 6774
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 144000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 219 razy
Otrzymał podziękowań: 375 razy

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca »

Shell Helix Ultra 5W40 też spełnia normę FIAT 9.55535, ale nie M2 jak podaje instrukcja, tylko Z2. Niestety nigdzie nie mogę znaleźć co oznacza Z2. Większość końcowych literek jest rozszyfrowana na stronie Seleni, a Z2 akurat nie.
duskap
klubowicz
klubowicz
Posty: 1818
Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
Przebieg: 113000
Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 27 razy

Post autor: duskap »

I już znalazłem odpowiedź dlaczego na opakowaniu oleju Mobil 1 New Life 0W-40 nie ma certyfikatu FIATa. Otóż dlatego, że olej ten nigdy nie dostał od FIATa certyfikatu spełnienia jakości. To wyłącznie firma Mobil 1 w celach marketingowych pisze, że olej ten jest ZALECANY do aut o tych normach. Jednak nigdzie nie przetestowany został ściśle pod względem tych norm i stąd nie ma certyfikatu. Dlatego też nie jest wymieniony na tej stronie w 2 tabelce (gdzie są wyszczególnione marki, które udzieliły dopuszczeń do stosowania) a w 3 gdzie TYLKO zalecają. Reklama jest dźwignią handlu jak wiadomo. Jednak obowiązujące jest tylko to co jest wyszczególnione na produkcie. Zatem wszystko jasne :lacha
tomektt
klubowicz
klubowicz
Posty: 249
Rejestracja: 13 gru 2009, 17:28
Przebieg: 49000
Silnik: 1,3 mjt
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Poznań
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Post autor: tomektt »

Szkoda słów.
Tomek
duskap
klubowicz
klubowicz
Posty: 1818
Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
Przebieg: 113000
Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 27 razy

Post autor: duskap »

tomektt pisze:Szkoda słów.
Na Twoją wypowiedź napewno... Czy na tym forum muszą przeważać mity nad faktami? Coraz mniej fachowych i rzeczowych wypowiedzi tutaj jest.
Awatar użytkownika
jay_21
klubowicz
klubowicz
Posty: 1981
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:11
Przebieg: 67000
Silnik: 1.4 T-Jet
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Knurów
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Post autor: jay_21 »

tomektt pisze:Szkoda słów.
możesz rozwinąć swoją wypowiedź czy mam ją usunąć? :yellow

[ Dodano: |12 Kwi 2010|, o 07:08 ]
duskap pisze:Na Twoją wypowiedź napewno... Czy na tym forum muszą przeważać mity nad faktami? Coraz mniej fachowych i rzeczowych wypowiedzi tutaj jest.


To nie miejsce na żale.... :yellow

obydwu kolegów proszę o nie zaśmiecanie wątku i trzymaniu się tematu :!
Linea 1.4 T-Jet Red Flamenco Dynamic
Awatar użytkownika
drmaciek
klubowicz
klubowicz
Posty: 125
Rejestracja: 04 sty 2010, 7:06
Przebieg: 30
Silnik: 1.4 T-Jet
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Radomsko

Post autor: drmaciek »

No to pierwszy przegląd mam za sobą. Poprosiłem grzecznie o K P.E. i nie było żadnego problemu. Dostałem ok. 0,5-0,6 litra (tyle zostało z 2x2l) na ew. dolewki, chociaż nie zauważyłem żeby coś ubywało. A tak na marginesie wciąż mi coś czasami 'skrzypi' w tylnym zawieszeniu. Oczywiście po raz chyba czwarty sprawdzili i stwierdzili że wszystko jest ok.
Wiem że to nie miejsce, ale...czy przy gwałtownym użyciu pedału hamulca czujecie rytmiczne odbijanie pedału i towarzyszący temu jakby chrobot? Już mi nie chodzi o to przykre uczucie pod butem, bo tak pewnie działa ABS, ale towarzyszący temu dźwięk - takie jakby 'terkotanie' - nie jest zbyt przyjemny.
1.4 T-Jet Dynamic
duskap
klubowicz
klubowicz
Posty: 1818
Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
Przebieg: 113000
Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 27 razy

Post autor: duskap »

drmaciek pisze:No to pierwszy przegląd mam za sobą. Poprosiłem grzecznie o K P.E. i nie było żadnego problemu. Dostałem ok. 0,5-0,6 litra (tyle zostało z 2x2l) na ew. dolewki, chociaż nie zauważyłem żeby coś ubywało. A tak na marginesie wciąż mi coś czasami 'skrzypi' w tylnym zawieszeniu. Oczywiście po raz chyba czwarty sprawdzili i stwierdzili że wszystko jest ok.
Wiem że to nie miejsce, ale...czy przy gwałtownym użyciu pedału hamulca czujecie rytmiczne odbijanie pedału i towarzyszący temu jakby chrobot? Już mi nie chodzi o to przykre uczucie pod butem, bo tak pewnie działa ABS, ale towarzyszący temu dźwięk - takie jakby 'terkotanie' - nie jest zbyt przyjemny.
Tak właśnie MUSI działać układ ABS. Czyli tak terkocząc. W USA gdy wprowadzili ABS ludzie się często przerażali, że coś się dzieje niedobrego i... przestali hamować w chwili zagrożenia co przyczyniło się do większej ilości wypadków. Dopiero kampanie reklamowe uświadomiły w USA iż tak właśnie powinien działać ABS i zamiast puszczać hamulec należy jak najmocniej go dociskać.
Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
klubowicz
klubowicz
Posty: 6774
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 144000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 219 razy
Otrzymał podziękowań: 375 razy

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca »

drmaciek pisze:Wiem że to nie miejsce, ale...czy przy gwałtownym użyciu pedału hamulca czujecie rytmiczne odbijanie pedału i towarzyszący temu jakby chrobot? Już mi nie chodzi o to przykre uczucie pod butem, bo tak pewnie działa ABS, ale towarzyszący temu dźwięk - takie jakby 'terkotanie' - nie jest zbyt przyjemny.
Wszystko ok, to normalna praca ABSu
duskap pisze:To wyłącznie firma Mobil 1 w celach marketingowych pisze, że olej ten jest ZALECANY do aut o tych normach.
Wydaję mi się że taka poważna firma jak Mobil1 nie ryzykowała by tylko dla zwiększenia sprzedaży pisanie nieprawdy. Olej może nie widział laboratoriów Fiata, ale muszą być siebie dosyć pewni, że piszą iż można go stosować do silników wymagających takich norm. Co by było, gdyby Fiaty zaczęły się psuć przez olej Mobil1, niezły skandal i utrata zaufania tysięcy klientów, nie tylko Fiata. Taki Castrol Magnatec jest zalecany przez mechaników ASO, ale nikt nie potrafi wytłumaczyć dlaczego, nie ma ani oficjalnego spełnienia normy Fiata, ani żadnych zaleceń. Podejrzewam, że FAP ma po prostu umowę o współpracy z Castrolem i często słyszę, żeby po gwarancji zamiast Seleni lać Castrol, ale nie słyszałem żadnego konkretnego argumentu dlaczego. A jeśli coś się z silnikiem stanie to nikt nam nie podaruję naprawy za darmo, bo nie jeździliśmy na Seleni.
duskap
klubowicz
klubowicz
Posty: 1818
Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
Przebieg: 113000
Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 27 razy

Post autor: duskap »

[ Dodano: |12 Kwi 2010|, o 07:08 ]
duskap pisze:Na Twoją wypowiedź napewno... Czy na tym forum muszą przeważać mity nad faktami? Coraz mniej fachowych i rzeczowych wypowiedzi tutaj jest.


To nie miejsce na żale.... :yellow

obydwu kolegów proszę o nie zaśmiecanie wątku i trzymaniu się tematu :![/quote]

jay_21 trochę mniej nadgorliwości. 1 post i 1 odpowiedź to nie jest zaśmiecanie tematu. I czy mógłbyś mi powiedzieć w którym miejscu zaśmieciłem temat?
Zadałem pytanie, będące też prośbą o fakty, fachowe i rzeczowe wypowiedzi tutaj. Jeśli to jest zaśmiecanie to Ty także zrobiłeś dokładnie to samo bo poprosiłeś o trzymanie się tematu i nie zaśmiecanie. Twoja wypowiedź była kompletnie niepotrzebna bo moja już wnosiła o to samo co napisałeś... Co innego gdyby nie odniosła skutku i pociągnęła dalsze wypowiedzi.
Awatar użytkownika
drmaciek
klubowicz
klubowicz
Posty: 125
Rejestracja: 04 sty 2010, 7:06
Przebieg: 30
Silnik: 1.4 T-Jet
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Radomsko

Post autor: drmaciek »

Dzięki :)
Nie sądziłem że ABS to system działający tak 'dosłownie' jeśli wiecie o co mi chodzi. Miałem zdaje się go również w Fabii i nie działał tak 'brutalnie' na nogę ;)))
1.4 T-Jet Dynamic
Awatar użytkownika
jay_21
klubowicz
klubowicz
Posty: 1981
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:11
Przebieg: 67000
Silnik: 1.4 T-Jet
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Knurów
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Post autor: jay_21 »

drmaciek pisze:Nie sądziłem że ABS to system działający tak 'dosłownie' jeśli wiecie o co mi chodzi. Miałem zdaje się go również w Fabii i nie działał tak 'brutalnie' na nogę ;)))
Tak ma być, a teraz proszę wszystkich o powrót do tematu głównego. :luzak
Linea 1.4 T-Jet Red Flamenco Dynamic
duskap
klubowicz
klubowicz
Posty: 1818
Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
Przebieg: 113000
Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 27 razy

Post autor: duskap »

duskap pisze:To wyłącznie firma Mobil 1 w celach marketingowych pisze, że olej ten jest ZALECANY do aut o tych normach.
Wydaję mi się że taka poważna firma jak Mobil1 nie ryzykowała by tylko dla zwiększenia sprzedaży pisanie nieprawdy. Olej może nie widział laboratoriów Fiata, ale muszą być siebie dosyć pewni, że piszą iż można go stosować do silników wymagających takich norm. Co by było, gdyby Fiaty zaczęły się psuć przez olej Mobil1, niezły skandal i utrata zaufania tysięcy klientów, nie tylko Fiata. Taki Castrol Magnatec jest zalecany przez mechaników ASO, ale nikt nie potrafi wytłumaczyć dlaczego, nie ma ani oficjalnego spełnienia normy Fiata, ani żadnych zaleceń. Podejrzewam, że FAP ma po prostu umowę o współpracy z Castrolem i często słyszę, żeby po gwarancji zamiast Seleni lać Castrol, ale nie słyszałem żadnego konkretnego argumentu dlaczego. A jeśli coś się z silnikiem stanie to nikt nam nie podaruję naprawy za darmo, bo nie jeździliśmy na Seleni.[/quote]

Więc tak... Reklama jest dźwignią handlu i Mobil1 właśnie to robi. Tak samo jak wychwalają, że olej 5W30 zastąpił 5W40 i można go lać do tych samych silników co jest nieprawdą gdyż jest on za słaby latem (np. do naszych T-Jetów). Później gdyby coś się działo to się wyprą itd. To samo firma Castrol, która głosi na swojej stronie, że do Forda można stosować jakiś tam inny olej bez normy FORDa a w tym samym zdaniu piszą, że olej bez tej normy daje większe opory, więcej siarki i innych szkodliwych rzeczy. Albo w porównaniu oleju Castrol EDGE i Magnatec piszą, że EDGE jest równie dobry a nawet lepszy w zimnym starcie jak Magnatec wyposażony w inteligentne molekuły (czyli ściema marketingowa bo albo oba go mają albo żaden i jest to normalny olej).

Co do lania Castrola zamiast Selenii przez ASO. Akurat tutaj stanowisko Fiat Auto Poland jest jedno i wolno lać tylko Selenię. To poszczególne ASO mają umowy z Castrolem (niektóre z Mobilem) i zalecają zmianę. Raz już zgłaszałem się do FAPu z problemem odnośnie oleju bo mi ASO usilnie chciało nalać Castrola i FAP stwierdził iż nie wolno lać Castrola bo nie spełnia normy FIATa i poprosił o podanie informacji, które ASO każe lać ten olej. Tydzień później w tym samym ASO nie było już żadnej reklamy Castrola i kategorycznie kazali zalewać tylko Selenię. Właśnie wtedy FAP wysłał list do wszystkich ASO w Polsce o nakazie lania olejów, które mają spełnioną normę FIATa i wszystkie pozostałe. Oczywiście nie zakazują lania innych marek, tylko muszą mieć spełnione wszystkie normy i po sprawie. A certyfikat dla oleju nadaje chyba Fiat we Włoszech.
Awatar użytkownika
kk25
klubowicz
klubowicz
Posty: 378
Rejestracja: 08 gru 2009, 21:42
Przebieg: 150650
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2008
Lokalizacja: krakowskie
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 9 razy

Post autor: kk25 »

Jeśli chodzi o Mobil, to znalazłem najnowszą ofertę, gdzie 5w-30 wcale nie wyparł 5w-40. Są w ofercie Mobil Super 3000 XE 5w-30 oraz Mobil Super 3000 X1 5w-40. Zastanawia mnie tylko fakt, co oznaczają opisy :
- w pełni syntetyczny ( Mobil 1 New Life 0w-40)
- skomponowany w oparciu o mieszankę olejów syntetycznych (Mobil Super 3000 XE 5w-30)
- stworzony w oparciu o technologię syntetyczną (Mobil Super 3000 X1 5w-40)

Gdzieś już czytałem, że olej stworzony w oparciu o technologię syntetyczną nie jest w pełni olejem syntetycznym ?
tomektt
klubowicz
klubowicz
Posty: 249
Rejestracja: 13 gru 2009, 17:28
Przebieg: 49000
Silnik: 1,3 mjt
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Poznań
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Post autor: tomektt »

Są dwa rodzaje olejów synetyczny i "syntetyczny". Wg kategorii są oznaczane jako oleje III i lub IV, V klasy.
Syntetyczny powstaje wyłącznie w labolatorium i w zasadzie nie jest produktem ropopochodnym. W jego skład wchodza różne składniki chemiczne i estry.
"Syntetyczny" lub full syntetyk jest kolejnym produktem krakowania ropy czyli jego bazą jest olej mineralny z dodatkiem różnych uszlachetniaczy i środków myjących.
Gerneralnie chodzi o to, że te prawdziwie syntetyczne utrzymują lepszą sprawność własciwości smarnych (lepkosci) w wyższych temperaturach, lepiej odrowadzają ciepło, no i poza tym wydzielają mniej sadzy i innego syfu.
Tomek
duskap
klubowicz
klubowicz
Posty: 1818
Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
Przebieg: 113000
Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 27 razy

Post autor: duskap »

tomektt pisze:Są dwa rodzaje olejów synetyczny i "syntetyczny". Wg kategorii są oznaczane jako oleje III i lub IV, V klasy.
Syntetyczny powstaje wyłącznie w labolatorium i w zasadzie nie jest produktem ropopochodnym. W jego skład wchodza różne składniki chemiczne i estry.
"Syntetyczny" lub full syntetyk jest kolejnym produktem krakowania ropy czyli jego bazą jest olej mineralny z dodatkiem różnych uszlachetniaczy i środków myjących.
Gerneralnie chodzi o to, że te prawdziwie syntetyczne utrzymują lepszą sprawność własciwości smarnych (lepkosci) w wyższych temperaturach, lepiej odrowadzają ciepło, no i poza tym wydzielają mniej sadzy i innego syfu.
Prawie dobrze jednak wkradł się błąd.
Full syntetyk jest olejem najwyższej klasy, w pełni syntetyczny. Reszta się zgadza :)
Olej "na bazie syntetyczny" to w rzeczywistości półsyntetyk, którego bazą jest mineralny a reszta to dodatki i trochę syntetycznego. Oleje na bazie syntetycznej występują jako 10W w najlepszej swej postaci. Olej w pełni syntetyczny zawsze będzie 0W albo 5W gdyż tylko pełen syntetyk jest w stanie spełnić te normy.
Pełen syntetyk ma wyższą wytrzymałość temperaturową, w wysokich temperaturach dłużej utrzymuje się film oleju, w niskich dłużej zachowuje swą płynność i jest mniej gęsty. Oprócz tego ma lepsze właściwości myjące ale to już wspomniał przedmówca.
ODPOWIEDZ