Wentylator raz działa raz nie

Sylwia1405
Nowy
Nowy
Posty: 6
Rejestracja: 24 sty 2012, 21:10
Przebieg: 78000
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Łódź

Wentylator raz działa raz nie

Post autor: Sylwia1405 »

Witam,mam pewien problem. Od pewnego czasu wentylator zaczął płatać mi figle, mianowicie początkowo jak ustawiłam na silne dmuchanie to dmuchał słabo dopiero po jakimś czasie mocniej, ale za chwilę znów słabo i tak na zmianę. Obecnie jest trochę gorzej, ponieważ nie zauważam, aby dmuchało mocno (w momencie gdy chcę maksymalny nadmuch).Nawet nie wydaje charakterystycznego dźwięku, który zawsze towarzyszył silnemu nadmuchowi. Proszę Was o pomoc, ponieważ jest to dość kłopotliwe, zwłaszcza, gdy rano potrzeba odparować przednią szybę.
P.S. Posiadam klimatronik jednostrefowy.
Z góry dziękuję za pomoc :)
darcyn
klubowicz
klubowicz
Posty: 610
Rejestracja: 13 kwie 2011, 18:07
Lokalizacja: Los Angeles
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 18 razy

Post autor: darcyn »

trzeba zacząć rozglądać się za opornikiem dmuchawy. oczywiście pomijam fakt umiejętności obsługiwania klimatronika
Awatar użytkownika
Tomek
Moderator
Moderator
Posty: 6684
Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
Przebieg: 131000
Silnik: 1.4 V8 + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Radom
Podziękował: 320 razy
Otrzymał podziękowań: 346 razy

Post autor: Tomek »

Ale gdyby walnięty był opornik, to dmuchawa nie powinna cały czas pracować z maksymalną prędkością???
Z tą automatyczną klimatyzacją to może być ciężki temat.
Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
klubowicz
klubowicz
Posty: 6771
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 145000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 293 razy
Otrzymał podziękowań: 404 razy

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca »

A ja bym to naprawił tak jak naprawia się wszystkie problemy elektryczne Linei. Odepnij akumulator na 15min, doładuj jeśli trzeba, zapnij i sprawdź.
Z tego co wiem to do odparowywania szyb w klimatroniku jest 1 przycisk i reszta dzieje się sama.
bonus77
klubowicz
klubowicz
Posty: 53
Rejestracja: 08 kwie 2010, 8:59
Przebieg: 60000
Silnik: 1,3 multijet 90km
Rocznik: 2008
Lokalizacja: bielsko-biała

Post autor: bonus77 »

hej, wymieniałaś kiedykolwiek filtr przeciwpyłkowy?może jest totalnie zapchany i stąd ta przypadłość.
bonus77
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5140
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 275000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 395 razy
Otrzymał podziękowań: 649 razy

Post autor: smak56 »

Sylwia1405, mam pytanie. Czy po włączeniu funkcji odparowania /odmrażania/ MAX DEF. możesz ręcznie ustawić nadmuch na max? Jeżeli tak, to przy obecnej temperaturze klimatronik działa właściwie po osiągnięciu około 50 C temperatury płynu chłodzącego. Cyt. instrukcja str.61 "Precyzując, jeżeli temperatura płynu chłodzącego silnik nie jest odpowiednio wysoka, nie zostanie włączona maksymalna prędkość elektrowentylatora aby ograniczyć dopływ powietrza nie wystarczająco ogrzanego do wnętrza samochodu". Ja max nadmuch na żądaną temperaturę (20 -22 C) uzyskuję po przejechaniu około 2,5 - 3 km. Tyle trzeba czasu na zagrzanie mjeta aby drgnęła strzałka wskaźnika temperatury. Przy benzynie powinno być szybciej.
smak56
* * * *
Obrazek
darcyn
klubowicz
klubowicz
Posty: 610
Rejestracja: 13 kwie 2011, 18:07
Lokalizacja: Los Angeles
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 18 razy

Post autor: darcyn »

OPORNIK/REZYSTOR DMUCHAWY
Awatar użytkownika
Bernardito
klubowicz
klubowicz
Posty: 736
Rejestracja: 13 mar 2011, 16:48
Przebieg: 102000
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 19 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Post autor: Bernardito »

Hej, właśnie jestem na etapie wymiany opornika dmuchawy - nie mam wprawdzie climatronica, ale mój wentylator odmówił posłuszeństwa przy 1,2,3 ustawieniu. Chodził tylko na maksie. Pozdrawiam Ps. Niby pierdoła, ale jaka uciążliwa - w samochodzie jakby nie było ogrzewania, a niech trochę popada i paruje wszystko.
LIVE TO RIDE, RIDE TO LIVE
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6935
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 401 razy
Otrzymał podziękowań: 943 razy
Kontakt:

Post autor: mwas »

A czy ten opornik nie występuje przypadkiem tylko w wersjach manualnych klimy ? Koleżanka ma automat, niestety nie mam pojęcia jak jest tam rozwiązana kwestia sterowania wentylatorem od strony technicznej, ale ja chyba zacząłbym od sprawdzenia samego wentylatora, a przy okazji stanu filtra kabinowego, bo oba te elementy są obok siebie :ink
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
darcyn
klubowicz
klubowicz
Posty: 610
Rejestracja: 13 kwie 2011, 18:07
Lokalizacja: Los Angeles
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 18 razy

Post autor: darcyn »

nie mam nr vin ale możliwe że normalnie kosztuje to 209. trochę jest tych nagrzewnic...
Awatar użytkownika
karol_zydek
klubowicz
klubowicz
Posty: 258
Rejestracja: 04 mar 2011, 18:17
Przebieg: 170000
Silnik: 1.4
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Dęblin, Radzionków
Podziękował: 11 razy
Otrzymał podziękowań: 39 razy

Post autor: karol_zydek »

Ja miałem w moim coś podobnego. Użyłem WD40 na stykach dmuchawy i opornika i śmiga do dziś bezawaryjnie. Spróbuj!
Pzdro Karol
Awatar użytkownika
Otomek
klubowicz
klubowicz
Posty: 155
Rejestracja: 22 sty 2012, 22:33
Przebieg: 0
Silnik: R6 2,8 184KM
Rocznik: 1985
Lokalizacja: mazowieckie
Podziękował: 9 razy

Post autor: Otomek »

Witam serdecznie.
Ja nie mam co prawda takiego samochodu (mam zupełnie inną markę), ale chyba zasada działania tego układu w większości aut jest analogiczna - postaram się to wytłumaczyć.
Jeśli wentylator działa tylko na max. obrotach (jeden z userów pisał o takim przypadku), to opornik jest głównym podejrzanym.
Poszczególne prędkości wentylatora realizowane są poprzez wartości opornika będącego w układzie. Przy najwolniejszych obrotach wentylatora w układzie zasilania mamy największą rezystancję - analogicznie - przy większych obrotach wentylatora napięcie ograniczone jest mniejszym oporem.
Przy najmocniejszym nadmuchu wentylatora napięcie na zaciskach jego silniczka jest podawane bezpośrednio z instalacji - z pominięciem opornika.
Czytając post opisujący objawy - ja bym sprawdził połączenia elektryczne na konektorach silnika wentylatora oraz opornika/opornicy dmuchawy - może styki zaśniedziały i powodują takie niespodzianki.
Potem bym podał zasilanie na silnik dmuchawy (bezpośrednio) i posłuchał jak dmucha. Potem ponownie podał zasilanie, ale przez jakiś zwykły rezystor (by trochę zmniejszyć napięcie zasilania) i posłuchał jak działa.
Może się okazać, że szczotki w silniczku wentylatora są "na wykończeniu" - styk jest słaby i tylko bezpośrednie napięcie z instalacji jeszcze potrafi uruchomić silnik.

Pozdrawiam.

PS Sprawdzając opornik miernikiem "na sucho" może się wydawać, że opornik jest sprawny - wyświetlać będzie wartość oporu. Pod obciążeniem (silnikiem) może on jednak nie działać.
darcyn
klubowicz
klubowicz
Posty: 610
Rejestracja: 13 kwie 2011, 18:07
Lokalizacja: Los Angeles
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 18 razy

Post autor: darcyn »

opornik to częsta awaria. nic innego z tym nie dzieje się. w e39 miałem identyczne objawy - jeż
Awatar użytkownika
Otomek
klubowicz
klubowicz
Posty: 155
Rejestracja: 22 sty 2012, 22:33
Przebieg: 0
Silnik: R6 2,8 184KM
Rocznik: 1985
Lokalizacja: mazowieckie
Podziękował: 9 razy

Post autor: Otomek »

darcyn pisze:opornik to częsta awaria. nic innego z tym nie dzieje się. w e39 miałem identyczne objawy - jeż
Problem jeża występuje nie tylko w e39 - w e46 jest analogicznie - tylko tam potrafi jeszcze "głupiejący" jeż uruchomić wentylator bez kluczyka i rozładować akumulator. :ink
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5140
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 275000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 395 razy
Otrzymał podziękowań: 649 razy

Post autor: smak56 »

Wszystko fajnie, tylko należy odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie. Czym sterowany jest klimatronik jeżeli obroty dmuchawy regulowane są płynnie a nie skokowo? Wg mnie to bardziej jakiś potencjometr niż pojedynczy rezystor. :pomysli
smak56
* * * *
Obrazek
ODPOWIEDZ