1.3 JTD Linea - Problem z półautomatyczną skrzynią biegów

szycha
klubowicz
klubowicz
Posty: 33
Rejestracja: 26 wrz 2022, 14:30
Przebieg: 220000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2008
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 1 raz

1.3 JTD Linea - Problem z półautomatyczną skrzynią biegów

Post autor: szycha »

Cześć,

Pojawił się w moim autku nowy problem a mianowicie wsiadam i wyskakuje komunikat awaria przekładni. Auto pali ale nigdzie nie pojedzie.
Kiedyś jak otwierałem drzwi kierowcy to słychać było prawdopodobnie pompkę hydrauliczną do robota zmiany biegów. I teraz jest tak, że jak jest ciepło to otwieram drzwi i słyszę przez chwilę, że załącza się pompka i wtedy problem przekładni nie występuje. Natomiast jak jest chłodniej lub wilgotno to po otwarciu drzwi nic nie słychać i po odpaleniu wyskakuje problem przekładni.
Co i jak sprawdzić najpierw?? wiązka w drzwiach?? pompa??

Druga sprawa to płyn w robocie zmiany biegów, który się dolewa pod akumulatorem. Z tego co kojarzę to mechanik przy wymianie sprzędła z dwumasem, czyścił tego robota i zalewał płyn ATF TOP TEC 1200 Liquid molly. Po dolaniu spokój był przez ponad rok ale znów zaczęło tego płynu ubywać - pytanie gdzie?? Auto pod spodem suchutkie i nigdzie nie widać wycieku.

Od razu uprzedzę, że jestem laikiem i dłubie sobie hobbystycznie a fajnie jakby przywrócić linee do życia. Forumowicze na tym forum wielokrotnie mi z nią pomogli dlatego liczę, że wspólnie uda się rozwiązać ten problem.

Z góry dzięki.
skory85
klubowicz
klubowicz
Posty: 1354
Rejestracja: 16 paź 2016, 23:50
Przebieg: 173000
Silnik: 1.4 V8+lpg
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Sławków
Podziękował: 478 razy
Otrzymał podziękowań: 141 razy

Re: 1.3 JTD Linea - Problem z półautomatyczną skrzynią biegów

Post autor: skory85 »

Z tego co piszesz jesteś jedyną osobą z tą skrzynia na forum. A ona ma taki defekt że lubi się bardziej psuć niż wszystkie inne razem wzięte.
Fiat 125p, Polonez Atu, Fiat Palio, Fiat Cinquecento, Fiat Punto II no i Linijka i czarny pug 308 II sw
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2151
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 307 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: 1.3 JTD Linea - Problem z półautomatyczną skrzynią biegów

Post autor: leszek1234 »

może zlokalizuj bezpiecznik pompy robota (jak to nazwałeś) i sprawdź czy w przypadku gdy nie działa (a powinna) , jest tam napięcie. A akumulator masz sprawny? Może skorodował przewód masowy tej pompy. Nie miałem z czymś takim do czynienia ale takie pomysły.. Najlepiej byłoby dotrzeć do schematu połączeń , ja nie mam takich możliwosci.
szycha
klubowicz
klubowicz
Posty: 33
Rejestracja: 26 wrz 2022, 14:30
Przebieg: 220000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2008
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: 1.3 JTD Linea - Problem z półautomatyczną skrzynią biegów

Post autor: szycha »

skory85 pisze: 28 sie 2023, 21:20 Z tego co piszesz jesteś jedyną osobą z tą skrzynia na forum. A ona ma taki defekt że lubi się bardziej psuć niż wszystkie inne razem wzięte.

Skrzynia ok gorzej z tym "półautomatem" czyli robotem hydraulicznym do zmiany biegów.
leszek1234 pisze: 28 sie 2023, 21:36 może zlokalizuj bezpiecznik pompy robota (jak to nazwałeś) i sprawdź czy w przypadku gdy nie działa (a powinna) , jest tam napięcie. A akumulator masz sprawny? Może skorodował przewód masowy tej pompy. Nie miałem z czymś takim do czynienia ale takie pomysły.. Najlepiej byłoby dotrzeć do schematu połączeń , ja nie mam takich możliwości.
No właśnie przejrzałem schematy bezpieczników i nigdzie nie znalazłem takiego czegoś jak ta pompa :)
Myślałem też że może wiązka w drzwiach.
Najgorzej, że mechanikom nie chce się tego diagnozować bo szkoda im na to czasu a w serwisie jak wiadomo przy tak leciwym aucie pewnie naprawa nieopłacalna. Dlatego chciałbym coś sam pokombinować.
Może znajdzie się ktoś na forum, kto coś doradzi lub ma jakieś schematy.
Online
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6950
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 98000
Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 402 razy
Otrzymał podziękowań: 949 razy
Kontakt:

Re: 1.3 JTD Linea - Problem z półautomatyczną skrzynią biegów

Post autor: mwas »

szycha, powiem tak: niestety, masz problem, i to nie lada... jesteś jedyną osobą na forum, która posiada auto z tego typu skrzynią... po prostu nie mamy z tym doświadczenia, dlatego wszelkie sugestie kolegów będą jedynie "po omacku" :oj Żeby było ciekawiej: jakiś czas temu wpadła mi w oko Linea z taką skrzynią, zastanawiałem się nad zakupem... niestety właśnie z uwagi na awaryjność jednostek sterowania tych skrzyń, odpuściłem temat :oj
Ale do meritum: moim skromnym zdaniem, to co powinieneś zrobić w pierwszej kolejności, to ustalić co dokładnie ją boli. Działanie na zasadzie: "wcześniej jak otwarłem drzwi to słyszałem coś a teraz tego nie słyszę" jest moim zdaniem metodą, która daje pewne wskazówki ale nie doprowadzi do trafnej diagnozy. Skoro auto na "dzień dobry" wywala Ci błąd, to trzeba go odpowiednio zinterpretować, a bez urządzenia diagnostycznego niestety się tutaj nie obędzie, więc czym prędzej trzeba auto po prostu podłączyć pod komputer i Multiecuscan'em (specjalny program do diagnozy aut ze stajni Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep) po prostu odczytać co, co dokładnie je boli - i w tym przypadku ABSOLUTNIE nie sugerować się odczytanym kodem błędu poprzez jakiś uniwersalny interfejs tylko odczytać konkretnie Multiecuscan'em - on od razu powinien wyświetlić interpretację błędów wraz z ich opisem. Dopiero po tym można szukać dalej... Nie baw się tutaj w półśrodki - odpuść podłączanie do auta jakieś dziwne interfejsy na Bluetooth i użycie darmowych programów np. na Androida - to MUSI BYĆ konkretnie interfejs pokroju ELM327 i konkretnie program Multiecuscan. Nie wiem skąd jesteś, jeśli sam nie posiadasz takich możliwości, może ktoś z Twojej okolicy będzie w stanie Ci pomóc w odczycie auta przez program. Ja osobiście służę pomocą - jeśli jestem w stanie się do Ciebie w sensowny sposób dostać ale zamieszkuję okolice Gdańska :ink Dopiero po dokonaniu konkretnego odczytu z komputera można podejmować dalsze działania.
Odnośnie schematów - jak większość u nas na forum wie - posiadam takowe :ink Jest tylko jedno "ALE" - typowo dla tej skrzyni nie ma dedykowanych schematów elektrycznych :oj Jest schemat ogólny wraz z opisem dotyczący całego systemu AT oraz schemat elektryczny sterowania silnikiem WRAZ ze ZROBOTYZOWANĄ SKRZYNIĄ BIEGÓW. Wstępnie przeglądając schematy, nie zauważyłem żadnego, typowego bezpieccznika, który odpowiadałby za tylko robota od skrzyni... Wszystko to, co udało mi się na szybko znaleźć, załączam do niniejszego posta w formacie PDF (niestety tylko po angielsku, więc musisz sobie jakoś poradzić jeśli nie władasz tym językiem :ink). W razie czego, postaram się pomóc - mam już trochę wprawy w rozkodowywaniu tych schematów :ink
Odnośnie samych schematów i programu Multiecuscan: wszystko masz dostępne u nas na forum :luzak Zajrzyj TU -> viewtopic.php?t=4576
I teraz tak:
1) schematy i opisy są zawarte w tzw. eLearn (to co zamieściłem do tego posta, pochodzi właśnie z tego programu) - jest to forma programu oparta na bazie html, gdzie masz dostępne chyba wszystko, co można technicznie dotknąć w naszym aucie :ink
2) Multiecuscan - program do diagnostyki aut z grupy FAP (Fiat Auto Group). Tym programem łączysz się z samochodem, ale do tego potrzebny jest jeszcze interfejs (odpowiedni kabel), którym jesteś w stanie połączyć auto z komputerem poprzez gniazdo OBD2 w aucie i port USB w komputerze. Jeśli chcesz grzebać przy tym sam, musisz zaopatrzyć się w interfejs zgodny z ELM327 - jest sporo informacji na forum na ten temat. Ja, jak mantrę, będę powtarzał: polecam kable z https://viaken.pl/ :luzak To po prostu DZIAŁA :luzak

Odnośnie powyższych punktów, jest jedno "ALE" - są one umieszczone w sekcji dla użytkowników oznaczonych rangą "KLUBOWICZ", a tą dostaje się z automatu po osiągnięciu 30 postów na forum. Jeśli silnik forum Cię tam nie wpuści a mimo wszystko będziesz chciał skorzystać z tych materiałów, to daj znać - coś wymyślimy :ink
Jeśli będziesz miał z czymś problem, to również daj znać - pomogę jak mogę, aby coś uruchomić czy zinterpretować - możemy nawet pogadać przez telefon jakby co :ink

Pozostaje mi życzyć powodzenia w poszukiwaniu rozwiązania i trzymam kciuki :ink
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2151
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 307 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: 1.3 JTD Linea - Problem z półautomatyczną skrzynią biegów

Post autor: leszek1234 »

Niektórzy koledzy mają interfejsy i program, o którym pisze Prezes. Możesz się z kimś umówić na diagnostykę;) TYlko skąd jesteś? Inwestycja we własny interfejs też jest bardzo dobrym pomysłem. Na pewno przyda się nie raz.
A odgłosy, które słyszysz przy otwarciu drzwi ?, to może zlokalizuj je z pomocą drugiej osoby, niech ktoś otwiera drzwi , a ty posłuchaj przy pozostałych drzwiach (bo pewnie inny siłownik rzęzi) i pod maską silnika. Mało prawdopodobne, żeby przed przekręceniem kluczyka w stacyjce uruchamiały się podzespoły potrzebne do jazdy. No i ponawiam sugestię, czy na pewno masz sprawny akumulator?
szycha
klubowicz
klubowicz
Posty: 33
Rejestracja: 26 wrz 2022, 14:30
Przebieg: 220000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2008
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: 1.3 JTD Linea - Problem z półautomatyczną skrzynią biegów

Post autor: szycha »

Cześć,
trochę jestem w rozjazdach ostatnio ale jak tylko będę na miejscu to Multiecuscanem sprawdzę i wrzucę tutaj raport.
Akumulator nie jest pierwszej nowości ale kręci bez problemu.
Jak będę miał więcej danych to napiszę i będziemy drążyć temat - może coś się uda :)
Dziękuję za pomoc i duże zaangażowanie z Waszej strony.
Awatar użytkownika
marcin24
klubowicz
klubowicz
Posty: 1031
Rejestracja: 30 mar 2011, 19:34
Przebieg: 175000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Skoczów
Podziękował: 70 razy
Otrzymał podziękowań: 68 razy

Re: 1.3 JTD Linea - Problem z półautomatyczną skrzynią biegów

Post autor: marcin24 »

Znam jeden taki przypadek może nie typowo z tej skrzyni ale z nowszej DDCT (dwusprzęgłowej Fiata) że sam silnik pompy hydraulicznej nie chciał startować w niski temperaturach, wystarczyło go lekko puknąć śrubokrętem i ruszał i działał do następnego dłuższego postoju, sama wymiana silnika pomogła. tak naprawdę jest to zwykły silnik 12v taki jak do wycieraczek tylko większy. Może to cos pomoże
Pozdrawiam wszystkich
szycha
klubowicz
klubowicz
Posty: 33
Rejestracja: 26 wrz 2022, 14:30
Przebieg: 220000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2008
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: 1.3 JTD Linea - Problem z półautomatyczną skrzynią biegów

Post autor: szycha »

Błąd który wyskakuje to
e6f1b3f8-c732-4100-88de-14dccbd186f2.jpeg
Podejrzenie clutch possition potentiometer na schemacie poniżej nr 1
e927dd0a-5970-4887-afd3-55a2595d5631.jpeg
Znalazłem nr części 71748013 - tylko teraz gdzie to dostać.

Z góry dzięki za pomoc.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 22 gru 2023, 19:34 przez szycha, łącznie zmieniany 1 raz.
Online
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6950
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 98000
Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 402 razy
Otrzymał podziękowań: 949 razy
Kontakt:

Re: 1.3 JTD Linea - Problem z półautomatyczną skrzynią biegów

Post autor: mwas »

szycha, podaj proszę VIN auta, sprawdzę dokładnie na schematach jak to wygląda i co tam siedzi :ink
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
Online
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6950
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 98000
Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 402 razy
Otrzymał podziękowań: 949 razy
Kontakt:

Re: 1.3 JTD Linea - Problem z półautomatyczną skrzynią biegów

Post autor: mwas »

szycha, dzięki za przesłanie VINu oraz numeru części. Potwierdzam - wszystko wskazuje, że problem leży w czujniku położenia sprzęgła, który ma numer katalogowy 71748013. Może być tak, że jest on uszkodzony lub może też być tak, że uszkodzeniu uległa instalacja elektryczna gdzieś w okolicach tego czujnika - trzeba by tam zajrzeć :ink Odnośnie gdzie tego szukać - jest to tak specyficzny element, że obawiam się, że tylko ASO. Jest to część stosowana w większej ilości modeli Fiata/Alfy/Lancii, więc myślę, że z dostępnością nie powinno być problemu, jedynie cena może spędzać sen z powiek - katalog z kilku ładnych lat wstecz wskazuje na 448 PLN, jak będzie teraz ciężko powiedzieć :oj
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
szycha
klubowicz
klubowicz
Posty: 33
Rejestracja: 26 wrz 2022, 14:30
Przebieg: 220000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2008
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: 1.3 JTD Linea - Problem z półautomatyczną skrzynią biegów

Post autor: szycha »

Wiązka ok - sprawdzone.
Po świętach podjadę do Fiata zobaczymy jak mnie zastrzelą ceną :)
Dzięki za pomoc - dam znać jak kupię i zamontuję czy wszystko ok.
Pozdrawiam
szycha
klubowicz
klubowicz
Posty: 33
Rejestracja: 26 wrz 2022, 14:30
Przebieg: 220000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2008
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: 1.3 JTD Linea - Problem z półautomatyczną skrzynią biegów

Post autor: szycha »

Po wymianie czujnika położenia sprzęgła skrzynia działa. Szkoda, że auto tyle stało to trzeba je teraz rozruszać :)
ODPOWIEDZ