[M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

olek_md
Nowy
Nowy
Posty: 7
Rejestracja: 19 kwie 2013, 21:10
Przebieg: 173000
Silnik: 1.4 T-Jet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Mszana Dolna
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 14 razy

[M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

Post autor: olek_md »

Cześć wszystkim!
Z racji, że przyszło mi się zmierzyć z wyzwaniem jakim jest wymiana alternatora to chciałem się z Wami podzielić delikatnym manualem, który może zaoszczędzić Wam kilka złotych ;)

Potrzebne narzędzia:
- klucz oczkowy 13
- klucz nasadowy 8, 10, 13 (zarówno krótkie jak i długie)
- przedłużki do grzechotki
- mała grzechotka
- śrubokręt płaski do rozpięcia opaski na rurze powietrza
- śrubokręt krzyżak do odkręcenia obudowy filtra powietrza

Za nowy alternator firmy DENSO do Fiata Linea T-Jet - 120A zapłaciłem 888,40 zł.
Mój alternator nie nadawał się do regeneracji - zobaczcie zdjęcie. Pęknięta obudowa, padło również łożysko.

Diagnoza padającego alternatora (w moim przypadku):
- dziwne odgłosy wydobywające się z komory silnika (okolice filtra powietrza) narastające wraz z obrotami silnika (świszczenie, piszczenie, chrobotanie) głównie w dni deszczowe i gdy na zwenątrz była duża wilgotność powietrza
- zapach palonej gumy, a raczej paska który porusza się szybciej niż nasze koło pasowe w alternatorze (tzw ślizganie)
- w moim przypadku zaobserwowałem również delikatne dymienie
- następnie świecąca kontrolka akumulatora (pewnego razu akumulator został rozładowany gdy nie świeciła się kontrolka ładowania)
- brak ładowania (sprawdzałem miernikiem na akumulatorze)

Pierwszą rzeczą jaką musimy zrobić to wjechać na kanał i odłączyć akumulator od samochodu.
Robimy sobie miejsce w komorze silnika wyciągając filtr powietrza oraz jego obudowę.
Należy w tym celu odpiąć opaskę zaciskową, odkręcić 4 wkręty zabezpieczające obudowę filtra, wyciągnąć filtr powietrza, odkręcić jedną nakrętkę trzymającą rurę wlotową powietrza.
Podstawa obudowy zamocowana jest na wcisk (plastikowe bolce włożone są w 3 gumowe uchwyty). Troszeczkę siły trzeba w to włożyć, ale z umiarem ;)

Następnie odkręcamy dwie śruby (klucz 10) osłony paska, który znajduje się na sprężarce klimatyzacji.

Wchodzimy do kanału.
Przy prawym przednim kole, jest osłona plastikowa - odkręcamy 3 wkręty mocujące je do naszego samochodu.
Ściągamy pasek pompy wspomagania, a następnie pasek napędzający alternator i sprężarkę klimatyzacji.
Pierwszy możemy ściągnąć na dwa sposoby - łopatologicznie zrzucając pasek z koła pasowego pompy lub luzując mocowanie pompy i bez niczego ściągając pasek.
Pasek alternatora - na napinacz paska nakładamy oczkową 13 i działamy od dołu w kierunku tyłu samochodu. Bez większego problemu pasek nam schodzi.

Odkręcamy 2 śrubki, które trzymają przewody klimatyzacji - ułatwi to późniejsze manewrowanie.
Odpinamy od plastikowych opasek przewody klimatyzacji - w celu jak powyżej.

Od alternatora odkręcamy przewody, będą nam do tego potrzebne klucze nasadowe 13 oraz 8.
Pozostała nam ostatnia czynność do wykonania, czyli odkręcenie alternatora.

2 godziny zajęło mi odnalezienie najdogodniejszej konfiguracji klucza do odkręcenia górnej śruby, która umiejscowiona jest tuż pod sprężarką klimatyzacji.
2 dolne śruby (klucz 13) bez większego problemu się odkręcają - są pobielane więc wystarczy je dosłownie ruszyć, a później można odkręcać palcami.
górna śruba - kombinacja małej grzechotki, długiej przedłużki oraz krótkiej nasadki 13. Wchodzimy kluczem pod sprężarkę klimatyzacji od strony ściany grodziowej,
następnie musimy spoglądać (z poziomu filtru powietrza) i nacelować klucz na śrubę. Gdy już nam się to uda - działamy.
Ruch w tym miejscu jest bardzo ograniczony i może wylecieć nam kilka niecenzuralnych słów.
Polecam górną śrubę odkręcać jako pierwszą!!
Mamy już odkręcony alternator, metodą prób i błędów ostrożnie wyciągamy go spod auta - nie zniechęcajcie się ;) wyjdzie.

Następne kroki wykonujemy w odwrotnej kolejności i cieszymy się magicznym ładowaniem ;) Pamiętajmy o przytwierdzeniu wszystkich przewodów klimatyzacji!

Rzecz do zrobienia przez każdego - mi zajęło to ok 3h. Generalnie chciałem podzielić się z Wami sposobem na odkręcenie samego alternatora. Za jego umiejscowienie, konstruktorom Fiata należy się jakaś nagroda...

W przeciągu kilku dni do przerobienia pozostaje mi odpływ z podszybia - mam nadzieję, że ochroni to alternator przed kolejną wymianą.

Zdjęcia robione już po wymianie, w najbliższych dniach uzupełnię galerię. Jak tylko wjadę na kanał to dokonam zdjęć od dołu.
Pozdrawiam wszystkich!!
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
adamson
klubowicz
klubowicz
Posty: 2375
Rejestracja: 11 gru 2009, 19:46
Przebieg: 41000
Silnik: 1.4 16V Turbo
Rocznik: 2018
Lokalizacja: SW / Świętochłowice / O. S.
Podziękował: 338 razy
Otrzymał podziękowań: 195 razy

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

Post autor: adamson »

Good job !

Wysłane z SONY Xperia J
FIAT TIPO HB Lounge 1.4 T-jet 120 KM
Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
klubowicz
klubowicz
Posty: 6771
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 145000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 293 razy
Otrzymał podziękowań: 404 razy

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca »

Świetny manual.
Awatar użytkownika
daro70
klubowicz
klubowicz
Posty: 1202
Rejestracja: 14 sie 2010, 14:17
Przebieg: 99850
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 188 razy
Otrzymał podziękowań: 100 razy

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

Post autor: daro70 »

Dobra Robota :pivo
Obrazek
Awatar użytkownika
andre0412
klubowicz
klubowicz
Posty: 159
Rejestracja: 08 cze 2010, 21:52
Lokalizacja: stolyca
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

Post autor: andre0412 »

Ładnie pęknięty
Nie trudno jest rozebrać kobietę wbrew jej woli,trudniej ubrać po jej myśli.
Bo kobietę trzeba trzymać krótko...najwyżej dwa lata.
Online
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2145
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 305 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

Post autor: leszek1234 »

No narobiłeś się i przy wymianie alternatora i przy pisaniu manuala - :pivo należy się jak nic :)
Awatar użytkownika
cichy
klubowicz
klubowicz
Posty: 3701
Rejestracja: 12 sie 2010, 23:49
Przebieg: 217000
Silnik: 2.0 110KM HDi
Lokalizacja: LBN
Podziękował: 105 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy
Kontakt:

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

Post autor: cichy »

Oby więcej takich manuali, dobra robota.
Sympatyk forum :-)
Awatar użytkownika
emmer
klubowicz
klubowicz
Posty: 6032
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
Przebieg: 32000
Silnik: 1.5
Rocznik: 2017
Lokalizacja: Białobrzegi
Podziękował: 41 razy
Otrzymał podziękowań: 120 razy

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

Post autor: emmer »

w serwisie pewnie jakies 2 h roboty co daje 200-250 zł. czyli jesteś bogatszy o tyle :)


mój czeka na robotę i nie ma czasu się za to zabrać
Awatar użytkownika
martens24
klubowicz
klubowicz
Posty: 374
Rejestracja: 07 lut 2014, 13:22
Przebieg: 280000
Silnik: 1.4 16v Turbo
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 12 razy

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

Post autor: martens24 »

Super manual:) Przymierzam się do wymiany rozrządu i po zakupieniu kompletu rozrządu z pompą wody włącznie chciałem zakupić w sklepie z częściami oba paski tzn. pasek od alternatora i pasek wspomagania ale facet w sklepie po wpisaniu w program stwierdził, że do t-jeta jest tylko jeden pasek wielorowkowy. I taki też tylko zamówiłem. Ale zgodnie z manualem są dwa i rozumiem, że musze ten drugi dokupić czyli prawdopodobnie od wspomagania?
Awatar użytkownika
emmer
klubowicz
klubowicz
Posty: 6032
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
Przebieg: 32000
Silnik: 1.5
Rocznik: 2017
Lokalizacja: Białobrzegi
Podziękował: 41 razy
Otrzymał podziękowań: 120 razy

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

Post autor: emmer »

pewnie ma ten dłuższy. ten krótszy cięzko dostać, ale można wziąść - już nie pamiętam - chyba Conti 850
Awatar użytkownika
martens24
klubowicz
klubowicz
Posty: 374
Rejestracja: 07 lut 2014, 13:22
Przebieg: 280000
Silnik: 1.4 16v Turbo
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 12 razy

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

Post autor: martens24 »

Ciężko dostać, tzn. mogę mieć problem z kupieniem go? Chciałem już przy wymianie rozrządu wymienić wszystkie paski.
Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
klubowicz
klubowicz
Posty: 6771
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 145000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 293 razy
Otrzymał podziękowań: 404 razy

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca »

Krótki pasek kup w ASO. To pasek do pompy wspomagania.
Awatar użytkownika
martens24
klubowicz
klubowicz
Posty: 374
Rejestracja: 07 lut 2014, 13:22
Przebieg: 280000
Silnik: 1.4 16v Turbo
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 12 razy

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

Post autor: martens24 »

Jaka jego cena może być w ASO w przybliżeniu?
Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
klubowicz
klubowicz
Posty: 6771
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 145000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 293 razy
Otrzymał podziękowań: 404 razy

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca »

Chyba 40-50zł, nie pamiętam. Napisz do darcyna.
Awatar użytkownika
emmer
klubowicz
klubowicz
Posty: 6032
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
Przebieg: 32000
Silnik: 1.5
Rocznik: 2017
Lokalizacja: Białobrzegi
Podziękował: 41 razy
Otrzymał podziękowań: 120 razy

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

Post autor: emmer »

a nie masz żadnego sklepu w pobliżu. jak nie mają na stanie to zamówią.

a darcyna czy buherta pytałeś?
ODPOWIEDZ