T-jet separator oleju przepuszcza olej
- leszek1234
- klubowicz
- Posty: 2151
- Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
- Przebieg: 200000
- Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: blisko Rybnika
- Podziękował: 307 razy
- Otrzymał podziękowań: 211 razy
T-jet separator oleju przepuszcza olej
Mam w domu pod opieką 3 t-jety więc mam porównanie. W jednym z nich (kupionym stosunkowo niedawno) z przebiegiem jakieś 140tys.km walczę z ubywającym olejem silnikowym. Jest to jakieś 0,6l oleju na 5 tys.km (czyli jak na ten silnik to dużo za dużo). Ponieważ poprzedni właściciel jeździł na krótkim dystansie i dodatkowo termostat za wcześnie się otwierał pomyślałem : silnik ciągle niedogrzany, zatkana odma. Termostat wymieniłem, umyłem separator benzyną (tą plastikową puszkę na deklu) oraz węże z oleju i auto jeździło. Po jakimś czasie kontrolnie zaglądam do węża idącego z separatora do dolotu powietrza do turbo a tam znów płynie olej. No to już kupiłem nowy separator, wymyłem węże w środku wytarłem do sucha i jazda , myśląc że problem zażegnany. Ponieważ stwierdziłem nadal ubywanie oleju na bagnecie znów odpiąłem wężyk pomiędzy separatorem a grubym dolotem do turbo , a tam (tzn. w wyjściu z separatora no i oczywiście wężyku) znów stoi olej. Jak odkręcam korek wlewu oleju na pracującym czy stojącym silniku nie ma jakichś przedmuchów, ciśnienia czy czegoś takiego. Olej jest dokładnie taki jaki zaleca producent - Selenia . Auto robi trasy, z rozsądnymi prędkościami.
Separator ma dwa odejścia na węże (w kierunku turbiny i w kierunku grodzi) i jeden dolny króciec którym wchodzi w pokrywę zaworów. Moje pytanie jest o to czym odseparowany olej spływa do silnika - tym wężykiem w kierunku grodzi (kabiny kierowcy) czy tym dolnym króćcem? Może to jest gdzieś przytkane.
Oleju ubywa, turbina cierpi bo olej idzie na łopatki, coś muszę zrobić. Macie jakiś pomysł co się dzieje, co i jak sprawdzić?
Separator ma dwa odejścia na węże (w kierunku turbiny i w kierunku grodzi) i jeden dolny króciec którym wchodzi w pokrywę zaworów. Moje pytanie jest o to czym odseparowany olej spływa do silnika - tym wężykiem w kierunku grodzi (kabiny kierowcy) czy tym dolnym króćcem? Może to jest gdzieś przytkane.
Oleju ubywa, turbina cierpi bo olej idzie na łopatki, coś muszę zrobić. Macie jakiś pomysł co się dzieje, co i jak sprawdzić?
- zibi186
- klubowicz
- Posty: 1846
- Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
- Przebieg: 195000
- Silnik: 1.4 T-jet + lpg
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: k / Pszczyny
- Podziękował: 336 razy
- Otrzymał podziękowań: 152 razy
Re: T-jet separator oleju przepuszcza olej
Leszku , może to być problem z uszczelnieniami zaworowymi - zbyt dużo oleju się wydostaje ....
- leszek1234
- klubowicz
- Posty: 2151
- Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
- Przebieg: 200000
- Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: blisko Rybnika
- Podziękował: 307 razy
- Otrzymał podziękowań: 211 razy
Re: T-jet separator oleju przepuszcza olej
Zbyszku, o ile dobrze rozumiem zasadę , to przez zużyte uszczelniacze zaworowe olej dostawałby się bezpośrednio do cylindra i tam spalał. Ale czy wtedy waliłoby olejem z separatora?
- leszek1234
- klubowicz
- Posty: 2151
- Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
- Przebieg: 200000
- Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: blisko Rybnika
- Podziękował: 307 razy
- Otrzymał podziękowań: 211 razy
Re: T-jet separator oleju przepuszcza olej
Dodatkowo wczoraj sprawdziłem kompresję na cylindrach (na chińskim przyrządzie z alledgro za 50zł więc nie wiem czy ta wartość jest pewna) - we wszystkich równo, pod 14 bar więc chyba dobrze. Sprawdziłem drożność rury do filtra powietrza i za nim (miałem nadzieję , że coś tam znajdę). wszystko OK. A mimo to ślady oleju we wszystkich wężach i turbo z tym, że najwięcej (co sugeruje tutaj źródło problemu) za separatorem oleju, z separatora po prostu kapie. Tak kombinuję, że gdyby to była wina turbo to skąd olej za separatorem?(bo lekko słychać turbinę jak wchodzi na obroty, a ja to interpretuję , że to dlatego, ze dostaje olej na łopatki ) wiec to chyba nie turbo. Może ktoś rzuci jakimś pomysłem ? Jakimkolwiek..
Ostatnio zmieniony 19 cze 2023, 22:33 przez leszek1234, łącznie zmieniany 1 raz.
- zibi186
- klubowicz
- Posty: 1846
- Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
- Przebieg: 195000
- Silnik: 1.4 T-jet + lpg
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: k / Pszczyny
- Podziękował: 336 razy
- Otrzymał podziękowań: 152 razy
Re: T-jet separator oleju przepuszcza olej
Weź Leszku pod uwagę , że turbina wytwarza podciśnienie ,zasysając powietrze z odmy (razem z olejem ) , zatem jest nieprawdopodobne żeby separator zasysał olej z turbiny - moim zdaniem oczywiście już nie mówiąc o tym , że olej miałby " pod górkę " Pozdrawiam
- leszek1234
- klubowicz
- Posty: 2151
- Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
- Przebieg: 200000
- Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: blisko Rybnika
- Podziękował: 307 razy
- Otrzymał podziękowań: 211 razy
Re: T-jet separator oleju przepuszcza olej
Zbyszku dziękuje za odzew Może źle to opisałem - moja teoria jest taka, że to nie turbo (choć to jest pierwsze co mówi mechanik) tylko separator nie daje rady bo olej za intensywnie chlapie w skrzyni korbowej. Silnik trzyma kompresję wiec to nie przedmuchy z cylindrów. Nie wiem, czy pomiar ciśnienia oleju coś by pokazał, może jest za wysokie? Szkopuł w tym , że nie znam historii pojazdu i nie wiem gdzie tam był mechanik:(
- leszek1234
- klubowicz
- Posty: 2151
- Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
- Przebieg: 200000
- Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: blisko Rybnika
- Podziękował: 307 razy
- Otrzymał podziękowań: 211 razy
Re: T-jet separator oleju przepuszcza olej
Myślałem o tym, nawet już wiem z czego taki w miarę tani separator zrobić (wypatrzyłem pasujące złączki i rurki) ale to traktuję jako ostateczność, chciałbym zdiagnozować usterkę , bo jeśli to coś poważnego (tzn. drogie w naprawie), to będę dochodził od sprzedawcy auta zwrotu kasy z tyt. wady ukrytej.