Oświetlenie wnętrza

Awatar użytkownika
helletic
Moderator
Moderator
Posty: 2707
Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
Przebieg: 221000
Silnik: 1.6 16V + LPG
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Szamotuły
Podziękował: 462 razy
Otrzymał podziękowań: 334 razy

Re: Oświetlenie wnętrza

Post autor: helletic »

Stefan, musisz z tym żyć :zlośnik ...miałem tak samo. Oporność wolframu w żarówce jest większa, niż diodowa i dlatego zwykła żarówka się nie żarzy. Nie przeszkadzała mi delikatna łuna światła (nie jest taka natrętna, a nawet całkiem fajne to "podświetlenie nocne" :zlośnik ), jaką dawała LED'owa, zastępcza "żaróweczka". Wymieniłem je z powrotem na tradycyjne żarówki, gdyż po prostu zaczęły mrugać :zły
Prądami w całym aucie steruje body komp. I np. w ten sposób rejestruje przepalenie żarówek i wyświetla nam błąd na desce rozdzielczej. Brak przepływu prądu, lub zła oporność = spalona/niewłaściwa żarówka. A że oświetlenie sufitowe również "bada" pod kątem przepalenia (właśnie to "czuwanie") :pomysli no trudno...musiałby być wyłącznik odcinający całkowicie zasilanie w lampkach :ink
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress :luzak
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5140
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 275000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 395 razy
Otrzymał podziękowań: 649 razy

Re: Oświetlenie wnętrza

Post autor: smak56 »

Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Jak ma tak być, to będzie, tym bardziej, że koszt nie jest duży (7 zł/szt). Wymieniam z uwagi na pobór prądu i jasność. Jarek ale oświetlenie chyba (?) nie jest sterowane body. Po wyjęciu żarówki byłby komunikat - a nie ma.
smak56
* * * *
Obrazek
Awatar użytkownika
helletic
Moderator
Moderator
Posty: 2707
Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
Przebieg: 221000
Silnik: 1.6 16V + LPG
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Szamotuły
Podziękował: 462 razy
Otrzymał podziękowań: 334 razy

Re: Oświetlenie wnętrza

Post autor: helletic »

Tak samo jak wyjmiesz np. żarówkę mijania :ink . Nie każda przepalona/niewłaściwa żarówka sygnalizowana jest jako błąd. Jest kilka miejsc olewanych przez body kompa :zlośnik
P.S. nie ma za co :pivo

Podejrzewam, że producent celowo nie dał sygnalizacji błędu żarówki mijania ze względu na mnogość rodzai żarówek. Bylibyśmy zmuszeni do używania stricte jednego rodzaju żarówki (bez żadnych hiper-super modów +120% światła więcej :zlośnik ). Tak samo boczne kierunkowskazy można zastąpić ledami, gdyż "mruganiem" kierunkowskazów steruje body komp, a nie przekaźnik (a sygnał mrugania wydobywa się z głośniczka odpowiedzialnego za np. sygnał akustyczny niezapiętych pasów). I właśnie te boczne żaróweczki nie są rejestrowane jako błąd, gdy wstawimy LED, lub w ogóle nic tam nie podłączymy :ink

Jest jeszcze kilka takich miejsc: żarówki światła cofania, przeciwmgłowe przód, żarówki oświetlenia drogowego i wielkie chyyyyba żarówki STOP na półce podszybia. Jak się mylę, lub jest jeszcze coś, to poprawcie proszę :pivo
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress :luzak
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5140
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 275000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 395 razy
Otrzymał podziękowań: 649 razy

Re: Oświetlenie wnętrza

Post autor: smak56 »

Jak by nie było za co, to bym nie postawił :pivo . Wyjaśniłeś pewnie wielu, którzy o tym tak jak ja nie wiedzieli :ok)
smak56
* * * *
Obrazek
Awatar użytkownika
marcin24
klubowicz
klubowicz
Posty: 1031
Rejestracja: 30 mar 2011, 19:34
Przebieg: 175000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Skoczów
Podziękował: 70 razy
Otrzymał podziękowań: 68 razy

Re: Oświetlenie wnętrza

Post autor: marcin24 »

tak jest przez ściemniacz oświetlenia te tańsze ledy będą dawały taki efekt, tak mam i już nie zwracam na to uwagi
Pozdrawiam wszystkich
Awatar użytkownika
helletic
Moderator
Moderator
Posty: 2707
Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
Przebieg: 221000
Silnik: 1.6 16V + LPG
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Szamotuły
Podziękował: 462 razy
Otrzymał podziękowań: 334 razy

Re: Oświetlenie wnętrza

Post autor: helletic »

Jako takiego ściemniacza nie znalazłem, gdy zdjąłem całą podsufitkę, wszystkie słupki boczne itd. Więc ściemnianiem także steruje...body komp :luzak . No chyba żeee...mamy gdzieś sprytnie ukryty tzw. "moduł komfortu", czy jakoś tak. Na ledach wyraźniej widać, że wygaszanie oświetlenia jest takie...pulsacyjne (trzeba się dobrze przyjrzeć). Czyli nie wygasza tego zwykły kondensator zdławiony opornikiem. Tylko jakaś elektronika :pomysli . Nadal stawiam na sterowanie oświetleniem przez body kompa :zlośnik
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress :luzak
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1844
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: Oświetlenie wnętrza

Post autor: zibi186 »

smak56 pisze: 15 lut 2018, 14:23 Odświeżę trochę temat. Edytuję też fotki z pierwszego postu.
Chcę zamienić żarówki oświetlające wnętrze na LED. W tym celu zamiast tradycyjnej rurki C10W (tylna lampa) kupiłem coś takiego
led.jpg
I teraz ciekawostka. Po zamontowaniu, bez włączania, Led cały czas się żarzy (bardzo słabo ale jednak), w czasie jazdy również. Wieczorem wyraźnie widać jak oświetla swoją pozycję (jakby była na czuwaniu). Po wyłączeniu zapłonu, po około 20 min (tak jak inne odbiorniki), wyłącza się całkowicie. Nie przeszkadza mi to z tyłu, ale nie wiem jak to będzie kiedy założę z przodu w reflektorki? :pomysli
Może ktoś mi powie czy tak ma być, czy może trzeba kupić/zrobić coś ekstra? :pomysli Ledy są zwykłe (bez Can) a świeci bardzo jasno i z efektu jestem zadowolony (tylko to żarzenie :pomysli )
Smak , powiem Ci tak : swojego czasu montowałem w mieszkaniu ledowe oświetlenie . Ku mojemu zdumieniu okazało się , że zestaw żarówek ledowych w kuchni po zgaszeniu światła wyłącznikiem nie zgasił się całkowicie , a właśnie żarzył się . Cały czas , aż do ponownego załączenia światła włącznikiem . Okazało się , że przyczyną tego żarzenia była żarówka zamontowana we włączniku ! Taka mała żarówka podświetlająca klawisz włączania po zgaszeniu światła 😄 W domu przyzwyczaiłem się już do tego efektu , ale w odniesieniu do instalacji samochodowej myślę , że musiałbyś na zasilanie tego oświetlenia wstawić diody prostownicze ( tak dywaguję 😉) Jednak w jaki sposób to zrobić - lepiej niech wypowiedzą się koledzy z elektrycznym ( elektronicznym ) wykształceniem i praktyką . W mieszkaniu mamy napięcie zmienne , w aucie - stałe . Jednak podobieństwa jak widzę zostają :) Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
helletic
Moderator
Moderator
Posty: 2707
Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
Przebieg: 221000
Silnik: 1.6 16V + LPG
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Szamotuły
Podziękował: 462 razy
Otrzymał podziękowań: 334 razy

Re: Oświetlenie wnętrza

Post autor: helletic »

Diody prostownicze daje się, gdy chcesz zmienić prąd zmienny na stały :ink to tak w mega skrócie. Ogólnie dioda nic nie da. Albo prąd popłynie, albo nie (zależy jak biegunowo ją ustawisz no i jak szybko ją spalisz panic ) . Chcąc wyeliminować żarzenie, trzeba by było obliczyć jaki wstawić opornik w szereg. Opornik taki będzie się oczywiście nagrzewał. Jak bardzo i czy nie przytopi nam jakiegoś plastiku :pomysli ? Gra niewarta zachodu :pivo
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress :luzak
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1844
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: Oświetlenie wnętrza

Post autor: zibi186 »

helletic pisze: 15 lut 2018, 20:51 Diody prostownicze daje się, gdy chcesz zmienić prąd zmienny na stały :ink to tak w mega skrócie. Ogólnie dioda nic nie da. Albo prąd popłynie, albo nie (zależy jak biegunowo ją ustawisz no i jak szybko ją spalisz panic ) . Chcąc wyeliminować żarzenie, trzeba by było obliczyć jaki wstawić opornik w szereg. Opornik taki będzie się oczywiście nagrzewał. Jak bardzo i czy nie przytopi nam jakiegoś plastiku :pomysli ? Gra niewarta zachodu :pivo
U mnie żarzenie powodowała żarówka we włączniku . Może gdyby znaleźć analogię w zasilaniu oświetlenia el. samochodu , udało by się wyeliminować przyczynę . . . ?
Czy jest możliwe , że ta bursztynowa dioda ( chyba ), która jest zamontowana w oprawce przedniego oświetlenia powoduje ten sam efekt , co u mnie żaròwka we włączniku ?? Zastanówmy się : lampa żarzyła choć fizycznie obwód był przecież przerwany . - ? Indukcja , czy jakie licho ? :pomysli
Ostatnio zmieniony 15 lut 2018, 21:50 przez zibi186, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
klubowicz
klubowicz
Posty: 6771
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 145000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 293 razy
Otrzymał podziękowań: 404 razy

Re: Oświetlenie wnętrza

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca »

Ciekawe co pokaże woltomierz
1. na żarzącej się diodzie
2. na żarzącej się diodzie, ale z masą zmierzoną na akumulatorze.
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1844
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: Oświetlenie wnętrza

Post autor: zibi186 »

A może jest na forum ktoś , kto nie posiada tych bursztynowych diód w oprawie lampy i wymienił w niej światło na ledowe ? Wiem , że nie wszystkie wersje wyposażenia je miały . Może wypowiedział by się , czy też ma problem z żarzeniem 🤗
pogromcaslaskiej
klubowicz
klubowicz
Posty: 527
Rejestracja: 20 sie 2013, 22:35
Przebieg: 72000
Silnik: 1.4 16v Turbo
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Tarnowskie góry
Podziękował: 37 razy
Otrzymał podziękowań: 44 razy

Re: Oświetlenie wnętrza

Post autor: pogromcaslaskiej »

wymieniłem dwa lata temu żarówkę Cambus rurkową do tylniej lampki i nie żarzyła,wytrzymała z miesiąc i się spaliła,potem kupiłem jeszcze jedną niby taką samą też Cambus od tego samego sprzedawcy i żarzyła więc uznałem że jest spieprzona i ją wyciepłem i powróciłem do zwykłej ,zależy jak się trafi🤔 chyba
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5140
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 275000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 395 razy
Otrzymał podziękowań: 649 razy

Re: Oświetlenie wnętrza

Post autor: smak56 »

W trakcie jazdy wiadomo napięcie - 14.4 V, ale u mnie (mjet) po przekręceniu stacyjki spada do 10.8 - 11.1 V i Led też się żarzy. Woltomierz podłączony pod bezpiecznik zapalniczki.
smak56
* * * *
Obrazek
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1844
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: Oświetlenie wnętrza

Post autor: zibi186 »

pogromcaslaskiej pisze: 15 lut 2018, 22:23 wymieniłem dwa lata temu żarówkę Cambus rurkową do tylniej lampki i nie żarzyła,wytrzymała z miesiąc i się spaliła,potem kupiłem jeszcze jedną niby taką samą też Cambus od tego samego sprzedawcy i żarzyła więc uznałem że jest spieprzona i ją wyciepłem i powróciłem do zwykłej ,zależy jak się trafi🤔 chyba
Kurcze , w/g mnie mówimy tu o sytuacji , gdzie żarówka LED świeci (żarzy) pomimo tego , że jest wyłączona mechanicznym wyłącznikiem , czyli obwód jest przerwany . Wydaje mi się , że to żarzenie to nie jest przypadek ani błąd w sztuce producentów LED . Równie dobrze moglibyśmy chyba stwierdzić , że mamy do czynienia z perpetum mobile :ryczy :ryczy :ryczy
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1844
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: Oświetlenie wnętrza

Post autor: zibi186 »

smak56 pisze: 15 lut 2018, 22:26 W trakcie jazdy wiadomo napięcie - 14.4 V, ale u mnie (mjet) po przekręceniu stacyjki spada do 10.8 - 11.1 V i Led też się żarzy. Woltomierz podłączony pod bezpiecznik zapalniczki.
Smak , Kuzyn miał zapewne na myśli pomiar na zaciskach diody podczas żarzenia (1) , oraz taki sam pomiar tylko plus na diodzie , a minus na ujemnej klemie aku (2) . :)
ODPOWIEDZ