Temperatura - termostat

moto
Nowy
Nowy
Posty: 9
Rejestracja: 16 sie 2022, 10:08
Przebieg: 0
Silnik: 1.4 16V Turbo
Rocznik: 2008

Re: Temperatura - termostat

Post autor: moto »

Już wam mówię, jeździłem z komputerem i temperatura przy termostacie behra gdy się zagrzeje to opada do 77*C i właśnie wszystkie wartości poniżej 80*C objawiają się opadaniem wskazówki. Na forum bravo czytałem, że ludzie przekładali wkłady od wersji wolnossącej, która ma 88*C, a faktycznie temp schodziła do 84 i to eliminowało problem opadającej wskazówki.

Na postoju temp rośnie. Wentylator sprawdziłem, działa poprawnie.

Wskazania są takie jak na tym filmiku:
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1846
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: Temperatura - termostat

Post autor: zibi186 »

:ryczy
smak56 pisze: 27 sty 2023, 15:02 Zbyszek, a jak zachowuje się twój samochód? Macie takie same silniki. Zapytam również o temperaturę powietrza, która dla mojej wersji silnikowej jest kluczowa. 1.3 mj przy ujemnej temperaturze zachowuje się dokładnie tak jak opisuje moto. Nie dość, że długo się rozgrzewa to na postoju, jeździe z górki (bez gazu) strzałka szybko opada. Na nic wymiana czujnika temperatury i termostatu. Straciłem czas i pieniądze. U mnie TTTM.
Powiem Ci tak , jak już kiedyś pisałem na forum - te silniki przy normalnej jeździe są chyba nie do przegrzania 😂 ja także długo walczyłem z niską temperaturą właśnie podczas długich zjazdów z góry , w zimie . Najpierw myślałem że to wina zwiększonego obiegu wody poprzez dodanie LPG . Próbowałem osłon na te przewody aby zmniejszyć straty , ale ta metoda się nie sprawdziła . Dopiero w tym roku na zimę założyłem karton na chłodnicę wody . Efekt jest 😂 kiedy auto nabierze temperatury już jej nie traci nawet podczas zjazdów . Obserwuję bacznie temperaturę aby nie okazało się że w cieplejsze zimowe dni silnik się przegrzeje - przy sprawnie działającym wentylatorze chłodnicy nic takiego nie ma miejsca . Po zdjęciu plastiku z przodu jest naprawdę wygodny dostęp do tego , aby włożyć zasłonę na chłodnicę wody . Wiem - wielu powie że to druciarstwo . Jednak jeżdżąc w góry w zimie zauważyłem że długie zjazdy potrafiły tak obniżyć temperaturę , że auto przełączało się z gazu na benzynę . W tym roku chyba pierwszy raz jestem naprawdę zadowolony z temperatury silnika zimą . Tak sobie myślę , że może gdybym miał osłonę dolną silnika i gdyby kuna nie zgryzla mi maty termicznej pod maską, może sytuacja byłaby trochę inna . Jednak jak powiedziałem , myślę że przegrzać ten silnik jest wyjątkowo ciężko . Pomyślcie - w t- Jet temp otwarcia termostatu to tylko 80 stopni . Pozdrawiam.😅
P.S.
Wkładanie takiego dużego kartonu zrobiłem od środka , ponad chłodnicą . Zdjęcie górnego grilla pozwala wygodnie przymocować . Ja dałem dwie wielorazowe trytytki i wystarczy 🤣
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2151
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 307 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: Temperatura - termostat

Post autor: leszek1234 »

moto pisze: 26 sty 2023, 11:29 , plus czasami dojadę do świateł i też wskazówka leci w doł.
obstawiam, że wszystko jest w normie. Układ chłodzenia jest tak zbudowany, że termostat jest za silnikiem a czujnik temperatury za chłodnicą i przed termostatem (tzn. w silniku). Czyli jak jedziesz (na rozgrzanym już silniku i otwartym termostacie) chłodnica wytraca ciepło płynu ale silnik pracuje intensywnie więc znów podbija temperaturę i układ jest zrównoważony. Gdy dojedziesz do świateł schłodzona wcześniej ciecz właśnie dochodzi do silnika a tam produkcja ciepła gwałtownie spadła więc widzisz na wskazówce spadek temperatury. Termostat jeszcze nie zadziałał bo jeszcze nic o tym nie wie, ta chłodniejsza ciecz do niego dopłynie za chwilę , poza tym termostat nie reaguje gwałtownie. Czyli najpierw Ty widzisz spadek temperatury na zegarach a dopiero potem dowiaduje się o tym termostat;) Tak jak napisał Zibi karton pewnie by pomógł. A sprawdzić czy termostat jest dobry i nie za wcześnie się otwiera jest łatwo jeśli masz interfejs do kompa. Odpalasz zimny silnik i sprawdzasz ręką temperaturę węża za termostatem. W chwili kiedy poczujesz, że się otworzył sprawdzasz na kompie temperaturę silnika w tym momencie. Jak zaczyna puszczać przy temp. silnika poniżej 80 st.C to termostat do wymiany a jeśli nie to koniec sprawdzania:) Ja musiałem w Nissania powtarzać wymianę dwa razy bo nowy termostat także otwierał się niewłaściwie - więc nowe nie znaczy, że na pewno dobre.
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6950
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 98000
Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 402 razy
Otrzymał podziękowań: 949 razy
Kontakt:

Re: Temperatura - termostat

Post autor: mwas »

Nie odniosę się do zachowania termostatu akurat w T-Jet bo mam inny motor, ale mogę się wypowiedzieć na temat termostatu firmy Calorstat - mam niestety niemiłe doświadczenia z tym producentem, opisywałem nawet na forum :oj Kiedyś padł mi termostat w mojej Lince i wybór padł właśnie na Caorstat. Niestety okazało się, że nowy termostat był trafiony :oj Zachowywał się dokładnie tak samo, jak uszkodzony oryginał. Wybór więc padł na kolejny oryginał i problem się skonczył :ink A trafiony egzemplarz Calorstat poleciał na reklamację, dostałem zwrot gotówki :ink
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1846
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: Temperatura - termostat

Post autor: zibi186 »

Leszku , termostat mamy zabudowany z lewej strony silnika , a czujnik temperatury umieszczony jest w jego obudowie . Podczas zwalniania np przed światłami zmniejszają się gwałtownie obroty silnika a z nimi obroty pompy cieczy chłodzącej . Zmniejszona prędkość przepływu moim zdaniem wpływa na szybsze ogrzewanie się płynu (ale może się mylę) . Tymbardziej , że zatrzymując się chłodnica traci przewiew ....🤔 Dlatego myślę, że taki nagły spadek temperatury podczas dojazdu do skrzyżowania i zatrzymania się nie jest normalny .... Zresztą zanim zasłoniłem chłodnicę spadki temperatury zdarzały mi się jak mówiłem podczas długich zjazdów , przy niskiej temperaturze . Nigdy nie zauważyłem tego podczas jazdy miejskiej , zatrzymaniu pod światłami itp. Pozdrawiam 😊
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2151
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 307 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: Temperatura - termostat

Post autor: leszek1234 »

To pewnie zależy od stylu jazdy, jeśli dojeżdżając do świateł wcześniej hamujesz silnikiem to pompa goni a sinik nie dostaje paliwa :pomysli
Ale generalnie masz rację. Ja tez nie obserwuję takich spadków. Należałoby podpiąć kompa i sprawdzić u nas temp. roboczą silnika o co prosił kolega. Ale mam rwę kulszowa i się nie schylę do gniazda diagnostycznego...;( Może za tydzień..
moto
Nowy
Nowy
Posty: 9
Rejestracja: 16 sie 2022, 10:08
Przebieg: 0
Silnik: 1.4 16V Turbo
Rocznik: 2008

Re: Temperatura - termostat

Post autor: moto »

Jestem po montazu termostatu ori, efekt taki, ze wskazowka rzadko opada moze na jedną jej grubość.
lukaszm1990
Nowy
Nowy
Posty: 23
Rejestracja: 10 gru 2015, 20:55
Przebieg: 166000
Silnik: 1.4 16v Turbo
Rocznik: 2008
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Temperatura - termostat

Post autor: lukaszm1990 »

Przejrzałem temat i wiele wątków ale nadal nie wiem jaka powinna być temperatura tjet według Mes? W moim przy normalnej jeździe waha się między 69 a 73 stopnie. Wskazówka na liczniku jest na pierwszej podwójnej kresce tj 70 stopni.
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2151
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 307 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: Temperatura - termostat

Post autor: leszek1234 »

Sprawny termostat zaczyna otwierać się przy 80 st.C wiec masz za niską temperaturę. Spróbuj na postoju włączyć zimny silnik i wyczuć ręką na rurze do chłodnicy kiedy zaczyna puszczać Twój termostat. Sprawdź MES jaka to temperatura silnika. Powinna być pod 90. Potem spadnie ale oscyluje w okolicach 80-90 (co najmniej w połowie pomiędzy pierwszą a drugą podwójną kreską). Jeszcze to może dokładnie sprawdzę jutro, wieczorem.
lukaszm1990
Nowy
Nowy
Posty: 23
Rejestracja: 10 gru 2015, 20:55
Przebieg: 166000
Silnik: 1.4 16v Turbo
Rocznik: 2008
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Temperatura - termostat

Post autor: lukaszm1990 »

Dzięki na Mes jest 69 do 73 więc muszę wymienić termostat, a będzie to już drugi w ciągu roku
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6950
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 98000
Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 402 razy
Otrzymał podziękowań: 949 razy
Kontakt:

Re: Temperatura - termostat

Post autor: mwas »

Jakiej firmy termostat założyłeś ? Bo taka sytuacja jakoś specjalnie mnie nie dziwi - kiedyś padł mi termostat więc decyzja była jasna i oczywista - trzeba wymienić. W sklepie motoryzacyjnym zaopatrzyłem się w nówkę sztukę nigdy nie śmiganą firmy Calorsat, czyli zamiennik - cena mi się podobała :lacha No i niestety niedługo po wymianie doznałem zdziwienia, bo silnik nadal mi się nie dogrzewał. Okazało się, że trafiłem na felerną sztukę. Wtedy nie zastanawiałem się dwa razy i dorwałem oryginał w rozsądnych pieniądzach, niedużo droższy jak ten zamiennik - auto poprawnie jeździ na nim do tej pory, chociaż już u nowego właściciela pojazdu :ink
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
lukaszm1990
Nowy
Nowy
Posty: 23
Rejestracja: 10 gru 2015, 20:55
Przebieg: 166000
Silnik: 1.4 16v Turbo
Rocznik: 2008
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Temperatura - termostat

Post autor: lukaszm1990 »

mwas pisze: 05 lut 2024, 20:10 Jakiej firmy termostat założyłeś ? Bo taka sytuacja jakoś specjalnie mnie nie dziwi - kiedyś padł mi termostat więc decyzja była jasna i oczywista - trzeba wymienić. W sklepie motoryzacyjnym zaopatrzyłem się w nówkę sztukę nigdy nie śmiganą firmy Calorsat, czyli zamiennik - cena mi się podobała :lacha No i niestety niedługo po wymianie doznałem zdziwienia, bo silnik nadal mi się nie dogrzewał. Okazało się, że trafiłem na felerną sztukę. Wtedy nie zastanawiałem się dwa razy i dorwałem oryginał w rozsądnych pieniądzach, niedużo droższy jak ten zamiennik - auto poprawnie jeździ na nim do tej pory, chociaż już u nowego właściciela pojazdu :ink
Niestety robiłem w warsztacie i nie wiem co wrzucili
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6950
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 98000
Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 402 razy
Otrzymał podziękowań: 949 razy
Kontakt:

Re: Temperatura - termostat

Post autor: mwas »

lukaszm1990 pisze: 06 lut 2024, 12:57 Niestety robiłem w warsztacie i nie wiem co wrzucili
To się nie pitol, tylko jedź na reklamację :ink
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
Awatar użytkownika
Motorek4612
klubowicz
klubowicz
Posty: 224
Rejestracja: 18 sie 2023, 19:34
Przebieg: 206000
Silnik: 1.4 t-jet
Rocznik: 2008
Podziękował: 16 razy
Otrzymał podziękowań: 35 razy

Re: Temperatura - termostat

Post autor: Motorek4612 »

mwas pisze: 06 lut 2024, 21:27
lukaszm1990 pisze: 06 lut 2024, 12:57 Niestety robiłem w warsztacie i nie wiem co wrzucili
To się nie pitol, tylko jedź na reklamację :ink

Dokładnie. Reklamuj . Termostaty carlostat jak pisze prezes są z gównolitu robione. Przerabiałem ten temat e Matizie żony. Dopiero oryginał z .... Opla załatwił sprawę.
ODPOWIEDZ