dołożenie ESP (VDC) - teoria

Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2142
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 304 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

dołożenie ESP (VDC) - teoria

Post autor: leszek1234 »

mwas - zgodnie z Twoją sugestią podyskutujmy tutaj o tym co w temacie.
(może przerzuć poprzednie posty)
Faktycznie, zakup przełącznika zespolonego pod kierownicę do wersji z VDC (dla niewtajemniczonych - fiatowska nazwa ESP) to wydatek 1,5 - 1,8 tys.zł . Abstrakcyjnie drogo. A masz wiedzę jak czujnik położenia kierownicy w fiatach działa tzn. gdzie i jaki jest element ruchomy? (no bo sam czujnik jest nieruchomy i można byłoby spróbować go zastąpić).
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6929
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 401 razy
Otrzymał podziękowań: 940 razy
Kontakt:

Re: dołożenie ESP (VDC) - teoria

Post autor: mwas »

Nie będę już przenosił postów, napiszę w skrócie co wiem na chwilę obecną :ink

- Każde nasze auto posiada ESP :lacha Tak, to nie żart... ponieważ za działanie całego systemu odpowiedzialna jest centralka ABSu, a ta jak sprawdzałem, w każdym naszym modelu jest identyczna, to wniosek nasuwa się tylko jeden :lacha
- Niestety do działania ESP potrzebnych jest jeszcze kilka, a w zasadzie to dwa elementy, na których to księgowy producenta zaoszczędził i stwierdził (podobnie z resztą jak z tempomatem), że jak ktoś wyskoczy dodatkowo z kilku talarów, to te dwa elementy się do auta dołoży :lacha Tymi elementami jest wspomniany wyżej czujnik skrętu kierownicy oraz czujnik bezwładnościowy - plus do tego kilka kabelków oraz przycisk na konsoli środkowej :ink
- Czujnik bezwładnościowy montowany jest pod tunelem środkowym pomiędzy przednimi fotelami, gdzieś pod dźwignią ręcznego i z tym czujnikiem nie ma większego problemu - ten pasuje z Bravo (i zapewne z kilku jezcze modeli) i dostępny jest np na Alle za coś ok 50 PLN :ink Problemem jest czujnik skrętu kierownicy ponieważ jest on u nas zintegrowany z całym przełącznikiem zespolonym, a jego koszt jako nowego, tak jak napisał wyżej leszek1234 to od 1500 do ok 1900 PLN :oj panic
leszek1234 pisze:A masz wiedzę jak czujnik położenia kierownicy w fiatach działa tzn. gdzie i jaki jest element ruchomy? (no bo sam czujnik jest nieruchomy i można byłoby spróbować go zastąpić).
Problem polega na tym, że taki czujnik widziałem jedynie na zdjęciach :lacha A jak on dokładnie wygląda w Linei, czyli jak wygląda przełącznik zespolony z wbudowanym tym czujnikiem, to już w ogóle nie mam pojęcia :oj Wiem tylko, że nawet, jeśli chcielibyśmy dołożyć taki czujnik we własnym zakresie, to trzeba cholernie uważać, bo niestety czujniki od innych modeli, a dokładniej tych, z elektrycznym układem wspomagania kierownicy, różnią się ilością wyprowadzeń elektrycznych. Wiem, że w autach z elektrycznym wspomaganiem ten czujnik jest obowiązkowy, ale więcej szczegółów oraz schemat samego układu ESP będę mógł podać później, jak dorwę się do komputera w domu :ink
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
Awatar użytkownika
emmer
klubowicz
klubowicz
Posty: 6032
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
Przebieg: 32000
Silnik: 1.5
Rocznik: 2017
Lokalizacja: Białobrzegi
Podziękował: 41 razy
Otrzymał podziękowań: 120 razy

Re: dołożenie ESP (VDC) - teoria

Post autor: emmer »

Tak z innej strony patrząc: 2 tysiaki za esp? Dla niektorych pewnie okazja za poczucie bezpieczeństwa.

Moze Rafcio nie wywinął by bąka a ty nie lądował na dachu, itd, itp.
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2142
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 304 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: dołożenie ESP (VDC) - teoria

Post autor: leszek1234 »

nie wiem czy nie powinno być i koło kierownicy inne (stąd moje pytanie o element ruchomy - koło kierownicy lub kolumna, jak tarcza hamulcowa do ABS) a to kolejny koszt - ale to tylko przypuszczenie. Dobrze byłoby rozebrać kierownicę w samochodzie z tym systemem - no ale to mało realne choć możliwe bo mamy na forum kolegę z autem full opcja;)
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6929
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 401 razy
Otrzymał podziękowań: 940 razy
Kontakt:

Re: dołożenie ESP (VDC) - teoria

Post autor: mwas »

Od razu mówię, że według ePer'a koło kierownicy jest jednakowe dla wszystkich modeli i wersji silnikowych, różni się jedynie opcją sterowania radiem z koła. Dodatkowych czujników wewnątrz kolumny kierowniczej również nie ma. Jedyny element w tamtym rejonie, który wspomina o rozróżnieniu wersji na z VDC to właśnie przełącznik zespolony :oj
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
ODPOWIEDZ