Klimatyzacja

Awatar użytkownika
helletic
Moderator
Moderator
Posty: 2707
Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
Przebieg: 221000
Silnik: 1.6 16V + LPG
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Szamotuły
Podziękował: 462 razy
Otrzymał podziękowań: 334 razy

Re: Klimatyzacja

Post autor: helletic »

Dokładnie! Mam teraz dosadne porównanie z Renaultem. Ogromna przednia szyba, mnóstwo plastiku, ogromna deska rozdzielcza, a klimatyzacja chwilę po odpaleniu podaje zimne powietrze.
Do pracy mam 22 km. Z Linei wysiadałem mokry. A ze Scenica wysiadam ze zmarzniętymi nogami :ryczy
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress :luzak
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5145
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 276000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 396 razy
Otrzymał podziękowań: 650 razy

Re: Klimatyzacja

Post autor: smak56 »

Trochę mnie zmobilizowaliście i po 13 latach użytkowania, pierwszy raz wymontowałem wentylator nadmuchu :róż . Czysto nie było, ale żeby jakaś tragedia to nie :ink . Wyczyściłem wszystko co się dało, sprawdziłem długość szczotek, psiknąłem kontaktem na piny złączek, poskładałem i zamontowałem z powrotem.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
smak56
* * * *
Obrazek
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2151
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 307 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: Klimatyzacja

Post autor: leszek1234 »

alvaro pisze: 23 sie 2020, 8:04
Szczypior pisze: 18 sie 2020, 22:59 Najlepiej za grosze zrobić sobie swój ozonator, można złożyć wydajniejszy niż mają w serwisach. Wszystko na Ali
Mógłbyś opisać jak takowy skonstruować?
Coś takiego
https://allegro.pl/oferta/ozonator-joni ... 9587405558
wkładasz do małej plastikowej skrzynki narzędziowej, wycinasz otwór na wentylator i otwór wylotowy powietrza (po przeciwnej stronie) , dodajesz kabel sieciowy, wyłącznik i już;)
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2151
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 307 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: Klimatyzacja

Post autor: leszek1234 »

Odczucie chłodu w Linei można zdecydowanie zwiększyć przełączając nawiew powietrza z podszybia na deskę (w połączeniu z nogami) - środkowe wyloty można skierować na maxa do góry lub "na klate", żeby nie wiało w twarz. To było jak objawienie. Od kiedy stosuję takie ustawienie w aucie zawsze mogę zrobić "za zimno".
Awatar użytkownika
adamson
klubowicz
klubowicz
Posty: 2375
Rejestracja: 11 gru 2009, 19:46
Przebieg: 41000
Silnik: 1.4 16V Turbo
Rocznik: 2018
Lokalizacja: SW / Świętochłowice / O. S.
Podziękował: 338 razy
Otrzymał podziękowań: 195 razy

Re: Klimatyzacja

Post autor: adamson »

Leszek, a masz coś takiego co polecasz w przykładowej aukcji? Czy po prostu gdzieś słyszałeś, że ktoś tam ma czy zrobił coś takiego?
FIAT TIPO HB Lounge 1.4 T-jet 120 KM
Szczypior
klubowicz
klubowicz
Posty: 818
Rejestracja: 03 lut 2018, 1:06
Przebieg: 170000
Silnik: 1,3 mjet
Rocznik: 2007
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 60 razy

Re: Klimatyzacja

Post autor: Szczypior »

Dokładnie coś takiego tylko na aliexpress za połowę ceny kupowałem parę lat temu, wrzuciłem w skrzynkę po narzędziach. Ważne aby wentylator dać mocny. Za tą cenę na allegro to widzę już można kupić gotowy w fajnej obudowie aluminiowej 10g na Ali
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2151
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 307 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: Klimatyzacja

Post autor: leszek1234 »

adamson pisze: 24 sie 2020, 0:52 Leszek, a masz coś takiego co polecasz w przykładowej aukcji? Czy po prostu gdzieś słyszałeś, że ktoś tam ma czy zrobił coś takiego?
Ja sam taki sobie zrobiłem, w sposób jak opisałem. A aukcja, do której podałem link była pierwsza lepsza na jaką trafiłem. Nie pamiętam już ile gram ozonu daje ta moja samoróbka ale też mam dwie płytki, więc obstawiam, że podobnie.
Awatar użytkownika
helletic
Moderator
Moderator
Posty: 2707
Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
Przebieg: 221000
Silnik: 1.6 16V + LPG
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Szamotuły
Podziękował: 462 razy
Otrzymał podziękowań: 334 razy

Re: Klimatyzacja

Post autor: helletic »

leszek1234 pisze: 23 sie 2020, 23:11 Odczucie chłodu w Linei można zdecydowanie zwiększyć przełączając nawiew powietrza z podszybia na deskę (w połączeniu z nogami) - środkowe wyloty można skierować na maxa do góry lub "na klate", żeby nie wiało w twarz. To było jak objawienie. Od kiedy stosuję takie ustawienie w aucie zawsze mogę zrobić "za zimno".
Kiedyś tak ustawiłem nawiew: na klatę i na nogi. Po około 80 km jazdy autostradą (nie miałem jeszcze wtedy tempomatu) z nieruchomą stopą w jednej pozycji od wduszania gazu, tak mi zesztywniała, że nie mogłem wdusić hamulca przed bramkami panic . Ręczny i max na margines ucieczka. Wysiadłem mokry, zesztywniały i z całą historią życia przed oczami :red
Od tamtej pory NIGDY nie używałem nawiewu zimnego powietrza z klimatyzacji na nogi.
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress :luzak
Awatar użytkownika
THOR1
klubowicz
klubowicz
Posty: 68
Rejestracja: 08 lip 2020, 16:18
Przebieg: 201900
Silnik: 1.6D
Rocznik: 2010
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Klimatyzacja

Post autor: THOR1 »

helletic pisze: 22 sie 2020, 22:18 Automatyczna też! Ostatnio jechałem kawałek (ok. 700 km) w 34 stopniowym upale plus słońce w twarz i klima kompletnie nie dawała rady. Do tego przy zwiększonych obrotach wentylatorów ładowanie spada do około 13 V. Auto traci moc, której i tak nie ma za wiele. Klimatyzacja w Peugeocie 206 (kiedyś) i Hyundaiu i30 córki to inna rzeczywistość.
Obawiam się że twoja klima jest uszkodzona (również mam automat). Ja teraz w piątek (było 35-36 stopni - miałem ustawione 25) cały dzień kręciłem się w okolicach Poznania i zdarzyło mi się zostawić samochód na słońcu (od 12 do 13:30) i nie było żadnych problemów z utrzymaniem temperatury. Oczywiście po starcie wentylator kręcił dość mocno ale szybko zmniejszał silę do poziomu około 1/4 skali.
Awatar użytkownika
helletic
Moderator
Moderator
Posty: 2707
Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
Przebieg: 221000
Silnik: 1.6 16V + LPG
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Szamotuły
Podziękował: 462 razy
Otrzymał podziękowań: 334 razy

Re: Klimatyzacja

Post autor: helletic »

To pisał smak56 jakby co :pivo
Hmmm... Wydajność klimy zdaje się być potwierdzona przez moją cichą teorię - mała moc, czy też pojemność silnika wpływa na wydajność kompresora. Coś chyba jest na rzeczy :pomysli
THOR masz 1.6 więc no... To nie 1.4 :pomysli
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress :luzak
Awatar użytkownika
THOR1
klubowicz
klubowicz
Posty: 68
Rejestracja: 08 lip 2020, 16:18
Przebieg: 201900
Silnik: 1.6D
Rocznik: 2010
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Klimatyzacja

Post autor: THOR1 »

helletic pisze: 25 sie 2020, 13:33 To pisał smak56 jakby co :pivo
THOR masz 1.6 więc no... To nie 1.4 :pomysli
Racja pomyliłem nicki :pivo
Tylko że pomiędzy 77 a 105 nie strasznie wielkiej różnicy (no w charakterystyce i dostępności na niskich obrotach oczywiście jest).
Ale ja większość czołgałem się w korkach itd... i silnik za bardzo sobie nie poszalał :jazda i też specjalnie się nigdzie nie spieszyłem :jazda
Dodatkowo typowym objawem ubytku czynnika jest zmniejszenie wydajności (oczywiście 1.4PB i 1.6D mogą mieć inne wymienniki, sprężarki itd... ale tego nie wiem)
Awatar użytkownika
helletic
Moderator
Moderator
Posty: 2707
Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
Przebieg: 221000
Silnik: 1.6 16V + LPG
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Szamotuły
Podziękował: 462 razy
Otrzymał podziękowań: 334 razy

Re: Klimatyzacja

Post autor: helletic »

W takim razie jestem ciekawy, czy identyczny kompresor klimatyzacji z Linei (myślę, że posiadamy jeden ten sam, nieważne jaki silnik, wersja, automat, czy manual) pracuje w samochodach innych marek.
Skoro tak drążymy temat, to wypadało by się przyjrzeć kompresorom naszych klimatyzacji:
1. Czy są w każdej wersji Linei takie same
2. Czy taki sam kompresor (jeśli już ustalony, że taki sam jest wszędzie), pracuje w aucie innej marki i jak tam z wydajnością klimy.

Wtedy będziemy mieć jakąś jasność co do wydajności klimatyzacji w Linei :ok)
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress :luzak
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6949
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 98000
Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 402 razy
Otrzymał podziękowań: 949 razy
Kontakt:

Re: Klimatyzacja

Post autor: mwas »

Śpieszę wiec aby rozwiać wszelkie wątpliwości :ink Wdług danych z ePER wygląda to tak:
1) Niezależnie, czy w aucie "siedzi" klima automat czy manual - dla danej wersji silnikowej, kompresor jest ten sam.
2) Niestety poszczególne wersje silnikowe różnią się od siebie modelami kompresorów i tak:
Dla wersji 1.4 8V jest to część o numerze 55194880 i ma on zastosowanie również w modelach grupy FIAT:
FIAT - 2Y GRANDE PUNTO (2005-2008)
FIAT - 4C GRANDE PUNTO (2008-2009)
FIAT - 3X GRANDE PUNTO ACTUAL (2009-2013)
FIAT - 3M LINEA (2007-....)
FIAT - 51 NUOVA PUNTO MY2012 (2012-2013)
FIAT - 3J PUNTO EVO (2009-2011)
FIAT - 6U PUNTO MY 2013 (2013-....)
ALFA ROMEO - X6 ALFA MITO (2008-2011)
ALFA ROMEO - QZ MITO MY2011 (2011-2013)
ALFA ROMEO - 10 MITO MY2013 (2013-....)
FIAT PROFESSIONAL - 3V NUOVO DOBLO 2009 (2009-....)
FIAT PROFESSIONAL - 3N NUOVO FIORINO-QUBO (2007-....)

Dla wersji 1.4 T-Jet ePER podaje dwa numery, tj:
71724083, który stosowany jest również w modelach grupy FIAT:
FIAT - 2Y GRANDE PUNTO (2005-2008)
FIAT - 4C GRANDE PUNTO (2008-2009)
FIAT - 3M LINEA (2007-....)
FIAT - 3L NUOVA BRAVO (2007-2009)
FIAT - 3Y NUOVA BRAVO MY 2010 (2010-2014)
FIAT - 51 NUOVA PUNTO MY2012 (2012-2013)
FIAT - 3J PUNTO EVO (2009-2011)
ALFA ROMEO - X6 ALFA MITO (2008-2011)
ALFA ROMEO - QZ MITO MY2011 (2011-2013)
LANCIA - TN LANCIA DELTA MY 2011 (2011-2014)
LANCIA - TH NUOVA DELTA 844 (2008-2011)
ABARTH - 4A GRANDE PUNTO ABARTH (2007-2010)
ABARTH - 81 NUOVA PUNTO ABARTH MY2012 (2012-2013)
ABARTH - 4B PUNTO EVO ABARTH (2010-2012)
oraz
59117062, który stosowany jest również w modelach grupy FIAT:
FIAT - 3S GRANDE PUNTO INTERN. INDIA (2008-2014)
FIAT - 3M LINEA (2007-....)
FIAT - 0C LINEA INDIA FL2014 (2014-....)

Patrząc na powyższe, to ten drugi to chyba jakiś zamiennik i obstawiam, że w znakomitej większości T-Jet'ów siedzi ten pierwszy, ale wiadomo - pewność będzie dopiero po sprawdzeniu dokładnie po VINie :ink

Dla wersji 1.3 MultiJet ePER podaje aż trzy numery, tj. 55702161, 71724084 i 51803075 z czego, podobna sytuacja jak powyżej, tym "właściwym" powinien być 71724084 i jest on stosowany również w modelach grupy FIAT:
FIAT - 2Y GRANDE PUNTO (2005-2008)
FIAT - 4C GRANDE PUNTO (2008-2009)
FIAT - 3X GRANDE PUNTO ACTUAL (2009-2013)
FIAT - 3S GRANDE PUNTO INTERN. INDIA (2008-2014)
FIAT - 3M LINEA (2007-....)
FIAT - 3J PUNTO EVO (2009-2011)
ALFA ROMEO - X6 ALFA MITO (2008-2011)
ALFA ROMEO - QZ MITO MY2011 (2011-2013)
FIAT PROFESSIONAL - 3V NUOVO DOBLO 2009 (2009-....)
FIAT PROFESSIONAL - 3N NUOVO FIORINO-QUBO (2007-....)

Dla wersji 1.6 MultiJet jest to część o numerze 55701201 i ma on zastosowanie również w modelach grupy FIAT:
FIAT - 2Y GRANDE PUNTO (2005-2008)
FIAT - 4C GRANDE PUNTO (2008-2009)
FIAT - 3M LINEA (2007-....)
FIAT - 3L NUOVA BRAVO (2007-2009)
FIAT - 3Y NUOVA BRAVO MY 2010 (2010-2014)
FIAT - 3J PUNTO EVO (2009-2011)
FIAT - 3B SEDICI (2006-2011)
LANCIA - 43 MUSA FLL (2011-2012)

Także, jak widzicie, do każdej wersji silnikowej jest inny numer katalogowy sprężarki. Niestety ePER nie podaje parametrów tych podzespołów, ale nie zdziwiłbym się, gdyby okazało się, że w środku każdej siedzą dokładnie te same bebechy a różnice wynikają tylko z punktów montażowych, no ale pewności nie mam :ink Fakt jest taki, że moja Megana z automatem również o wiele lepiej radzi sobie z chłodzeniem, jak Linea :ink
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
Awatar użytkownika
helletic
Moderator
Moderator
Posty: 2707
Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
Przebieg: 221000
Silnik: 1.6 16V + LPG
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Szamotuły
Podziękował: 462 razy
Otrzymał podziękowań: 334 razy

Re: Klimatyzacja

Post autor: helletic »

Czyli jednak jakieś różnice są :ink
Macias dzięki za wyczerpujący materiał :pivo :pivo :pivo
Teraz tak: miałem okazję jechać Punto Evo, w którym w/g danych z EPER siedzi ten sam kompresor klimatyzacji, co w osiołku Linei 1.4 8V. Klimatyzacja manualna w Punto Evo jednak znacznie lepiej radziła sobie z upałem.
Więc o co kaman :pomysli ?
Co jeszcze ma wpływ na wydajność klimatyzacji? Ciśnienie układu? Jakieś zblokowanie na etapie bodycomp'a?
Śmiem podejrzewać, że coś może być zblokowane na bodykompie. Wiem, że Fiat, to nie MAN. Ale u mnie w firmie nowe MANy mają klimatyzację w ustawieniu ECO. Dopóki gwarancja się nie skończy, nie możemy nic z tym zrobić. MAN umywa ręce - niemiaszek kazał ustawić ECO, więc oni tego nie przestawią.
Do +25°C klima w MAN daje radę. Ale powyżej zaczynają się cyrki. A przy +34°C nie ma sensu jej w ogóle włączać.
Przypomina Wam to coś :pomysli
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress :luzak
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5145
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 276000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 396 razy
Otrzymał podziękowań: 650 razy

Re: Klimatyzacja

Post autor: smak56 »

THOR1 pisze: 25 sie 2020, 13:20 Obawiam się że twoja klima jest uszkodzona (również mam automat). Ja teraz w piątek (było 35-36 stopni - miałem ustawione 25) cały dzień kręciłem się w okolicach Poznania i zdarzyło mi się zostawić samochód na słońcu (od 12 do 13:30) i nie było żadnych problemów z utrzymaniem temperatury. Oczywiście po starcie wentylator kręcił dość mocno ale szybko zmniejszał silę do poziomu około 1/4 skali.
Po raz drugi w krótkim czasie (hamulce) porównujesz dwa różne modele. Moje 1.3 i Twoje 1.6. Do tego włączyłeś jeszcze 1.4 77KM. Jeżeli nie zauważasz różnicy między 77 KM (Pb), 90 KM (ON) a 105 KM (ON), momentu obrotowego, to taka trochę lipa :ink Pojedź do elektryka i sprawdź jaki masz alternator. Na moją 90 - tkę spytał tylko czy to w ogóle ładuje i daje radę? Wszystko na temat Twojego silnika jest tutaj https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... EHnRrE-ciq. Różnice widać gołym okiem. Na początku jego produkcji osiągi porównywano do silnika 2.0 D BMW.
smak56
* * * *
Obrazek
ODPOWIEDZ