Strona 1 z 1

[ M ][1.4 1.3MJ] Wymiana szczęk hamulcowych

: 29 paź 2017, 23:33
autor: mwas
Koleżanki i koledzy, szanowne grono

Z przyjemnością przekazuję Wam video-manual jak wymienić szczęki hamulcowe w naszych bolidach :luzak Bardzo dużo informacji może się pokrywać z tym, co jest już w opisie smak56, ale w takiej formie (video) jeszcze tego nie ćwiczyliśmy :luzak Tak więc, jeśli nie zniechęci Was tam moja facjata :lacha, to życzę Wam miłego oglądania :ink A poniżej filmu kilka słów na temat regulacji :ink

https://youtu.be/W8mqfxuNmLM

Regulacja hamulców przy wymianie szczęk:
Luzujemy linkę hamulca ręcznego. W tym celu: siadamy na tylnej kanapie, zaciągamy ręczny i ciągniemy cały mebelek do góry - wychodzi elegancko, trzyma się na takich zatrzaskach :ink

1471

Mebelek ściągamy przez dźwignię ręcznego i odkładamy na bok, spuszczamy ręczny. Jak nie mamy fabrycznego podłokietnika, to sprawa jest banalna - kluczem 10 odkręcamy tą śrubę do stanu aby nakrętka pokrywała się z końcem gwintu.

1470

Może się zdarzyć tak, jeśli nikt wcześniej nie "podciągał" ręcznego, że taki stan macie już osiągnięty :ink

Regulacja hamulców polega na takim ustawieniu rozpieraka (samoregulatora), aby bęben wchodził na szczęki prawie "na styk". Tak wygląda całość po wymianie szczęk:

1473

A tym regulujemy poziom "rozwarcia":

1474

Regulację przeprowadzamy płaskim śrubokrętem przez popychanie tego ząbkowanego walca. I tutaj UWAGA: W jedną stronę (rozwarcie) idzie bez problemu, natomiast, jeśli się okaże, że przesadziliśmy i trzeba szczęki cofnąć, to potrzebny drugi śrubokręcik i trzeba delikatnie podważyć tą blaszkę, która blokuje się na tym ząbkowanym walcu. Tylko delikatnie, bo mi się np. ta blaszka odgięła i nie trzymała na ząbkach, przez co musiałem samoregulator wyciągnąć i kombinować z dogięciem blaszki do pierwotnego stanu.
Regulację przeprowadzamy na zasadzie prób i błędów, poprzez zakładanie bębna i sprawdzanie, jak wchodzi i ile ma luzu. Tutaj kolejna uwaga: po założeniu bębna warto jest przykręcić śruby mocujące bęben - doświadczyłem tego, że po przykręceniu śrub bęben inaczej się zachowywał jak tylko po jego założeniu bez śrub.
Bęben powinien się obracać ale powinniśmy słyszeć delikatne szuranie, obrót bębna powinien odbywać się bez mocniejszego stawiania oporu.
Przy poprawnym ustawieniu samoregulatorów, ręczny regulujemy w środku kabiny śrubą pokazaną wyżej. U mnie jest tak, że nic nie musiałem kręcić :luzak Po ustawieniu samoregulatorów w kołach, ręczny trzyma mi już na 3cim ząbku :luzak

Powodzonka ! :)

Re: [ M ][1.4 1.3MJ] Wymiana szczęk hamulcowych

: 30 paź 2017, 10:52
autor: smak56
Dobra robota. Spokój na następne 150 tys. km. :ok)
P.S.
Jak będę wymieniał u siebie, to do czyszczenia szczotką zawołam Ciebie :lacha Szybko Ci idzie :ryczy

Re: [ M ][1.4 1.3MJ] Wymiana szczęk hamulcowych

: 30 paź 2017, 11:14
autor: ślimak
Super. Trzeba dodać zamiast [M] - [VM](VIDEO MANULAL) :)

Re: [ M ][1.4 1.3MJ] Wymiana szczęk hamulcowych

: 30 paź 2017, 19:24
autor: Fiacik
No super sprawa - jak znalazł dla mnie na wiosnę . :pivo

Re: [ M ][1.4 1.3MJ] Wymiana szczęk hamulcowych

: 04 lis 2017, 10:43
autor: mwas
Dodałem kilka słów o regulacji hamulców, bo tego wcześniej zabrakło. Otóż po tych kilku dniach używania okazało się, że musiałem jeszcze raz ściągnąć bębny i porządnie wyregulować, bo niestety przy wymianie tego nie zrobiłem i np z lewej strony samoregulator całkowicie mi zleciał i walał się po bębnie panic
Przy wymianie nie liczcie na to, że samoregulator sam się rozkręci. Ja tak myślałem i założyłem całkowicie "skręcony", czyli ustawiony w pozycji minimum - i to był błąd. Trzeba niestety go tak rozstawić, jak opisałem to wyżej. Teraz wszystko działa jak należy :luzak
A tak przy okazji - tak wyglądały moje hamulce po 10ciu latach bez żadnej ingerencji :lacha

1472

Re: [ M ][1.4 1.3MJ] Wymiana szczęk hamulcowych

: 10 sie 2018, 17:47
autor: fantom
Dzięki za obszerny materiał. Przy 150 tyś skończyły się bębny. Objawy to szumy piski i trzaski- momentami okropnie tam waliło.Po zdjęciu bębna okazało się że jeden samo-napinacz rozleciał się w drobiazg. Wszystko założyłem nowe, tylko hamulca ręcznego było brak ale uznałem to za szczegół :) . Dla świętego spokoju postanowiłem jednak tu zajrzeć i mnie w końcu oświeciło. O ile sama wymiana była w miarę udana to bez waszej wiedzy i doświadczenia bym poległ bo jak u kolegi samo-napinacz spadł bo był źle wyregulowany. Ale dzięki wam wszystko zakończyło się szczęśliwie. Dzięki jeszcze raz.

Re: [ M ][1.4 1.3MJ] Wymiana szczęk hamulcowych

: 11 sie 2018, 7:53
autor: helletic
Może nie w Linei, ale w Punto 2 - wczoraj wymieniony komplet sprężynek naciągających szczęki hamulcowe. Ściślej jedna, górna sprężyna w prawym kole była już na tyle wyeksploatowana, że nie dawała rady ściągnąć od góry szczęk. Objaw był taki, że po zaciągnięciu ręcznego, nie hamowało prawe koło. Wyjaśnił mi mechanik o co chodzi, ale i tak tego nie powtórzę :smak . W każdym bądź razie teraz wszystko hamuje jak żyleta :ok)