Rozrusznik/bendiks/elektromagnes

Awatar użytkownika
daniczer
klubowicz
klubowicz
Posty: 386
Rejestracja: 14 gru 2013, 12:54
Przebieg: 203000
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Piła
Podziękował: 21 razy
Otrzymał podziękowań: 11 razy

Rozrusznik/bendiks/elektromagnes

Post autor: daniczer »

"Bracia i siostry" proszę o poradę . Od pewnego czasu 4 m-ce pojawia mi się regularnie taki objaw. Podczas rozruchu silnika ( nie zawsze ale przeważnie jak jest zimny np. po nocy) przy odpalaniu w końcowej jego fazie pojawia sie dziwny gwizd/świst. Podejrzewam rozrusznik ( bendiks albo elektromagnes ) . Czy mam to bagatelizować czy po prostu jeździć aż się popsuje całkowicie ?
Co to może być ?

ps. Linka 2008 , 1.4 8v 180000 km
Awatar użytkownika
Tara78
klubowicz
klubowicz
Posty: 1960
Rejestracja: 20 kwie 2012, 20:26
Przebieg: 230000
Silnik: TDI
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował: 55 razy
Otrzymał podziękowań: 80 razy
Kontakt:

Re: Rozrusznik/bendiks/elektromagnes

Post autor: Tara78 »

przeszukaj forum, ja znalazłam kilka podobnych tematów więc może jeden z nich będzie pasował do opisywanych przez Ciebie dolegliwości w Twojej Linei. Dużo w dziale Elektryka - rozrusznik
"Kiedyś dla ludzi byłam zawsze miła, teraz traktuję ich z wzajemnością"
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6935
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 401 razy
Otrzymał podziękowań: 943 razy
Kontakt:

Re: Rozrusznik/bendiks/elektromagnes

Post autor: mwas »

A ja do znudzenia będę powtarzał, pomimo, że nie na temat: witamy na forum. Jesteś zarejestrowany już jakiś czas i jeszcze nie zauważyłeś, że grzecznym zwyczajem tutaj jest się najpierw przywitać tutaj -> http://www.lineaklubpolska.pl/viewforum.php?f=9" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Odnośnie poruszanego problemu - mam identycznie już od ponad roku. Wspominałem już nawet o tym gdzieś na forum. ASO stwierdziło, że to odzywa się rozrusznik, więc zasugerowali, aby jeździć do póki kręci i obserwować. Jak będzie widać, że rozrusznik zaczyna niedomagać, to trzeba będzie się tematem zająć, co będzie wiązało się z wymianą/regeneracją rozrusznika. Na początku myślałem, że to pisk paska wielorowkowego, więc go wymieniłem, ale kiedy objawy nie ustąpiło, to ASO zdiagnozowało właśnie rozrusznik, przy czym oni określili dźwięk nie jako pisk a jako zgrzyt :lacha Mi widocznie słoń na ucho nadepnął, ale ja tam jestem informatykiem :lacha
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5140
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 275000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 395 razy
Otrzymał podziękowań: 649 razy

Re: Rozrusznik/bendiks/elektromagnes

Post autor: smak56 »

Zauważyłem nieścisłość związaną z przebiegiem. W treści postu napisałeś 180000 km a w profilu 18000 km. Przy problemie przez Ciebie poruszanym, jest to istotna różnica. Jeżeli przebieg to 180 tys. to może być pora na regenerację rozrusznika. Elektromagnes odpowiada za "wyrzucenie" (powrót) kółka zębatego na koło zamachowe. Bendiks natomiast działa na podobnej zasadzie jak torpedo w rowerze. Tak więc, jeżeli rozrusznik "zaskakuje" za każdym razem, to gwizd, zgrzyt, świst może wywoływać bendiks lub wirnik i panewki. Jeżeli nie wydłuża się czas odpalenia auta (dłuższe kręcenie), to tak jak pisze Maciej obserwować i jeździć. Tym bardziej, że po odpaleniu auta - tematu nie ma :lacha
smak56
* * * *
Obrazek
Awatar użytkownika
daniczer
klubowicz
klubowicz
Posty: 386
Rejestracja: 14 gru 2013, 12:54
Przebieg: 203000
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Piła
Podziękował: 21 razy
Otrzymał podziękowań: 11 razy

Re: Rozrusznik/bendiks/elektromagnes

Post autor: daniczer »

smak56 pisze:Zauważyłem nieścisłość związaną z przebiegiem. W treści postu napisałeś 180000 km a w profilu 18000 km. Przy problemie przez Ciebie poruszanym, jest to istotna różnica. Jeżeli przebieg to 180 tys. to może być pora na regenerację rozrusznika. Elektromagnes odpowiada za "wyrzucenie" (powrót) kółka zębatego na koło zamachowe. Bendiks natomiast działa na podobnej zasadzie jak torpedo w rowerze. Tak więc, jeżeli rozrusznik "zaskakuje" za każdym razem, to gwizd, zgrzyt, świst może wywoływać bendiks lub wirnik i panewki. Jeżeli nie wydłuża się czas odpalenia auta (dłuższe kręcenie), to tak jak pisze Maciej obserwować i jeździć. Tym bardziej, że po odpaleniu auta - tematu nie ma :lacha
A czy może być tak ze ten świst spowodowany jest tym ze elektromagnes za wolno cofa kolko zębate ( z powrotem) ??? I silnik zapala a bendiks jeszcze ma zeby/tryby na kole zamachowym ( tak jak by trwal jeszcze rozruch). ???
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5140
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 275000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 395 razy
Otrzymał podziękowań: 649 razy

Re: Rozrusznik/bendiks/elektromagnes

Post autor: smak56 »

Raczej nie. Przy sprawdzaniu rozrusznika fachowiec kładzie go na stole i krótko podłącza prąd. Wtedy słychać mocne uderzenie i trybik zostaje wyrzycony na czas kiedy ma prąd. Po odłączeniu prądu wraca na swoje miejsce. Być może bendiks już puszcza i powracając jeszcze się obraca. Ale gdyby tak było i by nie trzymał, to musiałbyś dłużej kręcić przy rozruchu. Może jednak wyrabiają się tulejki. Wówczas są dwa scenariusze: pierwszy to stawanie na "sztorc" wirnika i zacięcie się rozrusznika. W takim przypadku trzeba natychmiast przerwać rozruch i spróbować ponownie. Jeżeli nie poskutkuje, można "z czuciem" stuknąć w rozrusznik np. młotkiem, kluczem do kół, montówką. Drugi to "łapanie" tulejek za ośkę wirnika, a w konsekwencji zatarcie. To może powodować świst, lub gwizd jak wolisz. Tak czy siak musisz słuchać i obserwować jego zachowanie. Przy trudnościach z odpaleniem, trzeba dać do regeneracji. U mnie taka "przyjemność" kosztuje około 150 zł (jak sam wyjmiesz).
smak56
* * * *
Obrazek
Awatar użytkownika
mpsfc
klubowicz
klubowicz
Posty: 1136
Rejestracja: 16 maja 2010, 23:40
Lokalizacja: Orłowo k. Inowrocławia
Podziękował: 57 razy
Otrzymał podziękowań: 33 razy

Re: Rozrusznik/bendiks/elektromagnes

Post autor: mpsfc »

Im szybciej u fachowca tym mniejszy koszt regeneracji. Mój zaczął pogwizdywać przy 120 kkm, zapłaciłem stówkę i jest jak nowy.
Piszę poprawnie po polsku. Ortograficznym ofermom, pseudodyslektykom i innym patentowanym leniom mówimy stanowcze nie :)
Awatar użytkownika
daniczer
klubowicz
klubowicz
Posty: 386
Rejestracja: 14 gru 2013, 12:54
Przebieg: 203000
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Piła
Podziękował: 21 razy
Otrzymał podziękowań: 11 razy

Re: Rozrusznik/bendiks/elektromagnes

Post autor: daniczer »

Orientujecie się może czy w 1.4 8v były tylko rozruszniki firmy Hitachi czy może jeszcze montowano jakieś inne ?

tak się zastanawiam czy nie kupić regenerowanego rozrusznika za ok 249 zł lub używanego ok 150 zł .

Jakie są ceny części ( bendiks, elektromagnes ) ?
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5140
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 275000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 395 razy
Otrzymał podziękowań: 649 razy

Re: Rozrusznik/bendiks/elektromagnes

Post autor: smak56 »

Moje zdanie jest takie, że wolałbym regenerować swój (wymienić tulejki, ewentualnie bendix i szczotki) i mieć jak nowy. Kupno używanego, to pewne ryzyko, że stanie po tygodniu. A jak regenerowany, to po co obcy jak może być swój? mpsfc napisał, że u niego za takie dobro 100 zł i hula, u mnie troche więcej i też na następne 150 tysi starczy. Wybór oczywiście należy do Ciebie.
A tak najprościej, to zadzwoń do pierwszego lepszego elektromechanika w okolicy i zapytaj ile max kosztuje kompleksowa regeneracja rozrusznika.
smak56
* * * *
Obrazek
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2146
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 306 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: Rozrusznik/bendiks/elektromagnes

Post autor: leszek1234 »

daniczer - A ja myślę, że może być dokładnie tak jak napisałeś - kółko za wolno wyskakuje z zębów koła zamachowego, może brudny smar na zimnie stawia większy opór. Wyjąć wyczyścić lub ... olać :ink
Awatar użytkownika
Tara78
klubowicz
klubowicz
Posty: 1960
Rejestracja: 20 kwie 2012, 20:26
Przebieg: 230000
Silnik: TDI
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował: 55 razy
Otrzymał podziękowań: 80 razy
Kontakt:

Re: Rozrusznik/bendiks/elektromagnes

Post autor: Tara78 »

Odświeżam kotleta :)
Od jakiegoś czasu przy ujemnej temperaturze zgrzyta na powrocie rozrusznik przy odpalaniu auta... tzn tak mi się wydaje, że to on. Czy trudno się do niego dostać żeby wymienić we własnym zakresie? Gdzie go szukać? Czy lepiej nowy czy regenerować swój? Boję się, że któregoś dnia znowu mnie Lina zaskoczy... :(
"Kiedyś dla ludzi byłam zawsze miła, teraz traktuję ich z wzajemnością"
Awatar użytkownika
emmer
klubowicz
klubowicz
Posty: 6032
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
Przebieg: 32000
Silnik: 1.5
Rocznik: 2017
Lokalizacja: Białobrzegi
Podziękował: 41 razy
Otrzymał podziękowań: 120 razy

Re: Rozrusznik/bendiks/elektromagnes

Post autor: emmer »

jak to by pasowało do t-jeta to bym się nie zastanawiał tylko kupił i dał do regeneracji. w temacie alternatorów jest gdzies namiar na ten sklep/warsztat w radomiu. jakby coś takiego mieli to też pewnie w jakichś rozsądnych cenach.

http://allegro.pl/rozrusznik-fiat-punto ... 47431.html
Awatar użytkownika
daro70
klubowicz
klubowicz
Posty: 1202
Rejestracja: 14 sie 2010, 14:17
Przebieg: 99850
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 188 razy
Otrzymał podziękowań: 100 razy

Re: Rozrusznik/bendiks/elektromagnes

Post autor: daro70 »

Tara78 pisze: Od jakiegoś czasu przy ujemnej temperaturze zgrzyta na powrocie rozrusznik przy odpalaniu auta... tzn tak mi się wydaje, że to on. Czy trudno się do niego dostać żeby wymienić we własnym zakresie? Gdzie go szukać? Czy lepiej nowy czy regenerować swój? Boję się, że któregoś dnia znowu mnie Lina zaskoczy... :(
U mnie świszczy też przy minusowych temp. już od 2 sezonów zimowych .....na razie nie reaguję bo nic się dzieje oprócz świstu a wiosna-lato -jesień -ciepły :ok) niech chodzi-kręci dalej .

-- 8 sty 2015, o 13:02 --

Właśnie przed chwilą dzwoniłem z ciekawości do firmy http://www.rozruszniki-alternatory.pl/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; i powiem szczerze że co ceny regeneracji altków to rozumiem ale w takiej samej cenie rozruszniki :zdiwiony 400zł a jak autko zostawisz to 450 zł to już dla mnie przewałka :yellow
Obrazek
Awatar użytkownika
Tara78
klubowicz
klubowicz
Posty: 1960
Rejestracja: 20 kwie 2012, 20:26
Przebieg: 230000
Silnik: TDI
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował: 55 razy
Otrzymał podziękowań: 80 razy
Kontakt:

Re: Rozrusznik/bendiks/elektromagnes

Post autor: Tara78 »

Ceny z kosmosu, pewnie w tej cenie kupisz nowy rozrusznik. Ehhh te samochody...
"Kiedyś dla ludzi byłam zawsze miła, teraz traktuję ich z wzajemnością"
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6935
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 401 razy
Otrzymał podziękowań: 943 razy
Kontakt:

Re: Rozrusznik/bendiks/elektromagnes

Post autor: mwas »

Wg ePera siedzi u nas rozrusznik firmy HITACHI, ma 2 numery katalogowe - 51832950 i 51890631, w 1.4 8V i w T-Jet'cie jest ten sam a koszt nowego w ASO to bagatela 765,68 PLN :lacha Ten sam model rozrusznika jest też stosowany w autach:
FIAT - 2Y GRANDE PUNTO (2005-2008)
FIAT - 4C GRANDE PUNTO (2008-2009)
FIAT - 3X GRANDE PUNTO ACTUAL (2009-2013)
FIAT - 2S IDEA (2003-2008)
FIAT - 4D IDEA (2008-2012)
FIAT - 3M LINEA (2007-....)
FIAT - 3P NUOVA 500 (2007-2012)
FIAT - 3L NUOVA BRAVO (2007-2009)
FIAT - 3Y NUOVA BRAVO MY 2010 (2010-....)
FIAT - 2Q NUOVA PANDA (2003-2009)
FIAT - 2H PALIO 2V EXTRA EUROPA REST. 2002 (2002-2011)
FIAT - 3U PANDA MY 2009 (2009-2010)
FIAT - 3J PUNTO EVO (2009-2011)
FIAT - 2L SIENA EXTRA EUROPA REST.(2002-2012)
ALFA ROMEO - X6 ALFA MITO (2008-2011)
LANCIA - TJ MUSA (2007-2011)
LANCIA - TH NUOVA DELTA 844 (2008-2011)
LANCIA - TE YPSILON (2003-2009)
LANCIA - TI YPSILON (2009-2011)
FIAT PROFESSIONAL - 3V NUOVO DOBLO 2009 (2009-....)
ABARTH - 3R NUOVA 500 ABARTH (2008-2012)
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
ODPOWIEDZ