Łącznik stabilizatora - aktualizacja.
W poprzednim poście z dnia 3 listopada godz. 20:16 tego wątku napisałem, że:
- 1) łącznik jest taki sam dla wszystkich modeli Linei
2) łącznik jest taki sam jak w Grande Punto (informacja od sprzedawcy)
3) lewy i prawy łącznik są takie same czyli nie ma zagrożenia zakupu nieodpowiedniego egzemplarza
4) należy bezwzględnie zakupić w komplecie nakrętki 2 szt. na łącznik ponieważ fiat zmienił skok gwintu i stare nakrętki nie pasują do nowych łączników
i dodatkowo
mwas 3-go listopada o 21:33 w tym wątku napisał , że
łączniki w katalogu Fiata mają numer 51815479 i miał rację. Ten element został wprowadzony do obiegu części zamiennych w kwietniu 2010 r. (podaje z ePERem - katalogiem Fiata dostępnym online
tutaj).
Element ten pasuje także do samochodów (dane za ePerem):
(FIAT) - 3S GRANDE PUNTO INTERNAT.(2008-....)
(FIAT) - 3M LINEA (2007-....)
(FIAT) - 3N N. FIORINO FIAT-QUBO (2007-....)
Natomiast mi się trafił łącznik o kodzie 50515276 (zakup w ASO FIAT). Część pasuje do samochodów:
(FIAT) - 4B PUNTO EVO ABARTH (2010-....)
(FIAT) - 3J PUNTO EVO (2009-....)
(FIAT) - 3X GRANDE PUNTO ACTUAL (2009-....)
(ALFAROMEO) - X6 ALFA MITO (2008-....)
Edit - nie kupujcie tego łącznika - jest dłuższy o ok. 10 mm od łącznika 51815479. Więcej info w dalszej części wątku. Łącznik bez problemu da się włożyć do samochodu, ale samochód w lewych lub prawcyh zakrętach może inaczej się układać na boki
W tym zestawieniu brak Linei, ale życie udowodniło, ze to ta sama część, bo ją mam zainstalowaną w samochodzie.
W tym miejscu nie wypada pominąć faktu, że miłośnicy tuningu mogą sobie swobodnie wstawić łącznik o podanym przeze mnie numerze i będą mogli mieć cząstkę abartha w trzewiach Linei. Dodam tylko, że przybyło mi po wymianie łącznika ok 5 KM mocy więc coś w tym jest
Jak się to ma więc do moich wcześniejszych twierdzeń?
Ad 1), 2) i 3) - podtrzymuje moje doktorskie wywody
Ad 4) po przeprowadzeniu dochodzenia i w odpowiedzi na post Covala z dnia 3 listopada godz 20:33 stwierdzam, że skok gwintu jest taki sam tj. nakrętki są typu M10x1,25. Nic się więc nie zmieniło w kwestii gwintu (stan na listopad 2011). Widziałem na własne oczy jak stara i nowa nakrętka pasująca do nowego łącznika wkręca się na stary łącznik stabilizatora. Na wszelki jednak wypadek warto kupić komplet śrub. To wydatek zaledwie 3 zł za parkę, a w przyszłości będziemy mieć mniej problemów z wymianą uszkodzonego elementu (zapieczenie, zardzewienie i inne niespodzianki).
Jak wygląda sam łącznik?
Wszyscy to zapewne wiedzą, ale gdyby jednak ktoś się zastanawiał co mu tak wali na nierównościach w zawieszeniu, to na rysunku poniżej pokazuję gdzie się ten element znajduje po prawej i lewej stronie przedniego zawieszenia (widoczna tylko prawa strona), a na fotce zamieszczam wizerunek sprawcy.
Koszty:
Oryginalny łącznik fiata: 81 - 95 zł (w zależności od ASO)
Nakrętki 2 szt. - 2x1,60 zł
Robocizna mechanika - 20 zł za jedną stronę
Czas wymiany: 20 minut jeśli śruby się nie zapiekły
mireks
PS. Piwa mogę w każdej ilości przyjąć na III LKP
