Strona 2 z 3

: 30 sty 2011, 22:55
autor: Rafcio
Radeon pisze:Rozumiem że ta dwumasa dotyczy tylko T-Jeta, czy nasze V8 :zlośnik też?
Z benzynowych tylko T-Jeta, a diesle to nie wiem

: 31 sty 2011, 5:29
autor: jay_21
rafcio082, tylo T-Jet ma dwumasę i 1.6 M-Jet. Silniki 1.4 NoPB i 1.3 M-Jet jej nie posiadają.
krakus02, dwumasa to jest tłumik drgań skrętnych. W silniku 1.4 te drgania przenoszone są przez sprężyny w tarczy sprzęgła. Silniki posiadające dwumasę taki tłumik mają wbudowany w koło zamachowe. Filmiki poniżej powinny Ci troszkę przybliżyć temat.
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]

: 31 sty 2011, 6:13
autor: Kuzyn_z_Sosnowca
Mondre :smak ale kosztowne. Wole bez.

: 31 sty 2011, 8:09
autor: krakus02
jay_21, Q, pieknie dziekuje! ...czlowiek uczy sie cale zycie...

: 31 sty 2011, 9:31
autor: mpsfc
Coval pisze:Mondre
A kto to? Nie kojarzę takiego klubowicza :zlośnik

: 31 sty 2011, 9:35
autor: Kuzyn_z_Sosnowca
mpsfc pisze:A kto to? Nie kojarzę takiego klubowicza :zlośnik
Mondre, czyly nie gupie.

: 31 sty 2011, 9:44
autor: emmer
W ramach eksperymentu: bez gazu operując tylko sprzęgłem rozpędziłem się do momentu kiedy mogę wrzucić i wrzuciłem trójkę. dalej nie mordowałem samochodu bo to spore obciążenia, ale da się bez najmniejszych problemów. i nie ma żadnego szarpania czy cokolwiek.

: 31 sty 2011, 10:19
autor: mireks
Mi się wydaje, że dwumasa została stworzona po to aby silniki diesla o większej masie własnej i pojemności skokowej oraz nieco gorzej wyważone nie przenosiły drgań obrotu jałowego na układ napędowy a dokładniej rzecz biorąc na kierownicę!

U mnie tych drgań na kierownicy wogóle prawie nie czuć (1.3 Multijet). Oczywiście w niewielkim stopniu drgania są odczuwalne, ale są nie do zauważenia gołym okiem. I teraz ciekawostka - nie mam dwumasy :brawo

Natomiast w silnikach diesla o pojemności 2.0 (sprawdzałem w (Lagunie II, Audi A3) kierownica na biegu jałowym silnika drga tak mocno, że wydawałoby się iż producent wbudował wibrator w układ kierowniczy. Jest to dosyć nieprzyjemne uczucie szczególnie dla kogoś, kto jeździ samochodem z silnikiem benzynowym.

Mówi się, ze dzięki dwumasowemu kole, trybiki w skrzyni biegów w mniejszym stopniu są poddawane udarom o charakterze impulsowym, co widać min na pierwszym filmiku (sinusoida duża i mała). Zapewne jest to racja, tylko, że tego typu drgania zawsze występują na wolnych obrotach, a później stopniowo zanikają. Jeśli ktoś jeździ na takich obrotach, to moze odczuwać dykomfort. Problem polega na tym, że duże pojemności mogą dawać duży moment obrotowy już przy 1600 obrotach na minutę. To że ktoś jeździ na takich obrotach wcale nie musi oznaczać złą technikę jazdy. Pewnego razu zdarzyło mi się prowadzić samochód z silnikiem 1.9CDTI 150 KM z automatem i automatyka tak dobierała obroty silnika i przełożenie w skrzyni biegów, że samochód jadąc 120 km/h faktycznie miał 1600 obrotów na 6-m biegu :zdiwiony

Wcześniej produkowano układy napędowe bez dwumasówek i skrzynki biegów dawały radę więc nie do końca wierzę, że to jest prawdziwy powód montowania tych usprawnień jest podyktowany względami ochrony skrzynki biegów. To przeczy logice sprzedaży części zamiennych. Wydaje mi się więc, ze po pierwsze chodzi o ciszę w kabinie vide niskie obroty (problem nie dotyczy samochodów klasy premium, ale w nich za cisze się płaci); po drugie chodzi o zużycie paliwa i po trzecie chodzi o te nieszczęsne drgania na kierownicy. Jeśli dodać do tego stary dowcip o tym, że użytkownicy samochodów z silnikiem diesla nie odśnieżają swoich samochodów, bo te po uruchomienia silnika same się otrzepują :), to wszystko jest jasne. A, że za nową dwumasówkę i jej wymianę trzeba zapłacić spore pieniądze? Fabryka się cieszy :)

mireks

: 31 sty 2011, 13:41
autor: jay_21
emmer, nie ma szarpania bo dwumas przenosił skutecznie drgania. A przy jakich obrotach mogłeś wrzucić 3-ci bieg?

: 31 sty 2011, 13:44
autor: emmer
ups. nie zwróciłem uwagi. skupiałem się na tym czy się da czy nie.

: 31 sty 2011, 16:12
autor: jay_21
emmer, dla mnie poniżej 2 tyś. obr/min to już dławienie silnika. Staram się raczej trzymać obroty powyżej.

: 31 sty 2011, 19:23
autor: Rafcio
jay_21, dzięki za filmiki bo sam nie wiedziałem do czego to służy :)

: 31 sty 2011, 20:44
autor: Kuzyn_z_Sosnowca
Jak na to patrze to mam wrażenie że kilka szybkich startów i dwumasa się rozpadnie. Wg mnie to zbędny bajer do zbierania punktów w testach prasowych. A wie ktoś ile taki bajerek nas kosztuje w razie awarii?

: 01 lut 2011, 0:08
autor: kk25
Coval pisze: A wie ktoś ile taki bajerek nas kosztuje w razie awarii?
A tak z 1200 zeta to na biede.

: 01 lut 2011, 5:41
autor: jay_21
Coval pisze:Jak na to patrze to mam wrażenie że kilka szybkich startów i dwumasa się rozpadnie. Wg mnie to zbędny bajer do zbierania punktów w testach prasowych. A wie ktoś ile taki bajerek nas kosztuje w razie awarii?
Bez przesady. Miałem to w dieslu i dwumas wytrzymał swoje. W benzynach ten element jest mniej narażony na uszkodzenie. Cena to ~1000 zł + cena sprzęgła.