[ M ] Montaż świateł dziennych DRL Osram Ledriving FOG
: 25 lut 2017, 13:04
Witajcie !
Potrzebne:
Komplet Osram Ledriving FOG
Szybkozłączki elektryczne samochodowe (są 3 w komplecie, ale mi była potrzebna jeszcze jedna)
"Peszel" na kable
Opaski zaciskowe, tzw. "trytki"
Narzędzia
Postanowiłem popełnić w końcu ten krok i zamontować światła do jazdy dziennej
Wybór był dość skomplikowany
Nie chciałem montować nic w kratki przy światłach przeciwmgielnych, bo to rozwiązanie moim zdaniem średnio się u nas sprawdza (kwestia wyprofilowania kratek, krzywizna itd.
), nie chciałem również montować sposobem znanym z forum, za kratkami grilla, bo mi się to zwyczajnie nie podoba (sroki chłopaki, ale NIE
). Nie chciałem też iść w rozwiązanie montażu świateł modułowych bezpośrednio w zderzaku, tak jak to zrobił cichy (ale DUŻE
dla Ciebie za to rozwiązanie
). Od początku uważałem, że jedynym słusznym miejscem w naszych bolidach są otwory, gdzie oryginalnie siedzą światła przeciwmgielne
Drogę przetarli koledzy z forum, z tym że, mi zależało na tym, żeby zachować funkcjonalność świateł przeciwmgielnych
Pierwszy w takim zakresie był helletic
i jego światełka są rewelacyjne
Natomiast mi po głowie od samego początku chodził zestaw firmy Osram o nazwie Ledrivig FOG, który po raz pierwszy wypatrzyłem zamontowany w aucie na naszym "bliźniaczym" forum Freemont'a
Problem był taki, że cena zestawu jest dość zaporowa
(zestaw helletic'a do najtańszych też nie należał
). Poza tym pojawiało się pytanie, czy na pewno będzie pasował do naszego cudeńka 
Po głębszym rozpoznaniu tematu zaczęło mi wychodzić, że powinny pasować
A ostatnie doświadczenia i ustalenia daro70
tylko utwierdziły mnie w tym przekonaniu
Nie będę wnikał w szczegóły, dla zainteresowanych opowiem przy okazji na żywo
W związku z tym, że światła kosztują niemałą monetę, przygotowywałem się do tego dobre dwa lata, aż w końcu zapadła ostateczna decyzja - dobra oferta z Allegro, szybki zakup, jeszcze szybsza przesyłka
i komplecik był u mnie
W komplecie mamy dwie lampy
, sterownik z przewodami (dość długie), woreczek z tzw. "trytkami", adapterem do wpięcia się w bezpiecznik
, trzema szybkozłączkami, taśmą przylepną 3M, kilkoma śrubkami i zapasową wtyczką do świateł przeciwmgielnych.
Montaż rozpocząłem od założenia lamp, na elektrykę czas będzie później
Najpierw trzeba ściągnąć kratkę maskującą, co nie jest takie oczywiste
Kratka trzyma się tylko na zatrzaskach, ale trzyma się tak mocno, że samo pociągnięcie jej nie dało żadnych efektów
W ruch poszedł płaski śrubokręt opatulony w szmatkę
Delikatne podważanie przyniosło efekty i kratka odpuściła - trzyma się na zaczepach na górze i dole oraz dwóch wciskach po bokach - one wychodzą bez problemu
Po zdjęciu kratki mamy przed sobą lampę, która trzyma się na trzech śrubkach
Odkręcenie lampy i odpięcie jej od wiązki nie stanowi problemu
W jej miejsce ląduje nasza, wymarzona lampa Osram
I tutaj "niespodzianka" - to samo jest we Freemoncie - śrubki pasują tylko we dwa otwory - górne
Dolny jest nieco przesunięty
Żeby nie kombinować, wystarczy trzeci otwór załapać na opaskę zaciskową, tzw. "trytkę" i wszystko trzyma się jak trzeba
Założenie osłon to tylko formalność i okazuje się, że wszystko pasuje idealnie 
Po montażu obydwóch lamp przychodzi czas na elektrykę i układanie kabelków. W układaniu jest "wolna amerykanka", czyli jak komu pasuje, tylko, żeby nie ciągnąć kabelków przy rurach, które się nagrzewają, np od chłodnicy
Ja puściłem kabelki w peszelkach 
Przy elektryce pojawia się kilka pytań, w tym gdzie się podpiąć oraz gdzie zamontować sterownik
W naszym module sterowanie wygląda tak: PLUS (+) (czerwony) i MINUS (-) (czarny) z akumulatora, dodatkowy przewód sterujący funkcją przyciemnieniową (brązowy) do plusa lub minusa (o tym później), przewód do zasilania postojówek (biały), przewód lewego kierunkowskazu (szary), przewód prawego kierunkowskazu (zielony) oraz przewód sterujący włączeniem świateł DRL (niebieski) podłączany do "plusa po stacyjce", zakończony złączką, która pasuje do adapterka na bezpiecznik z zestawu. Zapewne może się Wam tutaj pojawić pytanie: "a po ch... podłączać się pod kierunkowskazy ??"
Ano dlatego, że te światełka posiadają funkcję doświetlania zakrętów
Owszem, jest to opcjonalne, nie trzeba tego podłączać, no ale jak już jest... 
Postanowiłem zrobić to "profi", czyli podpiąć się do "plusa po stacyjce", ale takiego, który jest rozłączany podczas rozruchu silnika
Chciałem uniknąć sytuacji, gdzie odpalamy silnik przy włączonych światłach DRL
Zastanawiałem się gdzie to zrobić, chodziły mi myśli, czy może nie wpiąć się do wiązki wewnątrz kabiny (koło body komputera), ale tam jest takie nagromadzenie tych przewodów, że odpuściłem. Postanowiłem wszystkie połączenia wykonać pod maską, musiałem więc znaleźć interesujący mnie "plus po stacyjce" gdzieś w komorze silnika
Z pomocą przyszedł niezawodny eLearn, z którego wynikało, że potrzebny mi kabelek znajdę przy centralce bezpieczników wewnątrz komory silnika. Realizuje to przewód szaro/czarny wchodzący do brązowej wtyczki pod centralką. Żeby się do niego podpiąć, konieczne było jej zdemontowanie. W tym celu odkręcamy śrubę kabla "plusowego" od akumulatora - bez tego nie da się jej wyciągnąć, przynajmniej mi się to nie udało
Potem, po odsunięciu dwóch zaczepów widocznych na zdjęciu (zaznaczone czerwonymi kółeczkami), można centralkę odgiąć i odpiąć wszystkie wtyczki.
Po odpięciu wtyczek i delikatnym odgięciu całej centralki na mocowaniach, można ją wyciągnąć i ukazuje się widok, jak na poniższym zdjęciu
Wpinamy się w przewód szaro/czarny w wiązce kabli wychodzących z brązowej wtyczki - tam eLearn wskazał zasilanie "plusa po stacyjce".
Warto na tym etapie zamontować moduł sterujący w docelowym miejscu. Ja wybrałem bok obudowy centralki z bezpiecznikami, od strony akumulatora. Miejsca było na tyle, że weszła na styk
Zapomniałem dodać, że montaż najwygodniej wykonywać z wyciągniętym akumulatorem
Nie bawiłem się w dziurawienie obudowy i śrubki czy "trytki"
Przetarłem obudowę benzyną ekstrakcyjną, żeby ją odtłuścić i moduł przymocowałem na dwustronną taśmę przylepną 3M, która była w komplecie ze światłami. Efekt widać powyżej.
Na tym etapie ciągniemy sobie kabelki tak jak nam się podoba
Ja przewody od prawej lampy oraz kabelek sterujący do podpięcia prawego kierunkowskazu (zielony) pociągnąłem przodem, przed chłodnicą, przyczepiając się "trytkami" do peszla z kablem, który już tam był.
Robimy "wpięcie" w kabelek z "plusem" po stacyjce. Tak jak wspominałem, wpinamy się do kabelka o kolorze szaro-czarnym wychodzącym z brązowej wtyczki, używamy szybkozłączki. Efekt widać na poniższym zdjęciu, miejsce łączenia zaznaczone czerwonym kółeczkiem. Podpinamy się do zasilania postojówki oraz kierunkowskazów. Ja wybrałem miejsce w wiązce zaraz za lampami. Nie bawiłem się w poszukiwanie przewodów szpileczką bo posiadam eLearn'a
Tak więc łączymy:
- zasilanie postojówek - biały kabel z modułu sterującego do kabelka w kolorze żółto-czarnym lewej lampy
- zasilanie lewego kierunkowskazu - szary kabel z modułu sterującego do kabelka w kolorze niebiesko-białym lewej lampy
- zasilanie prawego kierunkowskazu - zielony kabel z modułu sterującego do kabelka w kolorze niebiesko-czarnym prawej lampy
Połączenia wykonane przy użyciu szybkozłączek z zestawu
Na tym etapie składamy centralkę bezpieczników "do kupy", a ponieważ postanowiłem podłączyć zasilanie plus (+) moduły sterującego pod śrubę, która mocuje zasilanie do tej centralki, to warto jest włożyć sobie kabelki niebieski i czerwony w krótki, cienki peszelek i wpuścić do środka przez otwór, którym wchodzi zasilanie do skrzyneczki. Podłączenie centralki w kolejności odwrotnej, co demontaż
, przykręcenie plusa RAZEM z zasilaniem modułu sterującego (na końcu kabelka jest "oczko" i pasuje idealnie). Podłączamy minus (-) moduły sterującego do minusa klemy akumulatora oraz, razem z nim, kabel koloru brązowego z modułu, również do klemy minusowej. Obydwa kabelki mają również "oczka", więc przykręcenie ich do klemy jest banalne 
Zakładamy akumulator i można zrobić test
I tutaj uwaga - ja się zgarbiłem, bo spodziewałem się, że po przekręceniu kluczyka od razu zapalą się światła DRL. Niestety, tak się nie stało i zalałem się ciepłym potem, bo przecież coś nie działa
Po zapaleniu świateł i włączeniu kierunkowskazów, zapalały się światła przeciwmgielne, więc jednak coś działało
Już chciałem się dobierać do ponownego rozbebeszenia centralki, żeby sprawdzić, czy tam jest wszystko OK, ale coś mnie tknęło, żeby jeszcze odpalić silnik, i... TADAM
Świecą DRLe
No ale, to jeszcze nie wszystkie funkcje, warto byłoby też sprawdzić światła przeciwmgielne
I tutaj niespodzianka - dostarczona w komplecie złączka nie pasuje do wtyczki w naszym aucie
To samo jest we Freemoncie
Można więc: albo połączyć przewody szybkozłączkami, albo wymienić wtyczkę, pod warunkiem że się ją ma
, albo... spróbować dopasować to, co jest w komplecie
Okazało się, że po wyciągnięciu pinów z wtyczki od modułu DRL i przypiłowaniu ich troszkę
dało się je wcisnąć do wtyczki w instalacji samochodu
Szybki test - światła działają
Przypiłowane piny z powrotem do wtyczki i spięcie ich już dało radę
Ale ponieważ nie jest to "fabryczne" dopasowanie wtyczek, postanowiłem jeszcze dodatkowo je zabezpieczyć, ładując całość w worek foliowy i zaklejenie całości taśmą izolacyjną
Takie zawiniątko przymocowałem długą "trytką" do peszla z kablami nad lampą DRL i pod zbiorniczkiem na płyn do spryskiwaczy. Niestety, dostęp do tego miejsca jest tylko od dołu, więc jeśli nie posiada się kanału lub podnośnika, czeka nas kombinacja leżąc pod autem
Ale... jak ja dałem radę, to Wy też dacie 
Warto też pamiętać, żeby zabezpieczyć "gołą" wtyczkę od prawej lampy przeciwmgielnej, gdyż to połączenie nie jest już wykorzystywane - łączymy tylko z jednej strony. Tutaj zrobiłem podobnie, jak przed chwilą - wtyczka w woreczek foliowy, całość zawinięta taśmą izolacyjną i przymocowana "trytką" do wiązki przewodów z prawej strony komory silnika. W razie czego, taśmą izolacyjną, zabezpieczyłem również miejsca wpięć do kierunkowskazów i postojówki.
Po montażu wygląda to tak: Nadmiar przewodów, jaki został, zwinąłem w jedno zawiniątko, ścisnąłem "trytkami", wpakowałem do kawałka grubego peszla i całość spiąłem długą "trytką" do wiązki wchodzącej do skrzynki z bezpiecznikami. Wygląda to tak: Moduł sterujący razem z akumulatorem: Lampy na gotowo: No i finalny efekt:
[youtube][/youtube]
I jeszcze na koniec obiecana tajemnica brązowego kabelka
Tak jak opisałem, brązowy kabelek podłączyłem razem z masą, ale... można go również podpiąć do plusa (+) akumulatora. Wtedy, DRLe po włączeniu normalnych świateł, zamiast zgasnąć, zostaną przyciemnione o chyba 80% i są wtedy traktowane jako światła postojowe
Niektóre auta stosują takie rozwiązanie, ale w nich świecą się tylko te światła jako postojowe. Ja, chcąc być w pełni zgodnym z przepisami itd
postanowiłem zastosować standardowe rozwiązanie 
Potrzebne:
Komplet Osram Ledriving FOG
Szybkozłączki elektryczne samochodowe (są 3 w komplecie, ale mi była potrzebna jeszcze jedna)
"Peszel" na kable
Opaski zaciskowe, tzw. "trytki"
Narzędzia
Postanowiłem popełnić w końcu ten krok i zamontować światła do jazdy dziennej














Po głębszym rozpoznaniu tematu zaczęło mi wychodzić, że powinny pasować




















Po montażu obydwóch lamp przychodzi czas na elektrykę i układanie kabelków. W układaniu jest "wolna amerykanka", czyli jak komu pasuje, tylko, żeby nie ciągnąć kabelków przy rurach, które się nagrzewają, np od chłodnicy


Przy elektryce pojawia się kilka pytań, w tym gdzie się podpiąć oraz gdzie zamontować sterownik

W naszym module sterowanie wygląda tak: PLUS (+) (czerwony) i MINUS (-) (czarny) z akumulatora, dodatkowy przewód sterujący funkcją przyciemnieniową (brązowy) do plusa lub minusa (o tym później), przewód do zasilania postojówek (biały), przewód lewego kierunkowskazu (szary), przewód prawego kierunkowskazu (zielony) oraz przewód sterujący włączeniem świateł DRL (niebieski) podłączany do "plusa po stacyjce", zakończony złączką, która pasuje do adapterka na bezpiecznik z zestawu. Zapewne może się Wam tutaj pojawić pytanie: "a po ch... podłączać się pod kierunkowskazy ??"



Postanowiłem zrobić to "profi", czyli podpiąć się do "plusa po stacyjce", ale takiego, który jest rozłączany podczas rozruchu silnika








Na tym etapie ciągniemy sobie kabelki tak jak nam się podoba

Robimy "wpięcie" w kabelek z "plusem" po stacyjce. Tak jak wspominałem, wpinamy się do kabelka o kolorze szaro-czarnym wychodzącym z brązowej wtyczki, używamy szybkozłączki. Efekt widać na poniższym zdjęciu, miejsce łączenia zaznaczone czerwonym kółeczkiem. Podpinamy się do zasilania postojówki oraz kierunkowskazów. Ja wybrałem miejsce w wiązce zaraz za lampami. Nie bawiłem się w poszukiwanie przewodów szpileczką bo posiadam eLearn'a

- zasilanie postojówek - biały kabel z modułu sterującego do kabelka w kolorze żółto-czarnym lewej lampy
- zasilanie lewego kierunkowskazu - szary kabel z modułu sterującego do kabelka w kolorze niebiesko-białym lewej lampy
- zasilanie prawego kierunkowskazu - zielony kabel z modułu sterującego do kabelka w kolorze niebiesko-czarnym prawej lampy
Połączenia wykonane przy użyciu szybkozłączek z zestawu



Zakładamy akumulator i można zrobić test








No ale, to jeszcze nie wszystkie funkcje, warto byłoby też sprawdzić światła przeciwmgielne












Warto też pamiętać, żeby zabezpieczyć "gołą" wtyczkę od prawej lampy przeciwmgielnej, gdyż to połączenie nie jest już wykorzystywane - łączymy tylko z jednej strony. Tutaj zrobiłem podobnie, jak przed chwilą - wtyczka w woreczek foliowy, całość zawinięta taśmą izolacyjną i przymocowana "trytką" do wiązki przewodów z prawej strony komory silnika. W razie czego, taśmą izolacyjną, zabezpieczyłem również miejsca wpięć do kierunkowskazów i postojówki.
Po montażu wygląda to tak: Nadmiar przewodów, jaki został, zwinąłem w jedno zawiniątko, ścisnąłem "trytkami", wpakowałem do kawałka grubego peszla i całość spiąłem długą "trytką" do wiązki wchodzącej do skrzynki z bezpiecznikami. Wygląda to tak: Moduł sterujący razem z akumulatorem: Lampy na gotowo: No i finalny efekt:
[youtube][/youtube]
I jeszcze na koniec obiecana tajemnica brązowego kabelka

Tak jak opisałem, brązowy kabelek podłączyłem razem z masą, ale... można go również podpiąć do plusa (+) akumulatora. Wtedy, DRLe po włączeniu normalnych świateł, zamiast zgasnąć, zostaną przyciemnione o chyba 80% i są wtedy traktowane jako światła postojowe


