mwas - zgodnie z Twoją sugestią podyskutujmy tutaj o tym co w temacie.
(może przerzuć poprzednie posty)
Faktycznie, zakup przełącznika zespolonego pod kierownicę do wersji z VDC (dla niewtajemniczonych - fiatowska nazwa ESP) to wydatek 1,5 - 1,8 tys.zł . Abstrakcyjnie drogo. A masz wiedzę jak czujnik położenia kierownicy w fiatach działa tzn. gdzie i jaki jest element ruchomy? (no bo sam czujnik jest nieruchomy i można byłoby spróbować go zastąpić).
dołożenie ESP (VDC) - teoria
- leszek1234
- klubowicz
- Posty: 2150
- Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
- Przebieg: 200000
- Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: blisko Rybnika
- Podziękował: 307 razy
- Otrzymał podziękowań: 211 razy
- mwas
- Prezes
- Posty: 6941
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 218600
- Silnik: 1.4 8v
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 402 razy
- Otrzymał podziękowań: 944 razy
- Kontakt:
Re: dołożenie ESP (VDC) - teoria
Nie będę już przenosił postów, napiszę w skrócie co wiem na chwilę obecną
- Każde nasze auto posiada ESP Tak, to nie żart... ponieważ za działanie całego systemu odpowiedzialna jest centralka ABSu, a ta jak sprawdzałem, w każdym naszym modelu jest identyczna, to wniosek nasuwa się tylko jeden
- Niestety do działania ESP potrzebnych jest jeszcze kilka, a w zasadzie to dwa elementy, na których to księgowy producenta zaoszczędził i stwierdził (podobnie z resztą jak z tempomatem), że jak ktoś wyskoczy dodatkowo z kilku talarów, to te dwa elementy się do auta dołoży Tymi elementami jest wspomniany wyżej czujnik skrętu kierownicy oraz czujnik bezwładnościowy - plus do tego kilka kabelków oraz przycisk na konsoli środkowej
- Czujnik bezwładnościowy montowany jest pod tunelem środkowym pomiędzy przednimi fotelami, gdzieś pod dźwignią ręcznego i z tym czujnikiem nie ma większego problemu - ten pasuje z Bravo (i zapewne z kilku jezcze modeli) i dostępny jest np na Alle za coś ok 50 PLN Problemem jest czujnik skrętu kierownicy ponieważ jest on u nas zintegrowany z całym przełącznikiem zespolonym, a jego koszt jako nowego, tak jak napisał wyżej leszek1234 to od 1500 do ok 1900 PLN
- Każde nasze auto posiada ESP Tak, to nie żart... ponieważ za działanie całego systemu odpowiedzialna jest centralka ABSu, a ta jak sprawdzałem, w każdym naszym modelu jest identyczna, to wniosek nasuwa się tylko jeden
- Niestety do działania ESP potrzebnych jest jeszcze kilka, a w zasadzie to dwa elementy, na których to księgowy producenta zaoszczędził i stwierdził (podobnie z resztą jak z tempomatem), że jak ktoś wyskoczy dodatkowo z kilku talarów, to te dwa elementy się do auta dołoży Tymi elementami jest wspomniany wyżej czujnik skrętu kierownicy oraz czujnik bezwładnościowy - plus do tego kilka kabelków oraz przycisk na konsoli środkowej
- Czujnik bezwładnościowy montowany jest pod tunelem środkowym pomiędzy przednimi fotelami, gdzieś pod dźwignią ręcznego i z tym czujnikiem nie ma większego problemu - ten pasuje z Bravo (i zapewne z kilku jezcze modeli) i dostępny jest np na Alle za coś ok 50 PLN Problemem jest czujnik skrętu kierownicy ponieważ jest on u nas zintegrowany z całym przełącznikiem zespolonym, a jego koszt jako nowego, tak jak napisał wyżej leszek1234 to od 1500 do ok 1900 PLN
Problem polega na tym, że taki czujnik widziałem jedynie na zdjęciach A jak on dokładnie wygląda w Linei, czyli jak wygląda przełącznik zespolony z wbudowanym tym czujnikiem, to już w ogóle nie mam pojęcia Wiem tylko, że nawet, jeśli chcielibyśmy dołożyć taki czujnik we własnym zakresie, to trzeba cholernie uważać, bo niestety czujniki od innych modeli, a dokładniej tych, z elektrycznym układem wspomagania kierownicy, różnią się ilością wyprowadzeń elektrycznych. Wiem, że w autach z elektrycznym wspomaganiem ten czujnik jest obowiązkowy, ale więcej szczegółów oraz schemat samego układu ESP będę mógł podać później, jak dorwę się do komputera w domuleszek1234 pisze:A masz wiedzę jak czujnik położenia kierownicy w fiatach działa tzn. gdzie i jaki jest element ruchomy? (no bo sam czujnik jest nieruchomy i można byłoby spróbować go zastąpić).
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
- emmer
- klubowicz
- Posty: 6032
- Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
- Przebieg: 32000
- Silnik: 1.5
- Rocznik: 2017
- Lokalizacja: Białobrzegi
- Podziękował: 41 razy
- Otrzymał podziękowań: 120 razy
Re: dołożenie ESP (VDC) - teoria
Tak z innej strony patrząc: 2 tysiaki za esp? Dla niektorych pewnie okazja za poczucie bezpieczeństwa.
Moze Rafcio nie wywinął by bąka a ty nie lądował na dachu, itd, itp.
Moze Rafcio nie wywinął by bąka a ty nie lądował na dachu, itd, itp.
- leszek1234
- klubowicz
- Posty: 2150
- Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
- Przebieg: 200000
- Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: blisko Rybnika
- Podziękował: 307 razy
- Otrzymał podziękowań: 211 razy
Re: dołożenie ESP (VDC) - teoria
nie wiem czy nie powinno być i koło kierownicy inne (stąd moje pytanie o element ruchomy - koło kierownicy lub kolumna, jak tarcza hamulcowa do ABS) a to kolejny koszt - ale to tylko przypuszczenie. Dobrze byłoby rozebrać kierownicę w samochodzie z tym systemem - no ale to mało realne choć możliwe bo mamy na forum kolegę z autem full opcja;)
- mwas
- Prezes
- Posty: 6941
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 218600
- Silnik: 1.4 8v
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 402 razy
- Otrzymał podziękowań: 944 razy
- Kontakt:
Re: dołożenie ESP (VDC) - teoria
Od razu mówię, że według ePer'a koło kierownicy jest jednakowe dla wszystkich modeli i wersji silnikowych, różni się jedynie opcją sterowania radiem z koła. Dodatkowych czujników wewnątrz kolumny kierowniczej również nie ma. Jedyny element w tamtym rejonie, który wspomina o rozróżnieniu wersji na z VDC to właśnie przełącznik zespolony
Linea Dynamic 1.4 8V '2007