Strona 14 z 16

Re: Spalanie 1,3 Multijet

: 30 maja 2018, 22:20
autor: Fiacik
daro189 ma całkowitą rację ,tym silnikiem trzeba umieć jeździć to wtedy jest i dynamicznie i fajnie ( o czym już kiedyś pisałem ) .
Tego diesla odcina dopiero w okolicy 5000 obr/min , a nie jak większość w okolicy 4500 obr/min
Dobrze jest też poczytać w instrukcji obsługi ( od kiedy max moment i kiedy max moc ) - chodzi oczywiście o obroty
i wyciągnąć prawidłowe wnioski . Dla mnie to był pierwszy diesel - TURBODIESEL !!! i dopiero po ok.miesiącu nauki pojąłem w czym rzecz . I dzisiaj już wiem na pewno , że 80 km/godz trzeba jechać zasadniczo na 4 biegu by nie zamulać silnika , 5-tkę tak racjonalnie to używam dopiero przy min 90 km/godz.) Jazda z niskimi obrotami może być przyczyną dymienia bo zamula silnik i katalizator .Ta uwaga dotyczy też użytkowników silników benzynowych i tzw.ekodriwingu będącego u niektórych kierowców w modzie , ale totalnie zamulającego i wręcz niszczącego silnik w dłuższym przedziale czasowym .
Ten silnik pali mało , ale swoje potrzebuje aby jechać dynamicznie i zasadniczą jego zaletą jest nie tyle spalanie na poziomie
5 litrów na setkę ale to że przekroczyć średnio 6 litrów na setkę to trzeba być ,, Miszczem " i to trzeba przyjąć jako zasadę
aby być w pełni zadowolonym.
Wiem , że zaraz znajdą się ,, Miszcze " co mają średnie spalanie na poziomie znacznie poniżej 5 l/100 - tkę , ale wtedy należy
im tylko życzyć długiej i bezawaryjnej eksploatacji . U mnie średnio to latem ok. 5,3 litra , a zima ok. 5,8 litra i przyznam , że
czasami np. na autostradzie jak mnie poniesie to komputer pokazuje 7,2 litra , ale mimo to średnia na odcinku ok.800km
to własnie te 5,3 litra i to z ładunkiem nierzadko 4 osób i pełnego bagażnika , a zazwyczaj to ja wyprzedzam. I to jest
sedno sprawy .

Re: Spalanie 1,3 Multijet

: 30 maja 2018, 22:52
autor: Szczypior
Spróbuję jeździć tak jak radzicie z wyższymi obrotami tzn na 4 biegu 80km/h . Biegi zmieniam przy 3 tys.

Dziwi mnie tylko zachowanie komputera, pokazuje różne spalanie chwilowe mimo tego samego odcinka itd.

Re: Spalanie 1,3 Multijet

: 31 maja 2018, 0:31
autor: Fiacik
No i znowu nie tak , to nie chodzi o ,, przeciąganie " obrotów przy zmianie biegów - wydaje mi się , że jak będziesz to robił
pomiędzy 2300 - 2800 to będzie zupełnie wystarczające . To trzeba też dopasować do drogi i sytuacji na niej panującej , ale
przede wszystkim trzeba sobie zdać sprawę , że jesteś nauczony na silniku benzynowym i to pewnie bez turbo .
Multijet ma specyficzne zachowanie powyżej 1700 obr/min a wyraźniej to wyczuwalne przy ok.2000 ( a tak przynajmniej jest u mnie ) zaczyna działać wydajnie i gwałtownie turbo i 200 Nm momentu jest właściwie w całości dostępne już po przekroczeniu tej prędkości obrotowej , a więc nie trzeba go aż tak kręcić jak zwykłego benzyniaka . Tu trzeba przypomnieć , że jeździmy na MOMENCIE , a nie na mocy . U Ciebie jest nieco starsza wersja multijeta i trochę ma przejechane ( do końca nie wiadomo w jakim stylu ) więc coś pewnie zaczyna się już dziać od ok.1850 obr/min , a gwałtowniej od ok. 2200 obr/min. Musisz się przestawić ze stylem jazdy i trochę to potrwa , z czasem dojdziesz do wprawy co nawet pozwoli Ci wyczuć kiedy przy większych obrotach ( u mnie gdzieś ok. 3700 obr/min) łopatki turbiny zmieniają kąt ustawienia i silnik jakby złapał dodatkowy oddech .Zupełnie więc inaczej jak w zwykłym benzyniaku , a już całkiem inaczej w jeździe po terenie górzystym .
Tak na koniec ciekawostka - zdecydowana większość zawodowych kierowców jeździ prywatnie samochodami osobowymi z silnikiem diesla , jak myślisz dlaczego ?

Re: Spalanie 1,3 Multijet

: 31 maja 2018, 8:23
autor: Szczypior
Fiacik naprawdę dzięki za rady ale trochę też autem jeździłem i nie jedno miałem, także diesla, co prawda nie mjet ale bez przesady, że zmiana biegu przy 3 tys to przeciąganie a już przy 2.8 tys jest ok. To , że opracowałes jakąś technikę jazdy która jest skuteczna dla Ciebie to bardzo dobrze, ale piszesz jakby ten silnik to było jakieś zjawisko i trzeba jezdzic i zmieniać biegi w jakimś małym, określonym zakresie. 3 tys za dużo, 2.8 jest ok :) przeczytałem cały temat i jak widać są różne szkoły jazdy tym wynalazkiem :) nie koniecznie tak jak Ty, zmieniają przy wyższych lub niższych i też uważają że tak jest najlepiej :) jedynie co postaram się jeździć z trochę wyższymi obrotami przy stałej jeździe ale biegi najlepiej dla mnie zmienia się przy ok przy 3 tys, szybko i dynamicznie a potem spokojna jazda.
Na dobrą sprawę pytałem czy też macie takie różne spalanie na takim samym odcinku drogi przy podobnych warunkach. I ile wam pali przy jakich prędkościach i biegach.

Re: Spalanie 1,3 Multijet

: 31 maja 2018, 13:19
autor: martens24
Fiacik pisze:No i znowu nie tak , to nie chodzi o ,, przeciąganie " obrotów przy zmianie biegów - wydaje mi się , że jak będziesz to robił
pomiędzy 2300 - 2800 to będzie zupełnie wystarczające . To trzeba też dopasować do drogi i sytuacji na niej panującej , ale
przede wszystkim trzeba sobie zdać sprawę , że jesteś nauczony na silniku benzynowym i to pewnie bez turbo .
Multijet ma specyficzne zachowanie powyżej 1700 obr/min a wyraźniej to wyczuwalne przy ok.2000 ( a tak przynajmniej jest u mnie ) zaczyna działać wydajnie i gwałtownie turbo i 200 Nm momentu jest właściwie w całości dostępne już po przekroczeniu tej prędkości obrotowej , a więc nie trzeba go aż tak kręcić jak zwykłego benzyniaka . Tu trzeba przypomnieć , że jeździmy na MOMENCIE , a nie na mocy . U Ciebie jest nieco starsza wersja multijeta i trochę ma przejechane ( do końca nie wiadomo w jakim stylu ) więc coś pewnie zaczyna się już dziać od ok.1850 obr/min , a gwałtowniej od ok. 2200 obr/min. Musisz się przestawić ze stylem jazdy i trochę to potrwa , z czasem dojdziesz do wprawy co nawet pozwoli Ci wyczuć kiedy przy większych obrotach ( u mnie gdzieś ok. 3700 obr/min) łopatki turbiny zmieniają kąt ustawienia i silnik jakby złapał dodatkowy oddech .Zupełnie więc inaczej jak w zwykłym benzyniaku , a już całkiem inaczej w jeździe po terenie górzystym .
Tak na koniec ciekawostka - zdecydowana większość zawodowych kierowców jeździ prywatnie samochodami osobowymi z silnikiem diesla , jak myślisz dlaczego ?
Fiacik mówisz, że większość kierowców zawodowych jeździ prywatnie dieslami. Na jakim źródle opierasz swoją wypowiedź?

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka


Re: Spalanie 1,3 Multijet

: 31 maja 2018, 13:40
autor: Szczypior
Pewnie dlatego że kiedyś ropę spuszczali :)

Re: Spalanie 1,3 Multijet

: 31 maja 2018, 14:06
autor: martens24
Szczypior pisze:Pewnie dlatego że kiedyś ropę spuszczali :)
Buahahha dobre Obrazek


Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka


Re: Spalanie 1,3 Multijet

: 31 maja 2018, 20:24
autor: Fiacik
Szczypior - możesz mi wskazać , gdzie ja napisałem , że 2800 to jest dobrze , a 3000 obrotów to jest źle ? O ile dobrze
umiem czytać to napisałem o przedziale obrotów 2300 -2800 i tylko tyle jako zupełnie wystarczającym . Jak Ci się dobrze
zmienia biegi przy 3000 obr to tak zmieniaj , a nawet wyżej jeżeli tak uważasz .
Ja napisałem tylko ,, receptę " jak prawidłowo używać tego silnika by jeździł w miarę oszczędnie i dynamicznie , a Ty czy ewentualnie inni użytkownicy zrobią jak uznają za stosowne .

Re: Spalanie 1,3 Multijet

: 31 maja 2018, 20:48
autor: Fiacik
martens 24 przez 25 ostatnich lat moja praca była powiązana z praca kierowców zawodowych i stad wynika moja wiedza
i znajomość tematu - czym zasadniczo jeżdżą . A czy związane jest to z paliwem co Ciebie i Szczypiora tak bawi to nie
powiem bo nie wiem .Wiem tylko jedno , kiedyś w dawnym PRL - u w tym temacie krążyły rożne bajki , natomiast
aktualnie w dużej i dobrze zorganizowanej firmie transportowej , w erze tachografów GPS-ów i własnych stacji dystrybucji
paliwa nie wydaje mi się to możliwe . Ale nawet jakby przyjąć zasadę , że Polak potrafi to widzę taki proceder w kategorii
natychmiastowego odlotu z pracy i rozmowy z prokuratorem .

Re: Spalanie 1,3 Multijet

: 31 maja 2018, 23:54
autor: marcin24
Fiacik pisze: 31 maja 2018, 0:31 , z czasem dojdziesz do wprawy co nawet pozwoli Ci wyczuć kiedy przy większych obrotach ( u mnie gdzieś ok. 3700 obr/min) łopatki turbiny zmieniają kąt ustawienia i silnik jakby złapał dodatkowy oddech.
I tu się chyba pomyliłeś, bo zmienna geometria łopatek ma znaczne przy niskich obrotach, czyli powoduje szybsze się wkręcanie turbiny z niższych obrotów niż w zwykłym turbo.
W euro 4 cały moment dostępny jest od 1750obr/min więc chyba to już mówi wszystko co do stylu jazdy tym autem, biorąc pod uwagę do tego jeszcze stan zużycia silnika.

Re: Spalanie 1,3 Multijet

: 01 cze 2018, 10:41
autor: Fiacik
Ja się nie pomyliłem , a z Tobą zgadzam się w całości . Mechanizm działania łopatek jest trudny do opisania w sposób prosty i w pełni obrazowy . A już tak dla informacji to ja mam euro 5 i dawkę wtrysku dzieloną na 5 części co poprawia dynamikę ,
a z powodu DPF - a też nieco rzadszy olej silnikowy bo 5W30 , dodatkowo od nowości jeżdżę wyłącznie na najlepszym paliwie
t.j.BP Ultimate , lub Lotos Dynamic czy też Shell V-power , a to z pewnością też tę dynamikę poprawia .

Re: Spalanie 1,3 Multijet

: 01 cze 2018, 11:15
autor: Tomek
Fiacik pisze: 01 cze 2018, 10:41 jeżdżę wyłącznie na najlepszym paliwie
t.j.BP Ultimate ,
Ja to bym się bał to lać.. w telewizorze mówili że oni ryby dodają do paliwa.. jakieś piranie czy coś..
Weźmie to kable pogryzie i co wtedy? :ink

Re: Spalanie 1,3 Multijet

: 01 cze 2018, 11:57
autor: Fiacik
Tomek pisze: 01 cze 2018, 11:15
Fiacik pisze: 01 cze 2018, 10:41 jeżdżę wyłącznie na najlepszym paliwie
t.j.BP Ultimate ,
Ja to bym się bał to lać.. w telewizorze mówili że oni ryby dodają do paliwa.. jakieś piranie czy coś..
Weźmie to kable pogryzie i co wtedy? :ink
A do benzyny podobno rozpuszczalnik , którego opary jak auto stoi za długo w garażu rozpuszczają karoserię :-<<

Re: Spalanie 1,3 Multijet

: 01 cze 2018, 15:28
autor: Tomek
Fiacik pisze: 01 cze 2018, 11:57
Tomek pisze: 01 cze 2018, 11:15
Fiacik pisze: 01 cze 2018, 10:41 jeżdżę wyłącznie na najlepszym paliwie
t.j.BP Ultimate ,
Ja to bym się bał to lać.. w telewizorze mówili że oni ryby dodają do paliwa.. jakieś piranie czy coś..
Weźmie to kable pogryzie i co wtedy? :ink
A do benzyny podobno rozpuszczalnik , którego opary jak auto stoi za długo w garażu rozpuszczają karoserię :-<<
I tu mnie masz :) :ryczy :pivo

Re: Spalanie 1,3 Multijet

: 04 cze 2018, 22:21
autor: smak56
Szczypior pisze: 30 maja 2018, 10:43 Jakie macie spalanie na 4 biegu i obrotach 2 tys ok 60km/h i 5 bieg 2 tys ok 80km/h?
Dzisiaj, wracając ze wsi spróbowałem jechać wg Twoich parametrów. Nie ukrywam, że nie są to parametry naturalne dla tego samochodu. Jak chcę jechać 60 km/h to obroty są poniżej 2000, jak obroty ok. to prędkość 63 km/h. Ale co tam; u mnie wychodziło od 2,7 ÷ 3,3 l/100