[1.3] Utrata mocy w 1.3 multijet

Animal
klubowicz
klubowicz
Posty: 130
Rejestracja: 22 lis 2015, 20:23
Przebieg: 100000
Silnik: 1.4 16v Turbo
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Re: [1.3] Utrata mocy w 1.3 multijet

Post autor: Animal »

słabo coś ciągnie ten 1.3 multijet od 60-100 , ale rozumiem ze malutki silnik i tak musi byc.

Te doładowanie co ma 1.3 multijet wynosi rozumiem ze realnie 1.0 bara w szcytowym momecie?

Czy aby nie za mało?

1.4 tjet ma domyslnie 0.8 bara, a z tego co mi wiadomo to chya diesel powienien byc duzo wiecej.(kolega ma stilo 1.9 jtd 115km) i ma 2 bary.

Proponuje się przejechac z włączonymn oczekiwanym i zmierzonym cisnieniem doladowania i zobaczyc jakie parametry ma powyzej 3tys obrotow i moze sie cos wyjasni. W tjecie powyzej 5tys obrotów traci cisnienie, wiec multijet pewnie tez, tylko kwestia kiedy. Co nie zmienia faktu ze oczekiwane i zmierzone powinno sie pokrywac w calym zakresie mniej wiecej z minimalnymi odchylami.

JEsli kabelki do turbiny nie byly rozlaczane to zakladam ze wczesniej bylo wszystko dobrze. Mozna rozłączyć aku ma 30 min, bo czasem to pomaga.
Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
klubowicz
klubowicz
Posty: 6771
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 145000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 293 razy
Otrzymał podziękowań: 404 razy

Re: [1.3] Utrata mocy w 1.3 multijet

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca »

Smak, to nie overbust (overboost) tylko zawór wastegate. Steruje nim grucha przy turbinie. Overboost to zjawisko, krótkotrwałe, celowo wywołane aby zwiększyć moc silnika.
Damiano87
Nowy
Nowy
Posty: 19
Rejestracja: 12 sty 2017, 9:11
Przebieg: 203000
Silnik: 1.3 M-Jet
Rocznik: 2011
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 76 razy

Re: [1.3] Utrata mocy w 1.3 multijet

Post autor: Damiano87 »

1,9TDI moze ma 2 bary ale chyba mierzac razem z atmosferycznym co daje 1 bar doladowania. Ja mam doładowania przez turbo 1,2 bara a overboost chwilowe 1,4 bara.
Kuzyn_z_Sosnowca - zjawisko, tego słowa mi brakowało ☺
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5139
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 275000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 394 razy
Otrzymał podziękowań: 646 razy

Re: [1.3] Utrata mocy w 1.3 multijet

Post autor: smak56 »

Dziękuję za wytłumaczenie różnicy używanych określeń; przetwornik ciśnienia turbosprężarki a overboost. Jednak kiedy miałem z tym problem, spotykałem się naprzemiennie z określeniem "przetwornik-zawór-overboost". (cyt. "Elektrozawór VGT (overboost) - operation manual", "kolego to o niczym nie świadczy - jeśli cięgno nie będzie poruszczało się wystarczająco dynamicznie (a za to odpowiedzialne są wężyki i zaworek overboost) to będziesz miał błąd przeładowania"itd.)
edit.
Wracając ze wsi zrobiłem taką samą próbę moim autem. Na czwartym biegu przy 4000 obr. miałem 120 km/h i luz pod pedałem gazu. Spalanie początkowo oscylowało w granicach 11-12 l/100 km, by przy podanej prędkości spaść do około 8,5-9 litrów. Dalej nie próbowałem, gdyż mój samochód takich obrotów chyba nie widział i dla mnie to było zarzynanie silnika (zęby zaczynały mnie boleć, włosy stawać dęba, ogólnie wielka krzywda dla mnie i auta). Normalna moja jazda zamyka się między 2 a 3,5 tys. obrotów, prędkości rzędu 95-130 km/h. Doblo jest chyba inaczej zestrojony stąd te różnice. Jednak każdy ma inny styl jazdy.
smak56
* * * *
Obrazek
Damiano87
Nowy
Nowy
Posty: 19
Rejestracja: 12 sty 2017, 9:11
Przebieg: 203000
Silnik: 1.3 M-Jet
Rocznik: 2011
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 76 razy

Re: [1.3] Utrata mocy w 1.3 multijet

Post autor: Damiano87 »

Moje Doblo to osobówka (mam nawet elektryczne szyby w tylnych przesuwnych drzwiach - taki szał pał) ale na 99% skrzynia siedzi z wersji cargo i różnice muszą być w zestopniowaniu.

Ja osobiście tez jeżdżę w przedziale 2-3,5 tys ale czasami podczas wyprzedzania jest nagle zonk bo pary od tak brakło. poza tym spać nie mogę wiedząc że coś jest nie tak...
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5139
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 275000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 394 razy
Otrzymał podziękowań: 646 razy

Re: [1.3] Utrata mocy w 1.3 multijet

Post autor: smak56 »

Damiano87 pisze: poza tym spać nie mogę wiedząc że coś jest nie tak...
Pogadałem z kolegami na temat, który poruszasz. Jeden z nich miał taki przypadek w Passacie. Powyżej 3,5 tys. tryb awaryjny. Po konsultacji z mechanikiem - zgaś - odpal i jedź. Tryb znikał i jeździł, aż się zapomniał i powyżej 3,5 tys. obr. znów to samo. Po około 3 tygodniach miał dosyć pilnowania obrotów i auto na warsztat. Wymienili wspomniany już przetwornik ciśnienia turbosprężarki i problem się skończył (u mnie nr katalogowy 51884840 koszt około 120 zł).
smak56
* * * *
Obrazek
Damiano87
Nowy
Nowy
Posty: 19
Rejestracja: 12 sty 2017, 9:11
Przebieg: 203000
Silnik: 1.3 M-Jet
Rocznik: 2011
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 76 razy

Re: [1.3] Utrata mocy w 1.3 multijet

Post autor: Damiano87 »

Ale u mnie nie przechodzi w tryb awaryjny. Co nie zmienia faktu ze ww. przetwornik może zawodzić...
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5139
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 275000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 394 razy
Otrzymał podziękowań: 646 razy

Re: [1.3] Utrata mocy w 1.3 multijet

Post autor: smak56 »

Damiano87 pisze:Ale u mnie nie przechodzi w tryb awaryjny. Co nie zmienia faktu ze ww. przetwornik może zawodzić...
Na samym początku tematu (który zresztą założyłem), opisywałem perturbacje z mocą. Czyściłem co się dało, wykręcałem co się dało (ale bez przesady) i właśnie wymiana tego przetwornika (problemy z jego numerem) spowodowała, że teraz jest dobrze. Chociaż za dobre pieniądze (100 zł) kupiłem nowy i leży na półce.
smak56
* * * *
Obrazek
Damiano87
Nowy
Nowy
Posty: 19
Rejestracja: 12 sty 2017, 9:11
Przebieg: 203000
Silnik: 1.3 M-Jet
Rocznik: 2011
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 76 razy

Re: [1.3] Utrata mocy w 1.3 multijet

Post autor: Damiano87 »

Na chwilę obecną dzięki koledzy za wszystkie wskazówki i sugestie. Nie chcę generować kosztów więc z ewentualną wymianą przetwornika poczekam do wymiany rozrządu. Tą wymianę i tak muszę zrobić więc ma pierwszeństwo :)
Oczywiście poinformuję jak wygląda sprawa po wymianie
Animal
klubowicz
klubowicz
Posty: 130
Rejestracja: 22 lis 2015, 20:23
Przebieg: 100000
Silnik: 1.4 16v Turbo
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Re: [1.3] Utrata mocy w 1.3 multijet

Post autor: Animal »

Damiano87 pisze:1,9TDI moze ma 2 bary ale chyba mierzac razem z atmosferycznym co daje 1 bar doladowania. Ja mam doładowania przez turbo 1,2 bara a overboost chwilowe 1,4 bara.
Kuzyn_z_Sosnowca - zjawisko, tego słowa mi brakowało ☺

Ty masz 1,2 - 1,4 bara rozumiem ze po odjeciu juz cisnienia atmosferycznego, co by sie moglo zgadzac dla diesla. JEsli przed odjeciem, to realnie bys mial 0,2-0,4 bara wiec zdecydowanie za malo jak na diesla.

1,9 jtd mierząc z atmosferycznym ma 3bary, a bez 2bary.

w tjecie z atmosferycznym standardowo jest 1,8 bara z atmosferycznym, czyli bez 0,8 bara.

Nie wiem czemu piszesz ze 1,9 jtd (nie tdi) nie moze miec 2 barów skoro sam masz szczytowo 1,4 bara, a w 1,9 jest zapewne wieksze turbo, wiec jak najbardziej moze byc 2 bary ;)
Damiano87
Nowy
Nowy
Posty: 19
Rejestracja: 12 sty 2017, 9:11
Przebieg: 203000
Silnik: 1.3 M-Jet
Rocznik: 2011
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 76 razy

Re: [1.3] Utrata mocy w 1.3 multijet

Post autor: Damiano87 »

Ja piszę o faktycznym doładowaniu bez atmosferycznego. Licząc z atmosferycznym to każdy wolnossący jest turbo ;)

Ja nie piszę, że nie może mieć 2 barów. Po prostu sądzę, że jakby turbinę z 1,3 wsadzić do 1,9 to w życiu nie dałaby swojego nominalnego doładowania bo najzwyczajniej w świecie pojemność jest większa więc ciśnienie by spadło (chodzi o wydajność). Więc przy większej pojemności jest większe turbo ale nie koniecznie oznacza to większe ciśnienie doładowania. Jeździłem kiedyś dieslem 2,0 i doładowanie było 1,1 bara.

Z szybkich info na necie znalazłem, że 1,9JTD powinien mieć 1,3-1,5 bara (2,3-2,5 bara) więc mimo większej turbiny różnica przy 1,3 M-jet 1,2-1,4 bara (2,2-2,4 bara) jest znikoma :)
Animal
klubowicz
klubowicz
Posty: 130
Rejestracja: 22 lis 2015, 20:23
Przebieg: 100000
Silnik: 1.4 16v Turbo
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Re: [1.3] Utrata mocy w 1.3 multijet

Post autor: Animal »

Damiano87 pisze:Ja piszę o faktycznym doładowaniu bez atmosferycznego. Licząc z atmosferycznym to każdy wolnossący jest turbo ;)

Ja nie piszę, że nie może mieć 2 barów. Po prostu sądzę, że jakby turbinę z 1,3 wsadzić do 1,9 to w życiu nie dałaby swojego nominalnego doładowania bo najzwyczajniej w świecie pojemność jest większa więc ciśnienie by spadło (chodzi o wydajność). Więc przy większej pojemności jest większe turbo ale nie koniecznie oznacza to większe ciśnienie doładowania. Jeździłem kiedyś dieslem 2,0 i doładowanie było 1,1 bara.

Z szybkich info na necie znalazłem, że 1,9JTD powinien mieć 1,3-1,5 bara (2,3-2,5 bara) więc mimo większej turbiny różnica przy 1,3 M-jet 1,2-1,4 bara (2,2-2,4 bara) jest znikoma :)

ok zle podalem. Gadalem wlasnie z kumplem i pomylilo mi sie. On ma wlasnie 1,5 bara (2,5 atm). Wiec jak najbardziej ok z m-jet
Damiano87
Nowy
Nowy
Posty: 19
Rejestracja: 12 sty 2017, 9:11
Przebieg: 203000
Silnik: 1.3 M-Jet
Rocznik: 2011
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 76 razy

Re: [1.3] Utrata mocy w 1.3 multijet

Post autor: Damiano87 »

Udało mi sie załatwić na podmianę elektrozawór VTG czy tam overboost. Mimo, że nic sie nie zmieniło to chyba dobra wiadomość. Nie bedzie dodatkowych kosztów poza rozrządem ;)

-- 20 mar 2017, o 13:54 --

Być może mam kolejnego potencjalnego sprawcę zaniku mocy. Czujnik ciśnienia doładowania w kolektorze (MAP sensor). Już kiedyś go wykręciłem ale był czysty i wyglądał jak nowy więc stwierdziłem, że jest sprawny. Ale teraz coś mnie tknęło więc sprawidziłem nr MAP sensora i się okazuje, że to nie ten model. Całkowicie inne numery i w dodatku mam już potwierdzenie, że nie jest to zamiennik właściwego. Po ostrym czyszczeniu zmywaczem do hamulców silnik chodzi trochę żywiej.
Mechanik potwierdził, że czujnik z innymi numerami może mieć inne parametry i może powodować spadek mocy.
Zamówiłem na próbę używkę prawidłową. Zobaczę czy coś się zmieni ;) A pod koniec tygodnia tak czy inaczej wymieniam rozrząd (części, olej i filtry mam już na samochodzie :))
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5139
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 275000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 394 razy
Otrzymał podziękowań: 646 razy

Re: [1.3] Utrata mocy w 1.3 multijet

Post autor: smak56 »

Damiano87 pisze: Ale teraz coś mnie tknęło więc sprawidziłem nr MAP sensora i się okazuje, że to nie ten model. Całkowicie inne numery i w dodatku mam już potwierdzenie, że nie jest to zamiennik właściwego.
Jaki masz numer tego czujnika? W moim jest Bosch 0 281 002 845 (Fiat 55 206 797)
P.S.
Podaj kod Twojego silnika.
smak56
* * * *
Obrazek
Damiano87
Nowy
Nowy
Posty: 19
Rejestracja: 12 sty 2017, 9:11
Przebieg: 203000
Silnik: 1.3 M-Jet
Rocznik: 2011
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 76 razy

Re: [1.3] Utrata mocy w 1.3 multijet

Post autor: Damiano87 »

Tak miałem ten co podajesz a powinienem mieć 0 281 006 028 który nie jest zamiennikiem. Kod silnika z tego co wiem dotyczy osprzętu mechanicznego a nie elektrycznego więc po kodzie silnika raczej nic nie dobierzesz. Zwłaszcza, że pod tym samym kodem może występować jeden i drugi ale oba się nie krosują.
ODPOWIEDZ