Strona 7 z 66
: 31 mar 2010, 10:45
autor: Mario
Masz racje Mobil jest spoko
Zawsze zalewam Mobilem.
Niby specjalnie do diesla jest Mobil Diesel(różni sę naklejką i ceną)a to podobno to samo co np Mobil 1 Rally Formula(ogólny do benzynówek, diesla z turbo)
: 31 mar 2010, 10:50
autor: Kuzyn_z_Sosnowca
Oleje typu Shell Helix, Mobil1, Castrol itd leje się do silników o mocach 300-400KM, więc taka dyskusja, że silnik zatrzemy, albo coś mu zaszkodzi jest wg mnie trochę śmieszna. Każdy silnik montowany w Linei, to dla markowego syntetyka Pan Pikuś. Trzeba tylko zwracać uwagę żeby olej był przeznaczony dla silników doładowanych w przypadku T-Jeta, bo w dieslach to raczej oczywiste. Prawda jest taka, że olej wybieramy głownie wg gustów i sympatii do marki. A co do DPF, to żaden olej mu nie pomoże jak jeździ się wyłącznie po mieście, i tak się zatka.
: 31 mar 2010, 11:05
autor: M
zgadzam się z Covalem

: 31 mar 2010, 12:56
autor: duskap
Coval pisze:Oleje typu Shell Helix, Mobil1, Castrol itd leje się do silników o mocach 300-400KM, więc taka dyskusja, że silnik zatrzemy, albo coś mu zaszkodzi jest wg mnie trochę śmieszna. Każdy silnik montowany w Linei, to dla markowego syntetyka Pan Pikuś. Trzeba tylko zwracać uwagę żeby olej był przeznaczony dla silników doładowanych w przypadku T-Jeta, bo w dieslach to raczej oczywiste. Prawda jest taka, że olej wybieramy głownie wg gustów i sympatii do marki. A co do DPF, to żaden olej mu nie pomoże jak jeździ się wyłącznie po mieście, i tak się zatka.
Głupoty piszesz. Owszem te firmy są zalewane w silnikach o mocy 300-400KM ale nie każdy olej tych firm się nadaje do takich silników!! Musi spełniać odpowiednie wymagania, mieć odpowiednią lepkość i właściwości fizyczno-chemiczne. Czytałeś kiedyś test olejów i ich dokładne badania? Z tego co piszesz nie wydaje mi się...
I cały czas właśnie o tym piszę, że ważne są normy jakościowe a olej 5W30 jest za słaby do T-Jeta. Norma C3 ma marginalne znaczenie przy złej lepkości.
A silnik jeśli ma unikatowe elementy w budowie to MOŻE mieć wymagania co do oleju inne niż standardowa norma. Nie jestem producentem silnika T-Jet i nie wiem czy norma FIATa ma jakieś głębsze znaczenie czy to tylko marketing. Ale już np. w silniku MultiAir musi być stosowany olej ze specjalną normą bo inaczej może dojść do uszkodzenia tego innowacyjnego układu. I póki co żaden z olejów oprócz Selenii nie spełnia tego wymagania (pisali o tym chyba nawet w Auto Świecie i w Motorze). Nie wiem czy znowu chodzi o marketing czy o faktyczne wymagania ale przynajmniej nie piszę takich niepotwierdzonych głupot. Ja stosuję olej jaki zalecają. Nie zamierzam eksperymentować z olejami 5W30 ani 10W60 bo nie tworzyłem tego silnika i nie wiem czy go się tym nie uszkodzi. Chcecie eksperymentować to sobie eksperymentujcie. Jednak wystarczy mieć trochę wiedzy na temat właściwości fizyczno-chemicznych oleju 5W30 oraz 10W60 oraz specyfikację silnika (głównie chodzi o temperatury osiągane w silniku) a wychodzi, że oleje te przyniosą więcej szkód niż zysków. Każdy producent może budować silnik z czego chce i w jaki sposób chce. I napewno ma to wpływ na wymagania co do oleju.
Co do DPFu... każdy wie, że się zatka przy jeździe w mieście jeśli nie będzie odpowiednio przepalany. Z tym, że w przy zastosowaniu oleju bez normy C3 zatka się 2-3 razy szybciej a to spowoduje, że autem w ogóle się nie da jeździć w mieście.
: 31 mar 2010, 13:28
autor: drmaciek
No więc ja pozostaję przy Selenii jednak. Powyższa dyskusja nie rozjaśniła kwestii wyboru oleju, a tylko ją zaciemniła. Doszedłem do wniosku, że dla świętego spokoju nie będę eksperymentował. Czekam tylko jeszcze na odpowiedź z Fiata czy ma być K czy K P.E., jak nie odpowiedzą, to zdaję się na ASO.
: 31 mar 2010, 14:52
autor: Kuzyn_z_Sosnowca
Duskap a co jeśli olej spełnia kwalifikacje FIAT 9.55535 wymaganą dla silnika T-Jet a ma inną lepkość?
: 31 mar 2010, 19:09
autor: duskap
Coval to zależy od właściwości danego oleju i jak bardzo różna jest ta lepkość. W jednym przypadku olej np. 0W40 będzie takie same miał właściwości jak 5W40 czy 10W60 ale już olej 5W30 w tych samych warunkach może być za słaby. I na odwrót olej 10W60 może być za słaby w pewnych warunkach, w których 5W30 byłby tak samo dobry jak 5W40 czy 0W40.
Brak normy C3 ale spełniona A3 nie wpłynie na żywotność silnika, jedynie minimalnie na katalizator (ale nie ma nigdzie tego potwierdzonego... no i żadna marka nie stosuje C3 a mają takie same katalizatory jak Linea), natomiast inna lepkość (niewłaściwa) może wyrządzić spustoszenie w silniku. Oczywiście nie zawsze, tylko w określonych warunkach (jak np. 10W60 w niskich temperaturach czy 5W30 latem przy pełnym korzystaniu z pedału gazu).
Reasumując... najważniejsza jest lepkość SAE. Dopiero potem ważne są (na równi w mojej ocenie) API, ACEA i norma jakościowa producenta.
Najlepiej jak wszystkie te rzeczy są zgodne z wymaganiami producenta. Jeśli są jakieś odstępstwa to najlepiej sprawdzić czy nie wpłynie to jakoś na silnik.
Do silnika T-Jet stosowany jest olej Selenia K P.E w autach do września 2008. Od października 2008 była nowa instrukcja, w której zalecają już Selenia K. Pisałem zapytanie do FAPu i odpowiedzieli, że należy stosować taki olej jaki zalecała instrukcja dołączona do samochodu w momencie zakupu auta. Zatem jak jest w instrukcji Selenia K P.E. to taki lać a jak Selenia K to taki
PS>Moim zdaniem norma FIATa to jest ściema marketingowa, bo tylko olej Selenia spełnia te normy. Nie wierzę, że inne oleje nie spełniają tych wymagań (oprócz silnika MultiAir bo w jego przypadku podobno ma to znaczenie). Sądzę, że jest to furtka do unieważnienia gwarancji przez ASO "bo zły olej zniszczył silnik" chyba, że ktoś zrobi ekspertyzy, które udowodnią iż olej był ok co kosztuje krocie. A jeśli to nie ściema marketingowa... to ja i tak mogę spać spokojnie bo leję Selenię K P.E. jak instrukcja zaleca

: 31 mar 2010, 22:38
autor: jay_21
M (admin) pisze:Mario ja się nie zgadzam że Mobil nie jest typowym bo moim zdaniem Mobil to jeden z najlepszych olei na świecie. Ale ilu ludzi tyle opinii. Na kolejnym przeglądzie zamiast selenii zaleje bankowo Mobila.
Jeśli chodzi o Mobila to po zalaniu tym Bravy JTD zaczeła strasznie klepać zaworami! Zmieniłem go na Castrola i jak ręką odjął.
[ Dodano: 2010-03-31, 22:45 ]
Panowie większość w/w olejów jest rozlewana w jednej rafinerii

Zauważyłem, że wiele osób przy wyborze oleju kieruje się marką.... a one i tak idą z jednej rozlewni:) Ważniejsze są normy jakościowe, lepkościowe jak i aprobaty producentów. Ja będe zalewał Selenie K P.E. Być może jest to droższy olej od tych ogólnodostępnych ale ja akurat mam taki kaprys - i nie będe go zmieniał. Silniki Fiata są testowane na Seleni i ja nie chcę kombinować. Poza tym nie jest to jakiś duży koszt, żeby na tym oszczędzać.
: 01 kwie 2010, 1:35
autor: FILBERT
Oleje SELENII są raczej ok i mają jedną zaletę. Jest to na tyle niszowa marka że nie opłaca się jej fałszować i tworzyć tak zwanych produktów na Polskę i Europę wschodnią.
Niestety Mobil i inni wiodący producenci mają taką politykę że podobnie jak proszek do prania kupiony w Niemczech lub na zachodzie Europy różni się od tego który nabywamy w Polsce. Nieznacznie ale zawsze, i to że na opakowaniu jest napisane że spełnia normę i inne takie to i tak dystrybutor tylko wie co leje w butelki.
Kiedyś była taka niszowa marka olejów bodajże "Quaker State" można je pewnie jeszcze gdzieś kupić, znają ją bardziej motocykliści. Te oleje w swojej kategorii są bardzo przyzwoite.
: 01 kwie 2010, 9:40
autor: drmaciek
FIAT AUTO POLAND S.A.
Dyrekcja Handlowa
Obsługa Posprzedażna
Kontakty z Klientami
Ul. Komorowicka 79
43-300 Bielsko-Biała
fax. 033 8132270
Pan Maciej D.
VPK/LN-31510384/2010/SP/
Bielsko-Biała
31.03.2010 r.
Dotyczy: samochodu FIAT LINEA
Odpowiadając na Pański e-mail z dnia 31.03.2010 roku, po konsultacji z Działem Dokumentacji Technicznej FAP SA, zgodnie z Instrukcją Obsługi przewidzianą dla Pana samochodu informujemy, że dla samochodu FIAT LINEA zalecany jest olej silnikowy SELENIA K.
Dziękujemy za kontakt i łączymy pozdrowienia.
Zapraszamy do naszych salonów sprzedaży oraz korzystania z usług sieci serwisowej Fiata.
Z poważaniem.
OBSŁUGA kLIENTA
STANISŁAW PODSADECKI
---------------------------------------------------
No a w instrukcji jest Selenia K P.E. :-/
: 01 kwie 2010, 10:32
autor: duskap
To wyślij im jeszcze raz pytanie. Spytaj tym razem dlaczego napisali, że właściwym olejem wg nich jest SELENIA K a instrukcja obsługi dołączona do Twojego auta informuje, że właściwy jest SELENIA K PURE ENERGY.
Skoro masz w instrukcji SELENIA K P.E. to taki lej do auta i śpij spokojnie. W razie czego masz dowód w postaci instrukcji, że taki należało lać do auta. Poza tym SELENIA K P.E. jest teoretycznie lepszym olejem (dzięki niskopopiołowości->jedyna różnica między tymi olejami) od SELENIA K, więc napewno nie zaszkodzi.
: 01 kwie 2010, 12:14
autor: Rafcio
duskap pisze:Skoro masz w instrukcji SELENIA K P.E. to taki lej do auta i śpij spokojnie. W razie czego masz dowód w postaci instrukcji, że taki należało lać do auta. Poza tym SELENIA K P.E. jest teoretycznie lepszym olejem (dzięki niskopopiołowości->jedyna różnica między tymi olejami) od SELENIA K, więc napewno nie zaszk
Dokładnie
: 01 kwie 2010, 12:48
autor: drmaciek
Wysłałem ponownie zapytanie do Fiata w kwestii tej instrukcji.
Moje auto jest sprzed sierpnia 2008, bo na dokumencie celnym jest właśnie 08.2008, czyli chyba po staremu trzeba by lać K P.E. Zresztą czytając opis tego oleju i oleju Selenia K, odnoszę wrażenie że w K P.E. nie chodzi jedynie o zawartość popiołów, jest tam też mowa o dedykowaniu go do silników turbodoładowanych - przy Selenii K opis jest krótszy i nie ma wzmianki o turbo.
[quote="duskap"]
Kolego, może wiesz gdzie dostać Selenię K P.E., bo moje poszukiwania po necie nie dały żadnych rezultatów. Pytam na wypadek, gdyby ASO wypięło się na mnie, gdy zażądam zalania K P.E. i powiedzą np. że nie mają takowego lub nigdy o nim nie słyszeli?
: 01 kwie 2010, 13:42
autor: jay_21
drmaciek, w ASO te oleje są dostępne bo mi taki zalali i jeszcze dali na dolewki

Jeżeli ASO stwierdzi, że takiego oleju nie ma, to albo niech się douczą albo zgłoś sprawę w FAP.
: 01 kwie 2010, 14:55
autor: drmaciek
Dzięki Jay_21, będę więc obstawał przy K P.E.
