Silnik bardzo długo się nagrzewa

binari
Nowy
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: 19 paź 2015, 10:21
Przebieg: 69000
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2010
Podziękował: 1 raz

Silnik bardzo długo się nagrzewa

Post autor: binari »

Witam.
Od paru tyg mam problem z ogrzewaniem. Można powiedzieć, że to od czasu, gdy zakopałem się w śniegu przy córy żłobku. Wyjeżdżałem z 30 min ze śniegu, musiałem go raczej mocno nagrzać, starałem się odkopywaniem torów i bujaniem go wydostać, jednak dość mocno Fiacika "pogoniłem" z temperaturą, bo niestety z tyłu miałem las, a z przodu pod górkę... Do tej pory wskazówka temp dochodziła do środka po ok 4-5 km przy włączonym nawiewie na 2.
W tej chwili (w sumie dokładnie od momentu zakopania się, a właściwie odkopania) ogrzewanie działa gorzej. Dzisiaj zrobiłem ok 9 km i powoli minęła drugą kreskę i zmierzała w stronę środka. Po włączeniu nawiewu na 3 zaczęła opadać. Dodam, że teraz jest ok zera, przed tym zakopaniem się nawet przy -10 nie było problemu z nagrzewaniem. Płynu chłodzącego jest w połowie zbiorniczka, termostat OK, nie przepuszcza na chłodnicę (sprawdzone również dzisiaj po przejechaniu tych 9 km). Olej był wymieniany już po tym problemie z temperaturą z 2 tyg temu. Co mogło się stać? Jakiś nieogarnięty pan z ASO powiedział mi, że to może być niewydajna pompa wody lub zapchana nagrzewniczka, ale coś mi się wydaje, że niewydajna pompa powodowałaby przegrzanie, a zapchana nagrzewniczka powodowałaby raczej słabe ogrzewanie wnętrza.
Na zdjęciach dodatkowo coś, a raczej coś czego nie ma. Coś tam było, teraz nie ma, na pewno była to jakaś osłona lub kawałek plastiku z metalem. Odpadła podczas tego zakopania się. Prosiłbym również o zidentyfikowanie elementu i powiedzenie mi, czy ten element mógł zaburzyć przepływ powietrza na tyle, by ciągle na tyle zimne leciało z zewnątrz na dolot powietrza, zamiast trochę rozgrzane z wnętrza komory? Czy koło powinno być aż tak odsłonięte?


Pozdrawiam
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6940
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 402 razy
Otrzymał podziękowań: 944 razy
Kontakt:

Re: Silnik bardzo długo się nagrzewa

Post autor: mwas »

Mówisz, że termostat OK ale czy na pewno ? Bo to wygląda tak, jakby termostat zaciął się na stałe w pozycji dużego obiegu :pomysli Teoria z niewydolną pompą wody też w sumie brzmi niegłupio, tylko że nie wien jak ją sprawdzić a żeby się do niej dostać to trzeba pasek rozrządu zrzucić :oj

Wysłane z Galaxiaka
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
slawek007
klubowicz
klubowicz
Posty: 163
Rejestracja: 17 maja 2011, 11:12
Przebieg: 172000
Silnik: 1.4 8v+LPG
Rocznik: 2010
Lokalizacja: staszow
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 25 razy
Kontakt:

Re: Silnik bardzo długo się nagrzewa

Post autor: slawek007 »

Ale jakby pompa była "nie wydolna" to silnik łapałby bardzo szybko temperaturę - a nagrzewnica byłaby zimna ale w moim odczuciu to w przypadku pompy to tam jest wałek i osadzony na nim wirnik (miałem to w ręku i tam nie ma się co zepsuć) - jedyna sytuacja to musiałaby woda w bloku lekko przymarznąć i wówczas podczas palenia auta można oberwać łopatki.
Zapal auto na postoju i zobacz czy wraz z rozgrzewaniem się silnika rozgrzewa się chłodnica (albo nawet przewody wodne od chłodnicy) jeśli tak to termostat zacięty.
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1846
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: Silnik bardzo długo się nagrzewa

Post autor: zibi186 »

[quote="binari"]Witam.
Od paru tyg mam problem z ogrzewaniem. Można powiedzieć, że to od czasu, gdy zakopałem się w śniegu przy córy żłobku. Wyjeżdżałem z 30 min ze śniegu, musiałem go raczej mocno nagrzać, starałem się odkopywaniem torów i bujaniem go wydostać, jednak dość mocno Fiacika "pogoniłem" z temperaturą, bo niestety z tyłu miałem las, a z przodu pod górkę... Do tej pory wskazówka temp dochodziła do środka po ok 4-5 km przy włączonym nawiewie na 2.

Z moich obserwacji wynika , że zmniejszony przepływ plynu chlodzącego przez nagrzewnicę można dość prosto zdiagnozować. Otóż trzeba odpalić auto , ale z zamkniętym ogrzewaniem . Po jakimś czasie , gdy już wskazówka temperatury się wychyli otwieramy wlot cieplego powietrza tak powiedzmy przynajmniej na 3 . Jeśli dmuchnie cieplem , a po chwili wlatujące powietrze znacznie się schlodzi , to można przyjąć, że wydajność nagrzewnicy wyraźnie się zmniejszyła. Powodów może być kilka : nagrzewnica może być przypchana bądź zakamieniona , ale też jeśli z jakiegoś powodu zmniejszy się wydajność pompy wody to efekt będzie podobny . Aby sprawdzić nagrzewnicę trzeba by odłączyć węże wody które do niej wchodzą i najprościej spróbować przedmuchać ją . Jeśli będzie zapchana to spokojnie wyczujemy duży opór przy dmuchaniu . Jeśli przelot jest dobry , to przyczyny trzeba szukać gdzie indziej . Raczej nie widzę związku braku ogrzewania po tym zakopaniu się w śniegu , ale mogę się mylić . Myślę , że był to raczej przypadek . Pozdrawiam :)
binari
Nowy
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: 19 paź 2015, 10:21
Przebieg: 69000
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2010
Podziękował: 1 raz

Re: Silnik bardzo długo się nagrzewa

Post autor: binari »

Ok, to moje obserwacje z dzisiaj z drogi do pracy. Temperatura na zewnątrz: -5 st.
Wskazówka ledwo uniosła się po ok 3 km, włączony nawiew na 2, leci cieplusie powietrze. Nie robi się chłodniejsze po pewnym czasie. Dalsza jazda powoduje uniesienie się wskazówki powyżej jednej kreski, włączam nawiew na 3, leci dalej cieplusie powietrze, nie robi się zimne, a wskazówka opada poniżej 1 kreski i pozostaje w połowie między 0 a pierwszą kreską. Z nagrzewnicy cały czas leci ciepłe powietrze (temp ustawiona na max).
Po dojeździe do pracy ok 7-8 km) wskazówka w pobliżu 1 kreski, z nawiewu leci ciepłe powietrze.
Rury od chłodnicy: górna ciepła (ale nie gorąca), dolna totalnie zimna, czyli termostat trzyma. Wczoraj po przyjeździe postawiłem auto w garażu i w końcu wskazówka doszła do środka, puściło na duży obieg, a później po jakimś czasie włączył się wentylator.
Wygląda na to, że wszystko działa jak należy (Może prócz wskazań temp płynu chłodzącego). Nie wiem, jaką tolerancję ma czujnik temp. płynu chłodzącego (jaka oporność przy danej temperaturze), więc obstawiałbym jeszcze tą część. Już sam nie wiem, na co jeszcze zerknąć...
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2150
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 307 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: Silnik bardzo długo się nagrzewa

Post autor: leszek1234 »

binari pisze: w końcu wskazówka doszła do środka, puściło na duży obieg, a później po jakimś czasie włączył się wentylator.
.
Ja jeżdżę z wentylatorem na 1 więc trudno mi się odnieść do podawanych przez Ciebie wskazań ale swego czasu też zwróciłem uwagę na wskazania temperatury i miałem poczucie , że coś za mało silnik się nagrzewa zimą. Sprawdziłem wszystko, nie znalazłem usterki, więc prawdopodobnie zawsze tak było, tylko nie przykuwało mojej uwagi. Może w Twoim przypadku jest podobnie, zasugerowałeś się tym incydentem z wyciąganiem samochodu ze śniegu? Najważniejsze , że czujnik wentylatora działa i nie ma zagrożenia przegrzania silnika (np. w korku).
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1846
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: Silnik bardzo długo się nagrzewa

Post autor: zibi186 »

Napisałeś że górna rura ciepla -czyli termostat trzyma :pomysli Moim zdaniem gdyby trzymał to górna rura też bylaby zimna . Dopiero po przekroczeniu bodajże 88°C -w Twoim przypadku - powinno nastąpić otwarcie termostatu . Jeśli była ciepla , to znaczy że są "przecieki " czyli termostat nie jest całkowicie zamknięty, prawda ? :)
Pozdrawiam :)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2150
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 307 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: Silnik bardzo długo się nagrzewa

Post autor: leszek1234 »

No to można zimny samochód odpalić, podpiąć do komputera i obserwując na ekranie temperaturę silnika sprawdzić przy jakiej pojawia się ciepła woda na wężu do chłodnicy. Lub wykręcić termostat i zrobić próbę w garnku z wodą. Lub po prostu od razu wymienić;) To chyba nie jest drogie.
Awatar użytkownika
adamson
klubowicz
klubowicz
Posty: 2375
Rejestracja: 11 gru 2009, 19:46
Przebieg: 41000
Silnik: 1.4 16V Turbo
Rocznik: 2018
Lokalizacja: SW / Świętochłowice / O. S.
Podziękował: 338 razy
Otrzymał podziękowań: 195 razy

Re: Silnik bardzo długo się nagrzewa

Post autor: adamson »

Od 90 zł do 200 zł
FIAT TIPO HB Lounge 1.4 T-jet 120 KM
binari
Nowy
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: 19 paź 2015, 10:21
Przebieg: 69000
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2010
Podziękował: 1 raz

Re: Silnik bardzo długo się nagrzewa

Post autor: binari »

No właśnie to była pierwsza myśl, termostat. Został wymieniony w weekend, w warsztacie, wraz ze sprawdzeniem otwierania się i włączania wentylatora. Niestety po jego wymianie nic się nie zmieniło. Dalej ładnie nagrzewa się wnętrze w czasie jazdy, a wskaźnik temperatury potrafi w tym momencie pokazywać, że jest prawie zupełnie zimny.
mario1990
klubowicz
klubowicz
Posty: 176
Rejestracja: 18 wrz 2016, 10:03
Silnik: 2.0 hdi
Rocznik: 2015
Podziękował: 25 razy
Otrzymał podziękowań: 9 razy

Re: Silnik bardzo długo się nagrzewa

Post autor: mario1990 »

a moze po prostu padl czujnik temp, nie wiem jak.jest w tym silniku to rozwiazane, ale zdarza sie ze sa dwa, jeden podaje temp na wskazniki (ten bylby trup) a drugi podaje temp do sterownika. Moze da sie pomierzyc rezystancje i z charakterysyki odczytac czy jest w miare ok
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1846
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: Silnik bardzo długo się nagrzewa

Post autor: zibi186 »

binari pisze:No właśnie to była pierwsza myśl, termostat. Został wymieniony w weekend, w warsztacie, wraz ze sprawdzeniem otwierania się i włączania wentylatora. Niestety po jego wymianie nic się nie zmieniło. Dalej ładnie nagrzewa się wnętrze w czasie jazdy, a wskaźnik temperatury potrafi w tym momencie pokazywać, że jest prawie zupełnie zimny.
Nie wiem jak jest u Ciebie . W t-jet czujnik temperatury wbudowany jest w obudowę termostatu . Jest to dwu-pinowy czujnik . Tak się sklada , że dwa lata temu termostat zaczął wykazywać objawy niedomykania ( coś jak u Ciebie , tylko nie w takim stopniu ) . Bezzwłocznie go wymienilem i problem zniknął . Teraz przy okazji zrobilem na nim eksperyment , aby mieć jako takie pojęcie o oporach wykazywanych przez czujnik . U mnie wygląda to tak , że zakres pracy czujnika mieści się w przyblizeniu w przedziale 2000 ÷ 200 Ohm. Gdzie 2000 jest na zimnym , a 200 gdy woda wrze i opór przestaje maleć . Ok. 380 ohm jest u mnie w momencie początku otwierania się termostatu , do pelnego otwarcia przy ok. 280 ohm . Zaznaczam , że nie są to nowe elementy i powyższe dane są jedynie poglądowe . Gdyby ktoś jeszcze zrobił podobny test , mielibysmy napewno lepsze wyobrazenie o tych wartosciach . Pozdrawiam :)
binari
Nowy
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: 19 paź 2015, 10:21
Przebieg: 69000
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2010
Podziękował: 1 raz

Re: Silnik bardzo długo się nagrzewa

Post autor: binari »

Hm, wygląda na to, że termostat jednak jest do d... Jeszcze mi się nie zdarzyło w samochodzie, by wymieniony termostat na nowy był walnięty. Tak jak napisał zibi186 (i wg schematu) termostat do bani. Moim błędem było sprawdzanie rur po jeździe teraz w ujemnej temp., gdzie chłodnica była zimna po jeździe. Po prostu wysiadałem i sprawdzałem od razu rury i chłodnicę. Po uruchomieniu silnika rano i przejechaniu 500m pod żłobek córki, chwilę postaniu i sprawdzeniu rur co się okazało... Chłodnica ciepła, nawet dolna rura już się ciepła robiła. A temperatura jeszcze na 1 kreskę nie weszła. Eh, wracam do warsztatu na reklamację. Jak oni to sprawdzili, to nie wiem, pewnie poczekali tylko, czy wentylator się załączy, a nie sprawdzali, czy termostat puszcza...
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1846
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: Silnik bardzo długo się nagrzewa

Post autor: zibi186 »

binari pisze:Hm, wygląda na to, że termostat jednak jest do d... Jeszcze mi się nie zdarzyło w samochodzie, by wymieniony termostat na nowy był walnięty. Tak jak napisał zibi186 (i wg schematu) termostat do bani. Moim błędem było sprawdzanie rur po jeździe teraz w ujemnej temp., gdzie chłodnica była zimna po jeździe. Po prostu wysiadałem i sprawdzałem od razu rury i chłodnicę. Po uruchomieniu silnika rano i przejechaniu 500m pod żłobek córki, chwilę postaniu i sprawdzeniu rur co się okazało... Chłodnica ciepła, nawet dolna rura już się ciepła robiła. A temperatura jeszcze na 1 kreskę nie weszła. Eh, wracam do warsztatu na reklamację. Jak oni to sprawdzili, to nie wiem, pewnie poczekali tylko, czy wentylator się załączy, a nie sprawdzali, czy termostat puszcza...
Nie przejmuj się :) Tak z termostatami jak z czujnikami temperatury zdarza się , że nowy niekoniecznie znaczy sprawny :) Z wlasnego doswiadczenia wiem , że tych rzeczy nie warto kupować innych , niż oryginał a i sprawdzanie w wodzie potrafi być mylące . Przyklad masz powyżej - mój stary termostat . Wizualnie wydaje się , że wszystko jest ok. Otwiera się , zamyka . A jednak w aucie się nie domykał licho wie dlaczego . Tak , że bierz to na spokojnie :) lepiej wiedzieć co jest nie tak , niż szukać po omacku :)

Obejrzałem w necie i masz bardzo podobny termostat , też w obudowie z wbudowanym czujnikiem temp. Jeśli więc wszystko wymienili Ci na nowe ( bo nie wiem , czy da się dokupić zestaw naprawczy w postaci samego nowego termostatu . Do siebie nie znalazlem ) , to kurcze trochę dziwne te Twoje objawy . Chyba faktycznie trzeba by sprawdzić, czy termostat otwiera się przy 88 ° C . Jeśli tak, to może złączka czujnika temperatury zaśniedziała . Zwiększył się opór i to tłumaczylo by te wskazania temperatury na wskazówce . Prawdopodobnie u Ciebie będzie podobnie ciężko , jak u mnie aby bez wykręcania obudowy termostatu dostać się tam omomierzem i dokonać pomiaru . To byloby najmniej inwazyjne . Obejrzyj przewody od czujnika temp. czy czasem nie "nadgryzl ich tam ząb czasu" albo kuny :) Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
klubowicz
klubowicz
Posty: 6771
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 145000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 293 razy
Otrzymał podziękowań: 404 razy

Re: Silnik bardzo długo się nagrzewa

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca »

A dobrze masz odpowietrzony układ?
ODPOWIEDZ