przełącznik zespolony kierunkowskazy

DeanRight
Nowy
Nowy
Posty: 20
Rejestracja: 07 lip 2017, 20:21
Przebieg: 0
Silnik: 1.6 multijet
Rocznik: 2007
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 11 razy

przełącznik zespolony kierunkowskazy

Post autor: DeanRight »

Witam,

Panowie pomocy panic .Rozbierał ktoś z was przełącznik zespolony ? da sie to w ogole zrobić? Od 2 tygodni mam problem z kierunkowskazami. Nie działa kierunkowskaz w prawo.... żeby zadziałał trzeba rączkę z przełącznikiem świateł albo docisnąć albo lekko przytrzymać do siebie tak jakby sie chciało odpalić długie światła... po prostu coś tam sie juz chyba wytarło.Wczoraj po powrocie z obozu pracy miałem chwile i poradziłem sobie z tym "januszowym" sposobem czyli włożyłem między drążek od kierunkowskazów a obudowę drucik który dociska całość do przodu i wszystko działa jednak w przyszłym weekend mam wolne ma być jako taka pogoda więc chciałbym się tym zająć i zrobić to jak na człowieka przystało. wiem że najprościej wymienić cały przełącznik zespolony... problem w tym ,że mam wersję z przyciskami na kierownicy MS blue&me i ciężko będzie taką używkę dostać a nie za bardzo mam ochotę sponsorować aso i kupić nowy czytając na forum jakie to jest drogie...

Pytanie więc do was czy ktoś miał podobny przypadek i wie jak sobie z tym poradzić. czy da sie rozebrać to ustrojstwo i sobie z tym poradzić... Szczerze to jak sie to da rozebrać to planuje kupić używany jakikolwiek od kreski albo GP i poprostu przełożyć ten jeden "moduł". myślicie że da tak rade?
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6940
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 402 razy
Otrzymał podziękowań: 944 razy
Kontakt:

Re: przełącznik zespolony kierunkowskazy

Post autor: mwas »

Problemy z przełącznikami zespolonymi już u nas bywały, ale nie dotyczyły kierunkowskazów a świateł mijania, ale zapewne przyczyną problemu będzie to samo - coś tam się wyciera w środku :oj Rozebrać się to da, ale ja np. jeszcze nigdy nie miałem okazji tego robić. Żeby się dobrać do całego modułu, najpierw trzeba ściągnąć kierownicę. Odnośnie przycisków od Blue&Me, o których piszesz, to pocieszę Cię, że nie mają one żadnego wpływu na rodzaj użytego przełącznika zespolonego :ink Rozróżnia się wersje na zwykłe, takie z tempomatem i z czujnikiem deszczu. Niestety nie będzie pocieszający fakt, że przełączniki od Grande Punto, pomimo tego, że wyglądają identycznie, to nie nadają się do użycia u nas :oj Mają inaczej rozwiązane połączenia elektryczne sterowania poszczególnymi funkcjami. Nie wiem teraz (musiałbym to sprawdzić) jakie różnice są przy sterowaniu światłami ale sterowanie wycieraczkami i tempomatem różni się diametralnie :oj
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5143
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 276000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 395 razy
Otrzymał podziękowań: 649 razy

Re: przełącznik zespolony kierunkowskazy

Post autor: smak56 »

smak56
* * * *
Obrazek
DeanRight
Nowy
Nowy
Posty: 20
Rejestracja: 07 lip 2017, 20:21
Przebieg: 0
Silnik: 1.6 multijet
Rocznik: 2007
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 11 razy

Re: przełącznik zespolony kierunkowskazy

Post autor: DeanRight »

@mwas jak dobrze rozumiem to co mówisz to przełącznik od wersji która nie ma przycisków na kierownicy też będzie pasował? bo jeśli tak to mam taki na oku i było by po problemie? Chociaż mam pewne wątpliwości bo musi być przecież dodatkowa wiązka przewodów... co do rozbiórki tego ustrojstwa to gdzieś znalazłem temat z GP i takie zdjęcie https://obrazki.elektroda.pl/1155875300_1409834985.jpg. czyli ktoś to rozbierał i jakiś diabeł tam siedzi.


Na innym forum fiata znalazłem teorie ze problemem jest smar który "jak robi sie zimno to nie przewodzi" i należy przeczyścić styki... gość twierdzi ,że po takiej operacji problem ustał... to dopiero ciekawostaka :-<< . Panowie jak uwielbiam Fiata tak równie mocno go nienawidzę. Jak uda mi sie w sobotę coś z tym podziałać to dam znać.
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6940
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 402 razy
Otrzymał podziękowań: 944 razy
Kontakt:

Re: przełącznik zespolony kierunkowskazy

Post autor: mwas »

DeanRight pisze: 06 lis 2017, 22:58 @mwas jak dobrze rozumiem to co mówisz to przełącznik od wersji która nie ma przycisków na kierownicy też będzie pasował?
Dokładnie tak. Te przyciski z kierownicy są realizowane też chyba (tutaj muszę zerknąć na schematy) przez dwa przewody, niezależnie ile tych przycisków masz i chyba podpina się je do "ślimaka", który jest montowany za tym przełącznikiem (w nim też jest instalacja od poduszki). Jeśli masz na oku taki przełącznik, to podeślij mi na niego namiar i numer VIN Twojego auta, spróbuję sprawdzić, czy będzie pasował :ink
Dodatkowej wiązki przewodów nie musi być, bo funkcje przycisków na kierownicy są realizowane rezystancyjnie (opornikowo), na tej samej zasadzie, jak sterowanie światłami i kierunkowskazami oraz masą innych rzeczy w naszym aucie :ink Już opisywałem kiedyś mniej więcej zasadę działania, ale jeśli ktoś nie wie na czym to polega, to po krótce: funkcja każdego przycisku realizowana jest przez rezystor odpowiedniej wartości. Poprzez dodanie w układ danego rezystora, zmienia się napięcie na wyjściu układu - im większa oporność, tym niższe napięcie pojawia się na końcu i komputer odczytuje właśnie te wartości napięcia i na ich podstawie aktywuje daną funkcję z przycisku, który właśnie wcisnęliśmy :ink Daje nam to możliwość zrealizowania sterowania dla wszystkich przycisków tylko dwoma przewodami :ink Może pojawiać się ewentualnie trzeci do podświetlenia przycisków :ink
Odnośnie rozbiórki tego cuda, to tak jak pisałem - powinno dać się to rozebrać, ale ja niestety nie miałem jeszcze do tego okazji a z chęcią bym się podjął, tylko że mój jak na razie działa więc nie będę go teraz bebeszył "dla przykładu" :ink
DeanRight pisze: 06 lis 2017, 22:58Na innym forum fiata znalazłem teorie ze problemem jest smar który "jak robi sie zimno to nie przewodzi" i należy przeczyścić styki... gość twierdzi ,że po takiej operacji problem ustał...
Odnośnie teorii ze smarem - nie wiem, co autor miał na myśli poprzez "smar który jak się robi zimno, to nie przewodzi" :lacha Ja tam nie kojarzę takich cudów :lacha Ale fakt jest taki, że w środku są części ruchome, które na pewno są nasmarowane :ink i może być tak, że ten smar po jakimś czasie przedostanie się na styki wewnątrz mechanizmu, zabrudzi je i wtedy jest klops. Drugą możliwością jest również powstanie tzw śniedzi na stykach. Zaśniedziałe styki przestają przewodzić i efekt jest właśnie taki, jak występuje u Ciebie. W obydwu takich przypadkach wystarczy styki przeczyścić i wszystko wraca do normy. Tylko że u nas, element który kojarzę, który byłby narażony na działanie śniedzi umiejscowiony jest raczej na końcu dźwigni świateł - przełącznik sterowania światłami wyłączone/pozycje/mijania - to tam najczęściej występują problemy, z kierunkami nie mieliśmy jeszcze problemów :oj Co nie zmienia faktu, że może akurat u Ciebie tak będzie, że wystarczy rozebrać obudowę przełącznika, oczyścić styki w środku i będzie cacy :luzak
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1846
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: przełącznik zespolony kierunkowskazy

Post autor: zibi186 »

DeanRight pisze: 06 lis 2017, 22:58 @mwas
Na innym forum fiata znalazłem teorie ze problemem jest smar który "jak robi sie zimno to nie przewodzi" i należy przeczyścić styki... gość twierdzi ,że po takiej operacji problem ustał... to dopiero ciekawostaka :-<< . Panowie jak uwielbiam Fiata tak równie mocno go nienawidzę. Jak uda mi sie w sobotę coś z tym podziałać to dam znać.
Teorię smaru , który jak robi się zimno to nie przewodzi , przerabialem w aucie syna przy okazji unieruchomienia silnika wycieraczek w porze jesienno - zimowej . Po krótce rzecz polegała na tym , że ogólnie smaru bylo tam zbyt dużo i w kiepskiej jakości . Gdy zaczynało się robić chlodniej na zewnątrz , ten smar zwyczajnie gęstniał stanowiąc barierę nie do pokonania dla styków elektrycznych .Może i tutaj zachodzi taka sytuacja . Chociaż w przypadku manetek , które są wewnątrz po nagrzaniu środka autka problem powinien chyba sam ustępować . . . Pozdrawiam :)
daro189
klubowicz
klubowicz
Posty: 491
Rejestracja: 15 sie 2010, 22:12
Podziękował: 19 razy
Otrzymał podziękowań: 17 razy

Re: przełącznik zespolony kierunkowskazy

Post autor: daro189 »

Przełącznik robil pawe1 jeśli dobrze pamiętam, elektryk jakoś z bólem rozebrał całość. A problem dotyczył świateł mijania.
DeanRight
Nowy
Nowy
Posty: 20
Rejestracja: 07 lip 2017, 20:21
Przebieg: 0
Silnik: 1.6 multijet
Rocznik: 2007
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 11 razy

Re: przełącznik zespolony kierunkowskazy

Post autor: DeanRight »

Co do Smaru to jestem w stanie w to jakoś jakoś uwierzyć aczkolwiek tak jak piszecie po zagrzaniu powinno być oki a nie jest.
@mwas wysłałem Ci na PW vin i zdjęcia przełącznika jakbyś mógł zerknąć będę wdzięczny. co do działania duzo mi wytłumaczyłeś to śmieszne, że o tym nie pomyślałem bo jestem z wykształcenia elektronikiem ale byłem przekonany, że takie sterowanie odbywa się mechanicznie na zasadzie stykowym switch przełącz wyłącz.a tu masz prosta zasada I=U/R... zastosowanie rezystorów duzo też tłumaczy w kwestii zgoła słabej tolerancji na zmiany temperatur.
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6940
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 402 razy
Otrzymał podziękowań: 944 razy
Kontakt:

Re: przełącznik zespolony kierunkowskazy

Post autor: mwas »

Dostałem wiadomość i chyba już wiem co i jak, ale żeby mieć pewność, chciałbym uściślić: Twoja wersja auta to Emotion 1.6 Multijet 105hp, czyli bogata :ink Czy masz coś z poniższego wyposażenia:
- tempomat
- ESP (VDC)
- czujnik deszczu/zmierzchu
?
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
DeanRight
Nowy
Nowy
Posty: 20
Rejestracja: 07 lip 2017, 20:21
Przebieg: 0
Silnik: 1.6 multijet
Rocznik: 2007
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 11 razy

Re: przełącznik zespolony kierunkowskazy

Post autor: DeanRight »

wersja sie zgadza . Tempomatu i czujnika deszczu też nie mam. jedynie nie wiem co z esp... samochód kupiłem używany u takiego dziadziusia co poszedł do salonu i pozaznaczał opcje jakie mu pasują ... ale wg wyciągu ze świadectwa homologacji z systemów wspomagania jest tylko ABS
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6940
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 402 razy
Otrzymał podziękowań: 944 razy
Kontakt:

Re: przełącznik zespolony kierunkowskazy

Post autor: mwas »

Czy masz ESP możesz poznać po tym, czy masz przycisk z lampką i napisem "ASR OFF" obok włącznika świateł awaryjnych :ink Jeśli masz tam tylko przycisk do otwierania klapy bagażnika, ogrzewanie tylnej szyby i awaryjne, to nie masz ESP :ink
Odnośnie samego przełącznika zespolonego, kwestia wygląda tak: ePer wksazuje kilka możliwości do Twojego modelu, łącznie z czujnikami deszczu, tempomatami itd :lacha Ale biorąc pod uwagę Twoje wyposażenie, wystarczający byłby taki o numerze 735442314 i jego koszt w ASO to coś ok 720 zł. CO dziwniejsze, ten który mi podesłałeś ma numer 735417128 i katalog Fiata w ogóle go nie odnajduje ! Może to jakiś starszy model, ale wtedy też powinien być :oj Ale "internety mówią" :lacha że to przełącznik do Linei, więc tego się trzymajmy :lacha A w tych przełącznikach tak na prawdę chodzi o to, czy mają dodatkowe sterowanie w "wajchach" (tempomat, automatyczne wycieraczki), czy mają czujnik położenia kierownicy (potrzebne do ESP - troszkę inna bajka, ale to może innym razem :ink Jak nie masz ESP, to głowy sobie nie zawracasz :luzak) oraz czy mają sterowanie z kierownicy, niezależnie czy "zwykłe", czy "rozszerzone dla Blue&Me". I teraz tak: te pierwsze rzeczywiście różnią się od siebie fizycznie, no bo tam są dodatkowe połączenia w "wajchach". Natomiast kwestia sterowania radiem z kierownicy jest realizowana przez taki niebieski element, który jest nałożony na cały przełącznik od strony kierownicy. Do tego niebieskiego "ślimaka" podłącza się też klakson i poduchę powietrzną. I teraz najlepsze: oryginalnie, wszystkie przełączniki są w zestawie z zamontowanym tym właśnie niebieskim "ślimakiem". Więc, jeśli by się okazało, że przełącznik, który zakupisz nie będzie miał wszystkich wtyczek jakie masz u siebie, to wystarczy tylko przekręcić ten niebieski element z Twojego oryginalnego przełącznika do tego nowego i wszystko powinno już wtedy pasować jak ulał :ink
Ogólna konkluzja jest taka: ten przełącznik, który mi podesłałeś, albo powinien pasować "od strzała", albo powinno się udać go "dopasować", żeby działał jak należy :ink
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
DeanRight
Nowy
Nowy
Posty: 20
Rejestracja: 07 lip 2017, 20:21
Przebieg: 0
Silnik: 1.6 multijet
Rocznik: 2007
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 11 razy

Re: przełącznik zespolony kierunkowskazy

Post autor: DeanRight »

Dzięki Panowie za rady i pomoc !! Dziś po 2 godzinach (nerwach straconych na walki z poduszką ) udało sie przeszczepić inny przełącznik. Ze starego musiałem tylko przekręcić ślimaka i wszystko działa. niestety słabo stoję z czasem i nie miałem czasu na robienie dokumentacji zdjęciowej dla potomnych... Jednak w tygodniu postaram się rozebrać stary przełącznik i jak uda się go naprawić to porobię zdjęcia i wrzucę info co i jak gdyby ktoś miał podobny problem to sie przyda :)
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6940
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 402 razy
Otrzymał podziękowań: 944 razy
Kontakt:

Re: przełącznik zespolony kierunkowskazy

Post autor: mwas »

Good job :luzak Czyli potwierdziło się to, co pisałem :ink
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
DeanRight
Nowy
Nowy
Posty: 20
Rejestracja: 07 lip 2017, 20:21
Przebieg: 0
Silnik: 1.6 multijet
Rocznik: 2007
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 11 razy

Re: przełącznik zespolony kierunkowskazy

Post autor: DeanRight »

Witam, Dla uzupełnienia tematu dziś rozebrałem stary przełącznik, poniżej przesyłam kilka zdjęć dla zainteresowanych.
wyłącznik w środku wygląda tak,
Obrazek

na środku są 3 gniazda na kostki od wtyczek, jak widać jedno jest puste... najpierw myślałem że płytka jest uniwersalna i pasuje też do grande punto poszukałem na internecie znalazłem zdjęcie i tam to złącze jest używane, jednak kształt płytki jest inny... więc albo jest kilka rodzajów płytki w zależności od rocznika albo to złącze do jakiejś dodatkowej opcji... czujnik deszczu lub inne.poniżej zdjęcie z przełącznika z GP
Obrazek

Gniazda wypinamy i możemy bez problemu wyciągnąć wajchy. przy wyciąganiu uwaga na spręzynki od mechanizmu trzymającego przełącznik kierunkowskazów w pozycjach środek, prawo - lewo które lubią wystrzelić. w przełączniku od wycieraczek także jest taki mechanizm i tam własnie mi ta sprężynka wystrzeliła. :ryczy

Obrazek
Obrazek

jak widać wszystko jest uświnione w tym magicznym smarze.... może nie będzie tego widać na zdjęciu ale blaszki od drążką nie są na jednej wysokości i jednak przed jego demontażem sprawdziłem ze dotykają powierzchni płytki. więc to raczej nie był powód tego że kierunki nie działają. Przeczyściłem więc płytkę delikatnie ze smaru i zauważyłem ze jest ona dość mocno przetarta.
Obrazek

W przetartych miejscach nie ma styku(sprawdzałem to multimetrem) Po oczyszczeniu i odtłuszczeniu płytki posmarowałem styki dokładnie klejem przewodzącym na bazie srebra i lekko posmarowałem tym wszędzie będącym smarem. tu niestety nie mam fotki bo aparat mi zrobił psikusa ;/ Ale złożyłem wszystko do kupy, leży i czeka na test :P kusi mnie aby sprawdzić czy działa jednak jak sobie pomyślę, że znowu musiałbym to wszystko wyciągać( Poduszka!! :-<< ) to jakoś zapał mnie opuszcza :D może kiedyś będzie okazja ją przetestować.

Co do uwag to podczas pracy radzę nie ruszać białym kółeczkiem od tego mechanizmu co zwalnia kierunkowskazy po obrocie kierownicą. Później trzeba je ustawić idealnie tak jak było bo ślimak nie najdzie dziurki. (wiem bo oczywiście i tym musiałem sobie pokręcić :banan )
poniżej zdjęcie mechanizmu
Obrazek
Awatar użytkownika
ślimak
Administrator
Administrator
Posty: 3806
Rejestracja: 03 gru 2009, 21:39
Przebieg: 7000
Silnik: 2.0 HYBRID
Rocznik: 2022
Lokalizacja: Bytom
Podziękował: 623 razy
Otrzymał podziękowań: 468 razy
Kontakt:

Re: przełącznik zespolony kierunkowskazy

Post autor: ślimak »

Troszeczkę pomogłem ze zdjęciami
88=))
ODPOWIEDZ